ניכיון צ'קים חוזרים

האם ניתן לבצע ניכיון צ'קים חוזרים

צ'קים חוזרים, הם תופעה די נפוצה בארץ. אף אחד לא רוצה לקבל צ'קים חוזרים מהסיבה הפשוטה שאחר כך הוא יצטרך לרדוף אחר משלם הצ'ק על מנת לגבות את התשלום. האם ניתן לבצע ניכיון צ'קים חוזרים? על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהם צ'קים חוזרים?

לפני שנבין האם ניתן לבצע ניכיון צ'קים חוזרים נבין מהם בכלל צ'קים חוזרים. צ'קים חוזרים הם למעשה צ'קים שלא מתקבלים בבנק והתשלום על ידם לא ניתן לביצוע. המחשבה הרווחת בקרב אנשים היא שצ'ק חוזר בגלל שאין לו כיסוי. אך למעשה יש מספר סיבות אפשריות לכך שצ'קים חוזרים-

  • אין כיסוי- הסיבה הנפוצה ביותר לכך שצ'ק חוזר היא בגלל שאין לו כיסוי מספיק. כלומר, אין מספיק כסף בחשבון על מנת לכסות את הסכום בצ'ק. 
  • תקלות טכניות- תקלות טכניות יכולות להיות חתימה על הצ'ק לא זהה לחתימה בבנק, תאריך שגוי על הצ'ק, חותמת חסרה וכדומה.
  • חשבון סגור- יכולים להיות מקרים בהם אדם נותן צ'ק מחשבון שסגור במועד פירעון הצ'ק. 
  • חשבון מוגבל- סיבה נוספת היא שאדם נתן לכם צ'ק מחשבון מוגבל. חשבון הופך למוגבל מבחינת הבנק במקרה שיותר מ-10 צ'קים של בעל החשבון חזרו במהלך השנה האחרונה. במקרה כזה, הבנק יזהה שהלקוח מוגבל ולא יכבד את הצ'קים שלו. 
  •  לא סחיר- במקרה כזה נעשתה העברה לצד שלישי של צ'ק שכתוב עליו למוטב בלבד. כתוצאה מכך הצ'ק מבוטל. פעולה כזאת הופכת את הצ'ק ללא סחיר והצ'ק חוזר. 
  • נתקבלה הוראה ביטול- יכול להיות מצב בו קיבלתם מלקוח צ'ק על מוצר או שירות והלקוח התקשר לאחר מתן הצ'ק על מנת לתת הוראת ביטול לצ'ק. ביטול צ'ק הוא אפשרי כל עוד לא הגיע מועד פירעון הצ'ק ונותן הצ'ק לא צריך אפילו לתת סיבה לביטול. 

 

מהו ניכיון צ'קים?

לפני שנבין כיצד עובד ניכיון צ'קים חוזרים ואם הוא בכלל אפשרי, נסביר מהו בכלל ניכיון צ'קים. ניכיון צ'קים הוא פעולה בה הופכים צ'קים דחויים למזומן בתשלום מידי. כלומר, במידה שקיבלתם צ'ק דחוי ואתם רוצים להמיר אותו למזומן, על ידי ניכיון צ'קים תוכלו לעשות זאת. מדובר בתהליך פשוט יחסית, שלא אמור לגרום ליותר מידי כאב ראש. ניכיון צ'קים מתבצע על ידי שני גופים מרכזיים- גופים בנקאיים וגופים חוץ בנקאיים, כלומר חברות מימון פרטיות. בעבודה מול גופים חוץ בנקאיים חשוב מאוד לוודא כי מדובר בגוף שעובד באופן חוקי, תחת פיקוח של משרד האוצר.

צ'קים דחויים, הם צ'קים שתאריך הפדיון שלהם נקבע מראש למועד מאוחר יותר. כלומר, לא ניתן לפדות אותם באופן מידי.

ניכיון צ'קים הוא פעולה המאפשרת לעסק לפתור 2 בעיות מהותיות- 

  • שמירה על תזרים מזומנים תקין- כפי שציינו קודם, בתי עסק רבים מבצעים ניכיון צ'קים על מנת לשמור על תזרים מזומנים תקין של העסק. פגיעה בתזרים המזומנים של העסק יכולה למנוע העסק להתקדם או לממש מטרות ויעדים. על ידי הפיכה של צ'קים למזומן, תשמרו על תזרים מזומנים תקין. 
  • אין סכנה לצ'ק- כאשר אנחנו מתמודדים עם צ'קים דחויים, אנחנו צריכים לשמור עליהם עד למועד הפירעון שלהם. בזמן הזה קיים סיכון גדול מאוד שהצ'ק ייאבד, ייגנב, ייגרם לו נזק פיזי וכדומה. בכל מקרה כזה, יהיה עליכם לרדוף אחר הלקוחות שלכם על מנת לנסות לגבות את הכסף שלכם. על ידי ניכיון צ'קים אנחנו למעשה מקבלים מזומן ויכולים להשתמש בו באופן מידי וכך נעלם החשש שיאונה רע לצ'ק שבידנו. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי קיים בבנקים שירות הפקדת צ'קים דחויים. כך במידה שלא אישרו לכם ניכיון צ'קים, תוכלו להיות בטוחים שהצ'ק נשמר כהלכה. 

