ריבית על הפלוס

ריבית על הפלוסהנושא של ריבית על הפלוס נמצא בשיח הכלכלי והציבורי בישראל בצורה משמעותית יחסית החל מאמצע שנת 2010. כיום, במחצית שנת 2011 ולאחר ניסיונות חקיקה בנושא ודרישה מהבנקים לתת את דעתם בנושא, ריבית על הפלוס היא משהו שמתחיל להתרחש בבנקים מסוימים ואחרים מנהלים תהליכים לגבי הנושא.

ניסיון חקיקה שהפך לבקשה

בתחילת הדרך כמה ח"כים חברו יחדיו על מנת להגיש הצעת חוק שתחייב את הבנקים לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרת זכות בחשבון העובר ושב שלהם. הח"כים היו אופיר אקוניס, אז יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים וח"כ ציון פיניאן.

באותה תקופה ביקש בנק ישראל מהשלושה לדחות את העלאת ההצעה על מנת לבקש מהבנקים לתת את דעתם בנושא ולהעלות הצעות משלהם לגבי מתן ריבית על הפלוס. ואכן, בנקים גדולים החלו לדון בנושא ויחסית במהרה החלו להופיע תכניות מסוימות שבמסגרתן ניתן לקבל ריבית על יתרת זכות בחשבון העו"ש. בעוד שעל פי רוב התהליך היה מלווה בשיתוף פעולה של הבנקים הגדולים עם חברי הכנסת והגורמים המעורבים בנושא ריבית על הפלוס, בהחלט היו רגעים של אי הסכמה ודרישות מהמפקח על הבנקים לזרז את הבנקים בהחלטותיהם.

חשוב לציין כי למרות שהבנקים דווקא הראו נכונות מסוימת לנושא של ריבית על הפלוס, בכל זאת עלתה הצעת החוק המדוברת (בניסוחים מעט שונים) על ידי אופיר אקוניס ומחליפו בתור יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן במאי 2011. ההצעה שוב לא נידונה בגלל התנגדות בנק ישראל לחיוב תשלום ריבית על הפלוס באמצעות חקיקה אך יתכן שזהו כן כיוון שהמערכת תלך אליו בסופו של דבר.

בנק אגוד כראשון במחנה הריבית על הפלוס

למעשה, דווקא אחד הבנקים הקטנים היה הראשון שהציע ריבית על יתרה חיובית בעו"ש. באגוד מציעים ריבית חיובית של 3% עד לגובה המשכורת, זאת לצד פטור מריבית חובה. הטבה זו ניתנת למעבירי משכורת נטו של מעל 7,000 או 9,000 הכנסה משותפת לזוג.

בנק לאומי – ראשון להעניק ריבית מבין הגדולים

בין כל הבנקים הגדולים היה זה בנק לאומי שהרים ראשון את הכפפה של הענקת ריבית על הפלוס בחשבון, לאומי עשה זאת קרוב למועד העלאת הנושא לסדר היום על ידי חברי הכנסת שביקשו לחוקק חוק מחייב בנושא. בנק לאומי מציע ללקוחותיו ריבית זכות בשיעור של 70% מהפק"מ עד לסכום של 5,000 ש"ח.

בנק הפועלים

השיטה הנהוגה בבנק הפועלים לגבי ריבית על הפלוס היא שונה מאשר יתר הבנקים, התכנית הזו הושקה ללקוחות בדצמבר 2010. מדובר על הטבה ללקוחות בעלי יתרת זכות בחשבונם כאשר הבנק מציע ללקוחות קיזוז של ריבית החובה על תקופות שבהם החשבון היה במינוס והלקוח שילם את ריבית החובה הגבוהה.

דוגמא לשיטה של הפועלים היא לקוח שנמצא ביתרה חיובית של 10,000 ש"ח למשך עשרה ימים בחודש ויתרת חובה של 5,000 ש"ח למשך 20 ימים בחודש, אז תשלומי הריבית שלו יקוזזו על ידי הבנק ויתאפסו למעשה.

בנק דיסקונט

בנק דיסקונט החל לתת ריבית זכות בסוף יוני 2011. הבנק מציע ריבית על יתרת זכות עד סכום של 7,500 ש"ח, כאשר שיעור הריבית עצמו ישתנה בהתאם לשיקולי הבנק. בתחילה הריבית תהיה 80% מהריבית על פיקדון יומי בניכוי המס.

בנק מזרחי-טפחות

בנק מזרחי-טפחות מעניק ריבית על הפלוס ללקוחות חדשים, קיזוז ריביות בדומה לפועלים (קיים כבר כ-10 שנים) או ריבית זכות מיוחדת ללקוחות מועדפים.

הבנק הבינלאומי – עדיין דן בנושא

מבין כל חמשת הבנקים הגדולים, רק הבינלאומי עדיין אינו מציע ריבית על הפלוס נכון ליוני 2011. גורמים בבנק מסרו שהעניין נמצא בבדיקה מתקדמת לקראת יישום מסקנות.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915