פריטת צ'קים מזומן

בין כל שירותי ניכיון הצ'קים, שירות פריטת צ'קים מזומן ללא קרוס הוא השירות הקל ביותר לביצוע ולכן גם זה שאמור להיות כרוך בעמלות הנמוכות ביותר. השירות המורכב ביותר, דרך אגב, הוא ניכיון של צ'ק דחוי למוטב בלבד, אבל בשורות אלה נשאר דווקא עם המקרה הפשוט יותר. אז מהו השירות של פריטת צ'ק? מה ההבדל בין פריטת צ'ק להפקדת צ'ק? למי יכול שירות זה לעזור ומי לא יכול בלי השירות הזה? האם ניתן לבצע את הפריטה גם בבנק? האם ישנם גורמים חוץ בנקאיים שמציעים את השירות? אצל מי נכון יותר ומשתלם יותר לבצע את הפריטה? את כל התשובות לכל השאלות הללו, תוכלו למצוא ממש כאן בשורות הבאות.

 

אז מה ההבדל בין פריטה ובין הפקדה?

ובכן, צ'ק הוא מסמך משפטי שבמסגרתו מאשר נותן הצ'ק לבנק שלו למסור לאדם שמחזיק בצ'ק את סכום הכסף שמצוין על גבי הצ'ק בתאריך שמצוין על גבי הצ'ק לכל המוקדם. את הצ'ק הזה יכול מחזיק הצ'ק להפקיד לחשבון הבנק שלו ובמקרה כזה סכום הצ'ק יתווסף ליתרת החשבון בבנק של מחזיק הצ'ק. האופציה השנייה היא לפרוט את הצ'ק, כלומר למסור את הצ'ק ולקבל תמורתו כסף מזומן ביד ומיד. פריטת צ'קים מזומן הוא שירות שמיועד להפוך צ'ק לכסף מזומן, בתנאי שהתאריך שמופיע על הצ'ק הוא תאריך מזומן, כלומר תאריך של אותו היום ולא של מועד עתידי מאוחר יותר. במידה והתאריך המופיע על הצ'ק הוא תאריך עתידי כלשהו, עדיין ניתן לפרוט את הצ'ק, אך כבר לא מדובר בשירות פריטת צ'קים מזומן אלא בשירות ניכיון צ'ק דחוי, שכרוך גם בריבית וגם בעמלה.

מי זקוק לשירות הזה?

ככלל, לאדם המנהל חשבון בנק לא אמור להיות הבדל בין פריטת צ'ק ובין הפקדת צ'ק. אדם זה יכול בהחלט להפקיד את הצ'ק ולמשוך כסף מהכספומט ואין בכך שום הבדל לעומת פריטת צ'ק. יחד עם זאת, ישנם אנשים שפשוט לא יכולים לבצע את הפעולה הפשוטה הזאת. למשל אנשים שמתנהלים נגדם הליכים בהוצאה לפועל, אנשים שהוגדרו כלקוחות מוגבלים בבנק או אנשים שמכל סיבה אחרת אינם מורשים לנהל חשבון בנק. במקרה כזה, לאנשים אלה אין אפשרות להפקיד את הצ'ק וגם לא לפרוט אותו בבנק. במקרים אלה שירות פריטת צ'קים מזומן על ידי גורמים חוץ בנקאיים הופך להיות חיוני ונחוץ ולא רק אופציה. יחד עם זאת, בשירות זה יכול להיעזר כל אחד ללא שום קשר למצבו הכלכלי. כך למשל, קיבלתם צ'ק בסכום כלשהו, אך אין לכם זמן להגיע לסניף הבנק בכדי להפקיד אותו? תוכלו להיכנס לספק שירות קרוב, למסור לו את הצ'ק ותמורת עמלה קטנה לקבל את סכום הצ'ק בכסף מזומן בו במקום.

 

כמה עמלה נגבית עבור השירות?

