מהו "כסף אבוד" והיכן ניתן למצוא אותו?


מהו "כסף אבוד" והיכן ניתן למצוא אותו?לרוב, רובנו מרגישים שאנו נמצאים בשליטה על הכסף שלנו, על החסכונות, חשבונות הבנק וכיוצא באלו. אך בפועל במקרים רבים מאוד יש לנו, ליקירנו או לקרובי משפחה שנפטרו כבר, כספים אבודים – אלו כספים שפשוט "יושבים" אצל גוף כלשהו ואיש אינו דורש אותם.

זוהי תופעה ותיקה ומקיפה מאוד, על פי הערכות מסוימות בישראל מדובר על סכומים אדירים של מעל 10 מיליארד ש"ח בכספים אבודים של הציבור הנמצאים במקומות ואצל גופים שונים. כך שבהחלט קיים סיכוי סביר שגם לכם יש כספים אבודים – שלכם או של יקיריכם, כולל אלו שנפטרו – ומאוד מומלץ לבצע בדיקה כלשהי לגבי מציאת ואיתור כסף אבוד.

עקב ריבוי הגופים הפיננסיים והמסחריים שעשויים להחזיק כסף אבוד בחשבונותיהם, המשימה של מציאת ואיתור כסף אבוד הייתה בעבר מורכבת מאוד וסבוכה בירוקרטית. לאורך השנים נעשו שיפורים בתחום ואפילו המדינה עצמה מציעה כיום ממשק לאיתור כספים אבודים בחסכונות פנסיוניים.  בירור אצל כל הגופים השונים והבנה כיצד להתחיל בכלל תהליך שכזה הם עדיין צעדים מורכבים במידה רבה, כך ישי להיערך לכך וללמוד את הנושא ו/או לחלופין להיעזר בגורם מקצועי המיומן במשימות מציאת ואיתור כסף אבוד ועושה זאת עבור עמלה הנגזרת מאחוז מסוים של הכספים שיימצאו.

חשבונות בנק

השוק הבנקאי בישראל עבר תהפוכות ושינויים רבים לאורך השנים, בנקים קמו ונסגרו, בנקים נרכשו, הולאמו ונרכשו שוב, בנקים התאחדו ומוזגו זה לזה וכן הלאה. לכן ישנם כספים אבודים שפשוט "מונחים" להם בחשבונות רדומים – כספים שלכם, של ההורים או אפילו של סבא וסבתא שכבר מזמן נפטרו.

לעיתים הבנקים איבדו קשר עם בעלי החשבון או שאיריהם, וכך הכספים נשארו קיימים אך אבודים מבחינת בעליהם החוקיים. מציאת ואיתור כסף אבוד בבנקים המסחריים יכולה להיעשות ע"י פנייה לבנקים השונים עם שם ופרטי תעודות הזהות של האנשים הרלבנטיים בבירור רשמי האם קיים חשבון רדום לאותם נתונים אישיים.  בעיקרון יש תקנות של בנק ישראל לגבי חשבונות רדומים וגם משרד האוצר אמור לטפל בנושא, בפועל שני גופים אלו אינם עושים הרבה מבחינת אכיפה והסדרת העניין.

חשבונות בנק בחו"ל

זהו סעיף מורכב ומקיף מאוד בתהליכי מציאת ואיתור כסף אבוד – מהסיבה הפשוטה וברורה כי קיימים בחו"ל אינספור אפשרויות לגופים פיננסיים שעשויים להחזיק חשבונות רדומים או כספים ישנים. מן הסתם אי אפשר לפנות לכל בנק, בית השקעות או קרן פנסיה בחו"ל לניסיונות בירור.  מקרים אלו רלבנטיים בעיקר לאנשים מבוגרים שגרו או נולדו בחו"ל, לכן ניתן לנסות להתחקות אחר תחנות בחייהם ולברר כך – למשל קרנות פנסיה במדינה בה האדם עבד, בנקים רלבנטיים ואתרי משרדי האוצר בכל מדינה רלבנטית.

כספי פנסיה וקופות גמל

המוקד העיקרי של כספים אבודים במשק הישראלי הוא ללא ספק קרנות פנסיה וקופות גמל, שם נמצא חלק הארי של הכסף האבוד של אזרחי ישראל ובעיקר אזרחים מבוגרים ואלו שכבר נפטרו. לגופים המנהלים – בנקים וקרנות הפנסיה הותיקות בעבר וחברות הביטוח ובתי ההשקעות כיום, אין אינטרס לאיתור הבעלים של כספים אבודים אלו ועד לאחרונה המדינה לא עשתה המון כדי לקדם את הנושא.

ב- 2013 החלה לפעול מערכת ממשלתית יעילה מאוד המאפשרת לבצע מציאת ואיתור כסף אבוד בקופות גמל, קרנות פנסיה ומוצרי חיסכון לטווח ארוך. פשוט מזינים פרטי תעודת זהות או נתונים אישים אחרים של האדם ומקבלים רשימה של חשבונות רדומים / פעילים (הצגת חשבונות פעילים תיכנס לתוקפה בהמשך 2013).

לחלופין ניתן לפנות בצורה רשמית ולעיתים "טורדנית" מבחינת הזמן שלוקח לגופים המוסדיים לענות, לכל גוף מנהל – כולל הקרנות הוותיקות, למטרת מציאת ואיתור כסף אבוד שעשוי להימצא במוצרי החיסכון השונים – כאמור גם כספים של אנשים שכבר נפטרו.  הסכומים עשויים להיות מכובדים בהחלט וכאלו שצברו תשואות ותוספות לאורך עשרות שנים, כך שבהחלט מומלץ לנסות לבצע מציאת ואיתור כסף אבוד בכל אפיק אפשרי ורלבנטי.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915