זכויות מול הבנקים – איסור הלבנת הון

זכויות מול הבנקים - איסור הלבנת הוןבמערכת הכלכלית של ישראל, כמו ברוב מדינות העולם, קיימים חוקים ברורים לגבי האיסור להלבנת הון ואמצעים רבים מיושמים על מנת להימנע ממצב שכזה.

בנקים, כגורם הפיננסי הגדול ביותר במשק הישראלי, הם מוקד עניין מרכזי לגבי הנושא המקיף של איסור הלבנת הון. מעבר לתחום הכללי והפלילי של הלבנת הון והניסיונות של המדינה והבנקים למנוע זאת, בישראל קיים מצב רגיש ומורכב אף יותר בגלל סכנות ביטחוניות רבות – לכן חוקים ותקנות לגבי איסור הלבנת הון נוגעים בו זמנית גם לאיסור מימון טרור או מימון של ארגונים שמסכנים את מדינת ישראל.

מבחינת זכויות מול הבנקים, התחום של איסור הלבנת הון ומימון טרור טומן בחובו נושאים רגישים רבים ואפשרויות רבות לפגיעה בזכויות יסוד של לקוחות ולכן על הרגולטור והבנקים עצמם מונחת אחריות כבדה ליישום יעיל ונכון של האיסורים.

חוק איסור הלבנת הון

זהו חוק שנחקק בשנת 2000 שבאופן כללי קובע כי כל אדם או גורם אחר שעושה פעולה ברכוש כלשהו על מנת לנסות להסתיר את מקור רכוש זה, את מיקומו, תנועות בו או את הבעלים האמיתיים שלו מבצע עבירה פלילית שדינה מאסר בפועל שעשוי להגיע לכדי 10 שנים או תשלום קנס כספי משמעותי.

החוק קובע גם מתי אדם אכן עובר על החוק, כולל מקרים בהם ידע שהרכוש אסור אך לא ידע למטרת מה מתבצעת הפעולה בבנק למשל. וכמו כן החוק קובע מקרים ומועדים שבהם האדם לא ימצא כעובר על חוק איסור הלבנת הון – בעיקר כאשר דיווח מראש ולפני ביצוע פעולה לרשויות לגבי הנושא.

חלק מהותי מהחוק לאיסור הלבנת הון קובע את התפקיד של המערכת הבנקאית בשמירה על נושא קריטי זה. כל הבנקים המסחריים בישראל חייבים למנות גורם אחראי למניעת הלבנת הון ולהכניס ליישום מהלכים שימנעו הלבנות אפשריות.

החוק קובע כי חובה להצהיר לרשויות כאשר מכניסים או מוצאים כספים מישראל, בסכומים גבוהים שעוברים את סך 80,000 השקלים ברוב המקרים. הלבנת הון היא עבירה פלילית חמורה מאוד והחוק כולל מקרים ותגובות רבים לגבי נושא זה. במסגרת החוק הוקמה במשרד המשפטים הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

תקנות איסור מימון טרור

כאמור, הנושא של הלבנת הון הולך לצד איסור מימון טרור בקרב רשויות מדינת ישראל והמערכת הבנקאית. מעבר להגדרות הכלליות של איסור הלבנת הון, שתופסות משמעות חוקית גם לגבי מימון טרור, הבנקים מחויבים לנהל מעקב ופיקוח על זהות לקוחותיהם, לוודא כי כספים לא מגיעים או מועברים לגורמים שאינם חוקיים וכן הלאה.

חוק איסור מימון טרור נחקק והתווסף לחוק איסור הלבנת הון בשנת 2005. החוק קובע נהלים לגבי פעולת שיש לבצע על מנת למנוע מימון טרור באמצאות המערכת הבנקאית והפיננסית בישראל וכן קובע הגדרות לקביעת מיהו ארגון טרור או אדם המקושר לפעילות טרור.

העונשים לגבי ביצוע פעולות ברכוש למטרת מימון טרור דומים לעונשים על עבירות הלבנת הון.

התאחדות בלתי מותרת

שר הביטחון מורשה להכריז על ארגונים כהתאחדות בלתי מותרת, ארגונים המוגדרים כך מוכנסים לרשימה המועברת לציבור ולמערכת הבנקאית. לא מדובר על ארגוני טרור אלא על ארגונים והתאחדויות שונות שמהוות סכנה למדינת ישראל או שחותרים תחת קיומה ויסודותיה של המדינה.

חוק איסור הלבנת הון ומימון טרור נוגע כמובן גם לארגונים וגורמים שהוגדרו התאחדות בלתי מותרת ולבנקים אסור לבצע עבורם פעולות ברכוש או להעביר אליהם כספים – ארגונים וגורמים אלו אינם חייבים להיות מזוהים עם זרם פוליטי מסוים והם משתייכים לכלל הזרמים בחברה.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915