בדיקת היתכנות

בדיקת היתכנותבדיקת היתכנות היא השלב הראשון שיש לעשות לאחר שחושבים ברצינות על פתיחת עסק חדש או על פעילות עסקית חדשה במסגרת עסק חדש, היא מיועדת באופן כללי לתת ליזם מושג האם העסק הוא כדאי ואפשרי מבחינה כלכלית והאם יש לבצע כוונון מחדש של הרעיון העסקי.

בדיקת היתכנות היא בניגוד לתכנית עסקית אשר נכתבת ומתוכננת לאחר שהיזם כבר גיבש החלטה כי העסק יכול להצליח ולהיות רווחי.

חשיבותה של בדיקת היתכנות – כי אפילו רעיון מצוין יכול להיכשל

יזמים רבים יכולים לבטל את הצורך בבדיקת היתכנות מתוך מחשבה שהם חשבו על רעיון או מוצר שהשוק רוצה וצריך ולכן ההצלחה בטוחה, זוהי טעות יסודית שעלולה להתברר כיקרה מאוד. חשוב להבין כי אפילו רעיונות מוצלחים ביותר יכולים להיכשל וביצוע בדיקת היתכנות יכול למנוע את הכניסה למצב זה מראש או להתריע בפני היזם על שינויים שיש לבצע.

הרעיון יכול להיות טוב ואפילו אם היזם הוא מנהל מוצלח ההצלחה אינה מובטחת, יש מקרים שבהם הרעיון מעולה אך השוק לא מוכן אליו עדיין ואנשים לא יקנו אותו, במקרים אחרים יכול להיות שהשוק רווי מדי ולא רווחי ובמקרים אחרים לא יימצא מימון להקמת העסק. על מנת להצליח בעסקים יש לקחת סיכונים ולהשקיע משאבים אך ביצוע בדיקת היתכנות מקצועית יכול למנוע סיכונים שאין בהם תוחלת.

ביצוע בדיקה רק על ידי גורם מקצועי ובלתי תלוי

בדיקת היתכנות היא עניין מורכב שחייב להיות מדויק ושמכיל את כל הפרטים, לכן רצוי שגורם מקצועי ובעל ניסיון בביצוע בדיקות היתכנות יבצע את הבדיקה. מעבר למקצועיות הדרושה, אם היזם או מישהו מקורב לו שקשור לעסק החדש יבצע את הבדיקה אז עלולה להתקבל תוצאה שאינה משקפת את המציאות, בגלל שהיזם ומקורביו העסקיים שואפים להצליח ומאמינים בבסיס היוזמה שלהם הם לא אובייקטיביים.

באופן כללי ביצוע מדויק של בדיקת היתכנות מצריך 10-20 שעות ולעיתים הנושא עשוי להיפרס על פני כמה שבועות. בדיקת היתכנות מקצועית כוללת לרוב ארבעה פרקים מרכזיים אשר בכל אחד מהם בוחנים היבטים שונים לגבי פעילות העסק.

המוצר במסגרת בדיקת היתכנות

יש לתאר את המוצר/השירות הרלבנטיים, מהו תהליך הייצור או היישום של המוצר/שירות, פירוט של הצורך בשוק שהעסק מספק ושאר מידע רלבנטי.

לקוחות

חלק זה של בדיקת היתכנות כולל התייחסות ללקוחות שאמורים לייצר את ההכנסות לעסק הנבדק.
•    מיהם הלקוחות הפוטנציאליים ומדוע הם זקוקים למוצר/שירות?
•    פירוט פעילות קיימת של העסק עם השוק הפוטנציאלי, אם קיימת
•    מה תהליך המכירה ללקוחות?
•    מה יגרום להצלחת המכירות עבור קהל היעד?
•    נתונים על השוק הרלבנטי – כמות, שוק צומח, יציב או נסוג וכדומה.

יתרונות של העסק

בחלק השלישי של בדיקת היתכנות בודקים את היתרונות של העסק לעומת יתר השוק. תיאור הייחודיות של המוצר/שירות, תיאור המתחרים ויתרונות העסק מולם, תיאור חסמים רלבנטיים לגבי פעילות בשוק היעד ותיאור היתרון התחרותי הקבוע.

בדיקת היתכנות של המודל העסקי

מרכיב חשוב מאוד של כל בדיקת היתכנות הוא הצד הפיננסי וניהול העסק בפועל, מרכיב זה מראה מעבר לצורך במוצר/שירות את היכולות להכניס מהעסק כסף. יש לבחון את מקורות הרווח, את עלויות הקמת העסק והצעת המוצר/שירות ללקוחות, לקבוע כמה יש למכור כדי להתאזן פיננסית והאם יעד זה ריאלי, לציין ולבחון חולשות וסיכונים אפשריים.

במסגרת כל הפרקים של בדיקת היתכנות יש לכלול אילוצים שונים לגבי זמן, טכנולוגיה, מימון, הנהלה ועובדים וסוגיות משפטיות.

 

אולי יעניין אותך גם:

איך לדעת לנהל משא ומתן בעזרת שיטת NLP?

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915