ריבית על העו"ש

ריבית על העו"שבנקים מרוויחים כסף רב בזכות כספי הציבור שמופקדים אצלם, גם באמצעות מתן הלוואות ושאר פעילויות פיננסיות ועמלות אך הכסף עצמו שקיים בבנק או מופקד בתכניות חיסכון למיניהן משמש את הבנק גם למתן אותן הלוואות וגם לביצוע השקעות עצמיות (נוסטרו) ובאופן כללי זהו מקור רווח והכנסה משמעותי עבורם.

לכן זה נראה הגיוני על פניו שהאזרחים יקבלו תגמול כספי כלשהו עבור יתרות חיוביות בחשבונות העובר ושב שלהם, כפי שהם מקבלים עבור פיקדונות וחסכונות שמופקדים בבנק – מה שנקרא ריבית על העו"ש.

ריבית על העו"ש – עידוד הציבור לחסוך ולהפקיד כסף בבנק

משק בית שיש לו יתרה חיובית בחשבון העו"ש הוא משק בית שמכניס לבנק כסף, הוא אינו נמצא במינוס ויש לו כסף שהוא יכול להפקיד לחיסכון או אפיק השקעה כזה או אחר. ריבית על העו"ש היא אמצעי לעודד לקוחות להחזיק יתרות עו"ש חיוביות, לא להיכנס למינוס ובאופן כללי לחסוך יותר ולהפקיד כספים בבנק.

שני הבנקים הגדולים מציעים ריבית על העו"שריבית

בשנת 2011 יתחילו שני הבנקים הגדולים במערכת הפיננסית הישראלית, בנק הפועלים ובנק לאומי, להציע ללקוחות פרטיים שלהם ריבית על העו"ש. בנק הפועלים יצא במהלך זה ראשון ובנק הפועלים הודיע על מהלך דומה בראשית דצמבר 2010. המהלך של מתן ריבית על העו"ש נובע גם מפאת התחרות בין שני הבנקים הגדולים וגם עקב לחץ של יו"ר וועדת הכלכלה לשעבר של הכנסת, ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד שניסח בעבר הצעת חוק על ריבית על העו"ש (אקוניס הוחלף בראשית 2011 ע"י חבר מפלגתו כרמל שאמה-הכהן עפ"י הסכם מוקדם).

ריבית על העו"ש מטעם בנק הפועלים

ביוני 2010 הכריז ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים על תכנית של ריבית על העו"ש, אך הפועלים לא פשוט מזכה את הלקוח עבור יתרת עו"ש חיובית אלא מציע תכנית מורכבת יותר. הפועלים מציע ריבית על העו"ש בשיטה שבה לקוחות אשר נמצאים במצב משיכת יתר ומשלמים ריבית חובה יוכלו לקזז את ההפרש בין ריבית הזכות ובכך להקטין את תשלומי ריבית החובה.

הפועלים נוקט בגישה זו כלפי ריבית על העו"ש כי על פי נתוניו, שליש מהלקוחות עוברים כל העת ממצב של יתרת חובה ליתרת זכות ולכן שיטת הקיזוז תסייע להם רבות. אפילו האגף לפיקוח על הבנקים ברך ותמך ביוזמת ריבית על העו"ש של הפועלים.

ריבית על העו"ש מטעם בנק לאומיבנק

ריבית על העו"ש שיעניק בנק לאומי תהיה מעט נמוכה יותר מאשר הריבית שמוענקת ללקוחות עבור פיקדונות, מטעמים מובנים כי הבנק מעדיף שלקוח יפקיד כסף בתכנית חיסכון או בפיקדון מאשר יחזיק אותו בעו"ש. מכך, ריבית על העו"ש אינה תחרות לפיקדונות וחסכונות אלא תמריץ נוסף לציבור להתנהגות פיננסית נכונה ובריאה והגברת מרכיב החיסכון בכלכלת משקי הבית.

הבנקים הגדולים יובילו מגמה של ריבית על העו"ש

ח"כ אופיר אקוניס ניסח במחצית 2008 הצעת חוק שתחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש עבור יתרת זכות, כפי שהם גובים ריבית חובה ועמלות על כל פעולה בנקאית כך ההגינות מחייבת הסדר מקביל מבחינת ריבית על העו"ש, על פי נוסח החוק.

ההערכות במערכת הכלכלית והפוליטית הם כי לא יהיה כעת צורך בחקיקה לגבי מתן ריבית על העו"ש ללקוחות בעלי יתרה חיובית, זאת משום ששני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, מחזיקים יחד מעל 60% מהשוק הבנקאי ולכן כל הבנקים הקטנים יותר צפויים לצאת במהלכים דומים של הצעת ריבית על העו"ש ללקוחות פרטיים. הכוונה היא בעיקר לבנק דיסקונט, הבינלאומי ומזרחי טפחות (שמציע כבר ריבית על העו"ש אך רק ללקוחות ספציפיים).

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915