קופה מרכזית לפיצויים

קופה מרכזית לפיצויםקופה מרכזית לפיצויים היא למעשה סוג של קופת גמל שבה העמיתים הם המעבידים עצמם ולא השכירים שעשויים ליהנות מאותם כספי פיצויים שמופרשים לקופה.

מטרתה של הקופה היא צבירת כספים באפיק חיסכון נפרד לצורך תשלום פיצויי פיטורין לעובדים, על ידי חיסכון דרך קופה מרכזית לפיצויים המעסיק מוודא כי יהיו לו הכספים לשלם לעובדים אם יבחר/יאלץ לפטרם או במקרים של התפטרות שמזכה את העובד בפיצויי פיטורין.

כל הכספים בקופה מרכזית לפיצויים – על שם המעביד בלבד

המאפיינים העיקריים של קופה מרכזית לפיצויים הם העובדה שכל הכספים שנמצאים בקופה הם על שם המעביד שרק הוא יכול להפריש אליה כספים – זאת כאמור, למרות שהכספים עצמם משמשים בפועל לא לטובתו של המעביד אלא לצורך תשלום לעובדים מפוטרים. הכספים שנמצאים בתוך קופה מרכזית לפיצויים מבחינת המעביד הם בבעלותו בלבד ולעובדים אין שום גישה אליהם או בסיס חוקי כלפיהם.ניכיון שיק עצמי

כמו כן, הכספים שמופרשים ונחסכים במסגרת קופה מרכזית לפיצויים מיועדים רק לתשלום פיצויי פיטורים מבחינת המעביד והוא לא יכול לבחור להשתמש בהם לצורך מימון פעילות עסקית אחרת, וודאי שלא פעילות אישית. ישנה אפשרות מסוימת שבה המעביד רשאי להשתמש ברווחים שהושגו מכספי החיסכון בקופה לצרכים עסקיים אחרים – צרכים שהם תולדה של הליך הפיטורין.

גמישות נוחה במועדי התשלום לקופה

בניגוד למוצרי חיסכון ארוך טווח אחרים של שכירים ועצמאים, קופה מרכזית לפיצויים מאפשרת למעביד ולחוסכים בה גמישות נוחה במועדי התשלום. אין חובה להעביר למנהלת הקופה תשלומים חודשיים שוטפים וניתן להעביר תשלומים חד פעמיים על פי שיקול דעתו של בעל החיסכון.

הבדל זה מהותי במיוחד מול קופה אישית לפיצויים שהיא קופת גמל לפיצויי פיטורין שבעל הכספים בה הוא העובד ולא המעביד. באמצעות גמישות תשלומים זו המעביד יכול להפקיד אל קופה מרכזית לפיצויים רק כאשר יש לו תזרים פנוי לצורך כך או בהתאם לשיקולי מיסוי שונים.

הטבות המס של קופה מרכזית לפיצויים

המדינה רצתה לעודד מעסיקים להפריש כספים לטובת קופה מרכזית לפיצויים ולכן היא מעניקה הטבות מס למעבידים שמפרישים כספים לחיסכון בצורה כזו.

ההפקדות אל קופה מרכזית לפיצויים הן הוצאה מוכרת מיד במועד ההפקדה, כמובן שעל פי תקרות הפקדה ספציפיות. ההטבה מוענקת מיידית למרות שהכספים עדיין לא שולמו על ידי המעביד לעובדים המפוטרים. הרווחים מנהלת הקופה משיגה פטורים ממס אף הם – יתרון משמעותי וייחודי יחסית לעומת אפיקי חיסכון או השקעה אחרים.

מקרים עיקריים לשימוש בקופה מרכזית לפיצויים

בישראל יש חוק פנסיה חובה שעל פיו כל עובד חייב להפריש כספים לטובת חיסכון פנסיוני כלשהו, כאשר בקרנות הפנסיה קיים גם מרכיב של הפרשה לטובת פיצויי פיטורין – לכן על פניו ניתן לטעון שלמעביד אין סיבה להפריש בעצמו את הכספים לקופה נפרדת. המקרים העיקריים בהם מעבידים משתמשים בקופה מרכזית לפיצויים הם:ניכיון צ'קים דחויים

אם המעביד בוחר להפריש את כל חבותו לפיצויים באופן אישי לקופה נפרדת ומרכזית לעסק.

מעבידים שבוחרים להעניק לעובדיהן פיצויי פיטורין מוגדלים לעומת הקיים בפיתרון הפנסיוני הרגיל. סכום נוסף מעבר להפקדה לקופה האישית.

גופים שמציעים קופה מרכזית לפיצויים

קופה מרכזית לפיצויים היא מוצר חיסכון שמוצע למעבידים ע"י כל חברות הביטוח שמנהלות קופות גמל וע"י כל בתי ההשקעות שפעילים בתחום הגמל. המעבידים בוחרים באיזו קופה מרכזית לפיצויים לחסוך את כספם לצורך תשלום פיצויים על פי שיקולי עלות (דמי ניהול וכדומה), תשואות לאורך זמן, ניהול מוצרי חיסכון אחרים באותה חברה וכו'.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915