תהליך פתיחת עוסק פטור

לא מעט אנשים מעוניינים להקים עסק משלהם. אם הגעתם לרגע שבו אתם מחליטים באופן רציני ללכת על החלום שלכם לעסק משלכם ולהקים עסק, אחת השאלות שעליכם לשאול את עצמכם היא: האם העסק שלכם יענה להגדרה של עוסק פטור או שמא הוא יענה להגדרה של עוסק מורשה? 

עוסק פטור הוא סוג עוסק שמגדיר רק עסקים העומדים בתנאים ספציפיים. חשוב להכיר את התנאים הללו על מנת להבין איזה סוג של עוסק אתם צריכים לפתוח ומהו התהליך אותו תדרשו לעבור עבור פתיחת העוסק.

 

מי יכול לפתוח עוסק פטור?

עוסק פטור הוא למעשה עסק אשר פטור מתשלום מע"מ בגין עבודתו. מדובר על הטבה מסוימת לעצמאיים ובעלי עסקים קטנים יחסית, אשר חוסכת מהם תשלומי מע"מ בגין העסקאות שהם מבצעים. בד בבד, עוסק פטור לא יכול לדרוש מע"מ מהלקוחות שלו. כל שנה, בהתאם למדד המחירים לצרכן, מתעדכנת התקרה של סכום המחזור השנתי של עוסק פטור ורק עסקים שנמצאים מתחת לתקרה המדוברת יכולים להיות מוגדרים כעוסק פטור ולקבל את כל ההטבעות המגיעות להם בגין הגדרה זאת. 

כדי לפתוח תיק עוסק פטור למעשה, יש צורך לעמוד ב 2 תנאים מצטברים: מחזור ההכנסות השנתי של העוסק לא עובר את התקרה שנקבעה בחוק בשנת המס המדוברת וכן, מדובר על מקצוע שאיננו נחשב למקצוע חופשי. ישנם בעלי מקצוע שגם את תקרת ההכנסה השנתית שלהם תהיה פחותה מהתקרה שנקבעה בחוק הם עדיין לא יוגדרו כעוסקים פטורים. בין אנשי המקצוע הללו ניתן למצוא: עורכי דין, רופאים, רואי חשבון, מהנדסים, אדריכלים, מתווכים, סוחרים במקרקעין ועוד.

 

האם כדאי לפתוח עוסק פטור?

 אם אתם עצמאיים שאינם עוסקים במקצוע חופשי או אם יש לכם עסק קטן, אין ספק כי הגדרתכם כעוסק פטור תבוא יחד עם יתרונות. מלבד העובדה שיש פטור מתשלום מע"מ, היתרונות הנלווים הנוספים של עוסק פטור הם: ראשית כל, בעוד שעוסקים מורשים נדרשים להגיש דיווח למע"מ כל חודשיים, עוסק פטור נדרש להגיש דיווח למע"מ פעם בשנה בלבד. מלבד זאת, לאור כל ההקלות שמקבל עוסק פטור גם העבודה של רואה חשבון בעסק זה תהיה פחות אינטנסיבית ומשמעותית מאשר בעסק שמוגדר כעוסק מורשה ועל כן גם ההוצאות על שירותי ראיית חשבון יהיו נמוכות יותר. מעבר לכך, אין צורך לדרוש מע"מ מלקוחות וניתן להציע להם מחיר ללא חישוב של 17 אחוזי מע"מ, כך המחירים יכולים להראות ידידותיים יותר ללקוחות וכך לא מעט לקוחות יעדיפו את העסק על פני מתחרים.

 

שלבים לפתיחת עוסק פטור

השאלה החשובה ביותר היא למעשה: איך פותחים עוסק פטור? ובכן, בכדי לפתוח עוסק פטור יש לפתוח תיקים במע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה. המסמכים שיש להגיש במע"מ בכדי לפתוח תיק עוסק פטור הם: תעודת זהות וספח, טופס 821 מלא וחתום, אישור על ניהול ספרי חשבון בבנק או צילום שיק וכן חוזה שכירות של הנכס שבו עתידה להתקיים הפעילות של העסק.

בכדי לפתוח תיק במס הכנסה יש לצרף טופס 5329 מלא וחתום, צילום של תעודת זהות וספח וטופס פתיחת תיק עבור עצמאי וזאת בכדי לפתוח תיק ניכויים אם מתכננים להעסיק עובדים בעסק.

בכדי לפתוח תיק במוסד לביטוח הלאומי יש צורך למלא טופס דין וחשבון שנתי. בסוף הטופס לפתיחת התיק יש לציין מחזור עסקאות שנתי צפוי שעל פיו יחושב התשלום לביטוח הלאומי. בתחילת שנת המס הבאה העוסק יקבל עדכון האם יש לו הפרשים שעליו לכסות או האם מגיע לו החזר כספי מביטוח לאומי בגין תשלומי יתר. למידע מלא ומקצועי על תהליך פתיחת עוסק פטור

 

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915