ככלל, ספקי שירות ניכיון צ'קים ופריטת צ'קים גובים שני סוגים של עמלות: עמלה קבועה בגין השירות ועמלת ריבית. עמלת ריבית רלוונטית רק למקרים של ניכיון צ'קים דחויים, בו משחקת הריבית תפקיד זהה לזה שהיא משחקת בכל הלוואה שנוטלים מהבנק. במקרה של פריטת צ'קים מזומן, אין כל מרכיב של דחיית החזר ולכן אין שום סיבה לגבות ריבית מן הלקוח. יחד עם זאת, עדיין מסופק שירות ועדיין לוקח על עצמו ספק השירות את הסיכון בכך שהוא מעניק לכם כסף מזומן בטוח בתמורה להבטחה על הנייר (הצ'ק עצמו). על הסיכון הזה גובה ספק השירות עמלה, בדרך כלל קטנה ותמיד ביחס לסכום הצ'ק.

במידה ואתם מנהלים בית עסק וצפויים לעשות שימוש תדיר בשירות זה, תוכלו לסגור הסכם שירות במסגרתו תקבלו הטבות הן בעמלות והן בריבית שתשלמו. בהיבט זה כדאי לומר שמומלץ מאוד לבצע השוואת מחירים בין הספקים השונים ולוודא שאתם משווים שירותים זהים (פריטת צ'קים מזומן, ניכיון צ'קים דחויים, ניכיון צ'קים למוטב בלבד, ניכיון צ'קים מסחריים מול פרטיים וכן הלאה – לכל שירות כזה יכולות להיות עמלות שונות ושיעורי ריבית שונים וחשוב לוודא שאתם משווים תפוח לתפוח).

פריטת צ'קים מזומן יכולה להתבצע כאמור גם בבנק ובו העמלות והריביות עשויות להיות נמוכות יותר ביחס לספקי שירות חוץ בנקאיים. יחד עם זאת, לא תמיד הבנק יסכים לבצע את הפריטה ואם מדובר בניכיון, יהיה עליכם לקחת בחשבון גם את האפשרות שתצטרכו להעמיד בטוחות לטובת העניין וכן לקחת בחשבון פגיעה שוות ערך באובליגו שלכם בבנק. אם אתם בעלי עסק, אתם יודעים עד כמה העניין יכול להיות רגיש ובמקרה כזה, תוכלו להיעזר בספק שירות חוץ בנקאי.

אצל מי נכון ואצל מי לא נכון לבצע את הפריטה?

למרבה הצער, עולם השירותים החוץ בנקאיים כולל בתוכו גם גורמים מפוקפקים, על אף שבניגוד לתפיסה הרווחת, מדובר במיעוט משמעותי ביחס לכלל. יחד עם זאת, מיעוט זה הוא מספיק בכדי שתבצעו בדיקה יסודית לפני שאתם בוחרים את הגורם בו תפרטו את הצ'קים שלכם. בחירה זו חשובה בעיקר עבור מי שמחפש גורם מקצועי לעבוד איתו באופן שוטף אבל גם בכלל. מצד אחד, אתם לא לוקחים על עצמכם שום סיכון, שכן במסגרת פריטת צ'קים מזומן אתם מקבלים כסף מזומן ביד ומיד ולא באמת צריך להיות אכפת לכם מי האדם שיושב מאחורי הדלפק. מצד שני, אם הצ'ק יחזור או שתהיה בעיה לפדות אותו בבנק, אותו גורם מקצועי יכול לייצר אי נעימות משמעותית מולכם ומכך אתם רוצים להימנע. לשם כך, הבטיחו שאתם בוחרים לעבוד עם גורמים לגיטימיים, בעל מוניטין וכאלה המפוקחים על ידי הרשויות. כמו כן וכפי שאמרנו קודם לכן, מומלץ מאוד לבצע השוואת מחירים בין הספקים השונים לפני שמקבלים החלטה.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915