ניכיון שיקים שאלות ותשובות

ניכיון שיקים שאלות ותשובותצריכים לבצע ניכיון שיקים? המאמר הבא הוא בשבילכם. במאמר הבא ריכזנו לכם שאלות ותשובות נפוצות בנוגע לניכיון שיקים כך שתוכלו לדעת לקראת מה אתם עומדים. ניכיון שיקים שאלות ותשובות במאמר הבא. 

 

ניכיון שיקים שאלות ותשובות

לפניכם "ניכיון שיקים שאלות ותשובות" הנפוצות ביותר- 

 

  • מה זה ניכיון שיקים?

ניכיון שיקים הוא פעולה בה הופכים שיקים דחויים למזומן בתשלום מידי. כלומר, במידה שקיבלתם שיק דחוי ואתם רוצים להמיר אותו למזומן, על ידי ניכיון שיקים תוכלו לעשות זאת. מדובר בתהליך פשוט יחסית, שלא אמור לגרום ליותר מידי כאב ראש.

  • מהם שיקים דחויים?

שיקים דחויים, הם שיקים שתאריך הפדיון שלהם נקבע מראש למועד מאוחר יותר. כלומר, לא ניתן לפדות אותם באופן מידי.

תשלום על ידי שיקים דחויים, מגן על הגורם המשלם, כלומר על הלקוח. הסיבה לכך היא שעל ידי שיקים דחויים הלקוח למעשה מחליט מתי לבצע את התשלום. במקרה של חוסר תמורה לכספו או של חוסר שביעות רצון מהשירות או המוצר עליו שילם, הוא יוכל לבטל את השיק ולבטל את התשלום. בדרך כלל הדבר קורה בעקבות סחורה פגומה או סחורה שלא הגיע עד מועד המשלוח שהובטח וכדומה. ביטול שיקים דחויים אפשרי כל עוד מועד פרעון השיק טרם הגיע.

 

  • מדוע נבצע ניכיון שיקים?

בתי עסק רבים בארץ מתמודדים עם תזרים מזומנים לא תקין, מה שגורם לסגירתם. יכולות להיות סיבות שונות לתזרים מזומנים לא תקין. תקופת הקורונה הובילה לסגרים רבים ברחבי העולם, במהלכם אנשים לא יצאו מהבית. בתי עסק רבים נכנסו למשברים כלכליים גדולים מאוד כתוצאה מכך שלא היו הכנסות וההוצאות לא הפסיקו. מהסיבה הזאת, עסקים רבים החליטו לאפשר תשלום על מוצרים או שירות על ידי שיקים דחויים. כתוצאה מכך, בתי העסק סבלו מחוסר בנזילות מזומנים מה שהוביל אותם לביצוע ניכיון שיקים. כך על ידי ניכיון שיקים השיקים הדחויים הופכים למזומן והעסק יכול להנות מתזרים מזומנים תקין.

 

  • כיצד נבצע ניכיון שיקים?

על מנת לבצע ניכיון שיקים על בעל העסק לבחור בגוף המתאים לו ולהגיש בקשה לניכיון שיקים. לאחר הגשת הבקשה היא תעבור בדיקה מקיפה בסופה יוחלט האם לאשר את הפעולה או לא. במידה שהבקשה אושרה בעל העסק יקבל את ערכו הכספי של השיק הדחוי שברשותו. יש לקחת בחשבון כי ניכיון שיקים הוא שירות שכרוך בעמלות וריביות.

 

  • איפה מבצעים ניכיון שיקים?

קיימים שני גופים עיקריים איתם ניתן לבצע ניכיון שיקים- גופים בנקאיים וגופים חוץ בנקאיים, כלומר, חברות מימון פרטיות. כמו כן, חשוב מאוד לא לעבוד מול גופים אחרים שמציעים לכם לבצע ניכיון שיקים מלבד שני הגופים הללו, מאחר ויש סיכוי גבוה לכך שהם עובדים באופן לא חוקי.

 

  • ניכיון שיקים בבנק או בחברות מימון?