האם ניתן לבצע ניכיון צ'קים חוזרים?

התשובה היא כן. ניכיון שיקים חוזרים, הוא למעשה פדיון מוקדם של צ'קים שחזרו למקבל הצ'ק. 

כיום, אחד הפתרונות להתמודדות עם צ'קים חוזרים הוא לבצע ניכיון שיקים חוזרים. ניכיון צ'קים חוזרים הוא שירות המאפשר לבעל העסק לפדות את הצ'קים החוזרים שברשותו על ידי חברות המתמחות בניכיון צ'קים חוזרים. מדובר בשירות אמין, מסודר וחוקי. 

בפועל, מדובר על גבייה של הצ'קים החוזרים. הגבייה מתבצעת על ידי עורך דין שמתמחה בתחום בהליך משפטי פורמלי. החברות המבצעות ניכיון שיקים חוזרים, למעשה מבצעות בדיקה של הצ'ק על מנת לוודא האם ניתן לגבות אותו על ידי הליך משפטי פורמלי. במידה שניתן לגבות את הצ'ק, החברה תקנה את הצ'קים החוזרים במזומן. כך, בעל העסק שקיבל את הצ'ק, יקבל את שוויו של הצ'ק החוזר במזומן והחברה תגבה את הצ'ק. במידה שלאחר הבדיקה שביצעה החברה היא הבינה שיהיה קשה לגבות את החוב היא יכולה להציע חלופות אחרות. קניית צ'קים חוזרים הפכה לשירות מבוקש מאוד בשנים האחרונות. יש לקחת בחשבון כי כאשר תבצעו ניכיון שיקים חוזרים, החברה למעשה תקנה מכם את הצ'ק החוזר, תשלם לכם במזומן ותנכה את עמלת הגבייה, שתשנה ממקרה למקרה. 

 

מדוע לבצע ניכיון צ'קים חוזרים?

ניכיון שיקים חוזרים נדרש במצבים בהם בעלי העסקים אפשרו לשלם בצ'קים והצ'קים חזרו. למעשה, בעלי עסקים מאפשרים לבצע תשלום על ידי צ'קים או על ידי צ'קים דחויים לעתים תכופות, על מנת להגדיל את מעגל הלקוחות, להגדיל את הרווחים, לעבוד מול ספקים וכדומה. בעלי העסקים סומכים על הלקוחות ועל הספקים שלהם בתשלום. אך לעתים, לצערנו הרב, קורים מצבים בהם בעל העסק קיבל צ'ק ובמועד הפירעון הצ'ק חוזר, כלומר לא מתקבל בבנק. צ'קים חוזרים הם צרה גדולה עבור בעל העסק ולכן יש לבצע ניכיון צ'קים חוזרים. 

 

ניכיון צ'קים חוזרים- על ידי חברה מוסמכת

קיבלתם צ'ק שחזר אליכם? במקרה כזה עליכם לבצע ניכיון שיקים חוזרים. חשוב מאוד לבצע ניכיון צ'קים חוזרים רק על ידי חברת ניכיון צ'קים חוזרים בעל הסמכה שעובדת באופן חוקי. 

חברה מוסמכת, המספקת שירותי ניכיון צ'קים חוזרים מסדירה את העניין באופן חוקי וכך מונעת מבעל העסק להסתבך. 

ניכיון צ'קים חוזרים- באופן לא חוקי

ניכיון שיקים חוזרים באופן לא חוקי הוא דבר פלילי שיכול להוביל לקנסות גבוהים ואף למאסר. יש שני סוגים של ניכיון צ'קים המתבצעים באופן לא חוקי- 

  • ניכיון צ'קים על ידי גוף לא חוקי- קיימות חברות מימון פרטיות רבות שעובדות באופן לא חוקי. ביצע ניכיון צ'קים על ידי חברות אלה הוא ניכיון צ'קים לא חוקי. לפני שאתם יוצרים קשר עם חברות מימון פרטיות וודאו שהחברה עובדת באופן חוקי, כלומר, תחת פיקוחו של משרד האוצר. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב, שמלבד חברות המימון הלא חוקיות, קיימים גורמים פליליים שונים העוסקים בניכיון צ'קים. איך תזהו אותם? בדרך כלל התהליך יהיה כרוך בעמלות גבוהות מאוד ובסיכון בביצוע העסקה. 
  • ניכיון צ'קים ללא כיסוי- ניכיון צ'קים לא חוקי מתבצע גם על ידי צ'ק ללא כיסוי. אם יש בידכם צ'ק ללא כיסוי ואתם יודעים שהוא ללא כיסוי אך בכל זאת מבצעים ניכיון צ'קים מדובר בפעולה לא חוקית ופלילית שתוביל לקנסות ואף למאסר. אך, במידה שאתם לא יודעים שהצ'ק שבידכם ללא כיסוי, תוכלו לפעול משפטית נגד האדם ששילם לכם עם צ'ק ללא כיסוי.  
אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915