מה זה משכנתא הפוכה?

כל אדם שרכש דירה או בית, בוודאי יודע מהי משכנתא רגילה שניתן לקחת מהבנק לצורך רכישת נכס. אולם, חשוב מאוד לדעת כי מלבד משכנתא רגילה, ניתן למצוא כיום גם משכנתא הפוכה. משכנתא מעין זאת היא למעשה הלוואה המאפשרת לשעבד את הנכס לטובת קבלת כסף. בניגוד למשכנתא רגילה אשר מציעי ללווים צעירים לצורך רכישת דירה בלבד, משכנתא זאת היא הלוואה לכל מטרה המיועדת לבני 60 ומעלה שכבר יש להם נכס, כאשר היא ניתנת על חשבון הנכס. מדובר למעשה על כלי מימון לאנשים מבוגרים אשר יכולים לשעבד את הדירה שלהם ולקבל נגדה כסף לכל צורך באשר הוא: סילוק חובות, הוצאות רפואיות, סיוע לילדים או שמירה על רמת החיים שהם רגילים אליה גם לאחר הפרישה לגמלאות.

 

​​​​​​​​​​​​מהם הקריטריונים לקבלת משכנתא הפוכה?

משכנתא הפוכה ניתנת על ידי גוף פיננסי כגון: חברת ביטוח או בנק, כאשר הקריטריונים לקבלת המשכנתא המדוברת הם: לווה יחיד או זוג, בני 60 ומעלה, אשר יש להם נכס בבעלות מלאה. הנכס משמש כבטוחה לקבלת ההלוואה והוא ישועבד לגוף המלווה, אשר יעניק את הכסף בסכום חד פעמי או בפעימות. כמו כן, הנכס צריך להיות ללא חובות ובעל רישום מוסדר. בנוסף לכך, לא פעם יהיו בנקים או גופי מימון אחרים שידרשו חתימה של ילדי הלווים במעמד ההלוואה על ההסדר וכן, אישור רפואי אם מדובר על לווים מעל גיל 80.

בכל התקופה של המשכנתא הלווים נשארים הבעלים המלאים של הנכס והם זכאים לעשות בו כרצונם.  הם יכולים לגור בו, להשכיר אותו, לשפץ אותו, אך אסור להם למכור אותו ולקבל את הכסף תמורתו לשימוש אישי שכן, הוא משועבד, אלא אם כן מוכרים את הנכס ומחזירים את סכום ההלוואה לבנק או לגוף הפיננסי שממנו בוצעה ההלוואה.

 

כיצד מתנהל התהליך?

סכום ההלוואה אשר ניתן לקבל במסגרת משכנתא הפוכה, תלוי מאוד בגיל של הלווה הצעיר ביותר ובשווי הנכס שלו. סכום ההלוואה המקסימלי משמש כמסגרת להלוואה וניתן להשתמש רק בחלק ממנו ובעת הצורך להגדיל את סכום ההלוואה. חשוב לדעת כי במשכנתא הפוכה אין החזרים חודשיים וההחזר יכול להתבצע במועד מכירת הנכס, בין אם על ידי הלווים עצמם ובין אם על ידי היורשים שלהם לאחר מותם. לסכום ההלוואה תתווסף ריבית בשיעור דומה לריבית של משכנתא רגילה והיא תשולם במעמד החזר ההלוואה. בכדי להגיש בקשה עבור הלוואת משכנתא מעין זאת, יש להגיש מגוון מסמכים שונים לבנק או לגוף שמציע את ההלוואה. המסמכים הם: הגשת בקשה חתומה על ידי הלווה או הלווים, הצגת נסח טאבו או אישור זכויות על הנכס הרשום בלשכת רישום המקרקעין, צילום של תעודת זהות עדכנית, אישור להוצאת חווי אשראי ורישום משכנתא, טופס הכרת לקוח חתום וכן במקרה שבו קיימת יתרת משכנתא על הנכס יש להציג דוח שנתי שסוקר את היתרה לסילוק המשכנתא. לאחר שמגישים את המסמכים המדוברים, הגוף הפיננסי או הבנק שבחרתם בו בוחנים אותם ולאחר מכן, יעניקו אישור לבקשה, במידה והיא תקינה.

עכשיו כאשר מבינים מהי משכנתא הפוכה, אתם יכולים לפנות לצורך קבלת ייעוץ משכנתא הפוכה

 

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915