התהליך בשני הגופים מתבצע באופן דומה ואין הבדל משמעותי מבחינת ביצוע הפעולה. עם זאת, קיים הבדל משמעותי בתנאים.

  • גופים בנקאיים- ניכיון שיקים על ידי גופים בנקאיים כרוך בבירוקרטיות רבות. הבנקים קפדנים מאוד והתנאים שלהם מחמירים מאוד. בדרך כלל הבנק לא ייקח סיכון ועל מנת שהוא יאשר פעולה של ניכיון שיקים הוא יברר פרטים רבים, מהחשש שמדובר בשיק ללא כיסוי. 
  • גופים חוץ בנקאיים- ניכיון שיקים על ידי גופים חוץ בנקאיים, כלומר חברות מימון פרטיות, נחשב לפשוט יותר. חברות המימון פחות מחמירות מהבנקים באופן משמעותי. התנאים על פיהם מחליטות חברות המימון אם לאשר או לדחות את הבקשה לניכיון שיקים יהיו פחות מחמירים והמענה יהיה מהיר יותר באופן משמעותי לעומת המענה של הבנק. כמו כן, חברות המימון הפרטיות לוקחות יותר סיכונים מהבנקים. בנוסף, העמלות והריביות שנלקחות על ידי חברות המימון הפרטיות הן נמוכות יותר באופן משמעותי לעומת העמלות והריביות שנלקחות על ידי הבנקים. עם זאת, כאשר עובדים מול חברות מימון פרטיות יש סיכון שמדובר בחברה לא חוקית. לכן חשוב מאוד לוודא כי מדובר בחברה שעובדת תחת פיקוחו של משרד האוצר. במידה שבחרתם בחברות המימון חשוב לוודא כי מדובר בחברה חוקית.

 

  • מהו ניכיון שיקים לא חוקי?

ניכיון שיקים לא חוקי הוא דבר פלילי שיכול להוביל לקנסות גבוהים ואף למאסר. יש שני סוגים של ניכיון שיקים דחויים לא חוקי- 

  • ניכיון שיקים על ידי גוף לא חוקי- קיימות חברות מימון פרטיות רבות שעובדות באופן לא חוקי. ביצע ניכיון שיקים דחויים על ידי חברות אלה הוא ניכיון שיקים לא חוקי. לפני שאתם יוצרים קשר עם חברות מימון פרטיות וודאו שהחברה עובדת באופן חוקי, כלומר, תחת פיקוחו של משרד האוצר. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב, שמלבד חברות המימון הלא חוקיות, קיימים גורמים פליליים שונים העוסקים בניכיון שיקים. איך תזהו אותם? בדרך כלל התהליך יהיה כרוך בעמלות גבוהות מאוד ובסיכון בביצוע העסקה. 
  • ניכיון שיקים ללא כיסוי- ניכיון שיקים לא חוקי מתבצע גם על ידי ניכיון שיק ללא כיסוי. אם יש בידכם שיק ללא כיסוי ואתם יודעים שהוא ללא כיסוי אך בכל זאת מבצעים ניכיון שיקים מדובר בפעולה לא חוקית ופלילית שתוביל לקנסות ואף למאסר. אך, במידה שאתם לא יודעים שהשיק שבידכם ללא כיסוי, תוכלו לפעול משפטית נגד האדם ששילם לכם עם שיק ללא כיסוי.  
  • מה נעשה אם לא אישרו לנו ניכיון צ'קים?

יכולים להיות מקרים בהם השיקים שברשותנו הם בעלי סכומים גבוהים ולא נרצה לקחת את הסיכון שהם יאבדו, ייגנבו או שיקרה להם משהו. לכן, במקרה שלא אישרו לכם ניכיון שיקים אך אתם לא רוצים לקחת סיכון שיקרה משהו לשיק תוכלו לפנות לבנקים. הבנקים מציעים שירות של הפקדת שיקים דחויים. כך הבנק שומר לכם על השיק עד למועד הפירעון שלו. 

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915