כל הטיפים והעצות: איך ממשיכים לחיות בצורה סבירה גם במקרה של פשיטת רגל וחובות?

הפטר למוגבליםאדם שנקלע לחובות מוצא עצמו לחוץ נפשית ופיזית. הסתבכות כספית יכולה להטריד כל אחד ולהשפיע על התנהלות חיי השגרה. הנושים מתדפקים על דלתו של החייב, הגובים של ההוצאה לפועל רודפים אותו, וחיי המשפחה שלו נהרסים. בלית ברירה, החייב עשוי לפתוח בהליך של פשיטת רגל במסגרתו ישלם תשלומים לפי יכולתו, ובתקווה שכעבור זמן מה, יוכל לקבל הפטר וחובותיו ימחקו.

להלן מספר טיפים חשובים שיעזרו לפושטי הרגל לעבור את התקופה הזו בשלום, אם ידאגו להקפיד עליהם יצליחו לקיים אורח חיים רגיל ורגוע.

פשיטת רגל מקנה הגנה מפני נושים והליכי הוצאה לפועל

עם הגשת הבקשה לפשיטת רגל ומתן צו כינוס נכסים, הנושים מנועים מלפעול נגד החייב במסגרת תיקי ההוצאה לפועל, והחייב הופך מוגן. על החייב יהיה לעמוד בתשלומים חודשיים שיקבעו לו לפי יכולותיו ואפשרויותיו הכלכליות.

עיכוב הליכים

פשיטת רגל היא כאמור הליך שיכול לעזור לחייב לעצור את "רדיפת" הנושים. עם הגשת הבקשה לפשיטת רגל ולמתן צו כינוס נכסים, בית המשפט רשאי לתת צו עיכוב הליכים בפני הנושים. אפשר לבקש צו זמני לעיכוב הליכים עוד לפני מתן צו כינוס הנכסים. צו כזה ינתן בתנאים מגבילים ולתקופה מסויימת.

מגבלות המוטלות על החייב והתמודדות עימן

אדם שנמצא בהליכי פשיטת רגל הופך להיות מוגבל באופן שמשפיע על חייו. המנהל המיוחד שמתמנה מבצע את החקירות הכלכליות נגד החייב כדי שיוכל להמליץ על תוכנית התשלומים. מרגע זה מוטלות על החייב מגבלות על פעילותו העסקית, איסור יציאה מהארץ, הימצאות תחת פיקוח וחקירות בגין כל פעולה כספית, הפיכתו ללקוח מוגבל בבנק, איסור להשתמש בכרטיסי אשראי, וכולי. הכונס הרשמי שולט בנכסיו של החייב, ומנהל אותם לטובת הנושים, וכל תשלום שהחייב יקבל מגורם כלשהו, יעבור לקופת הנאמן.

ניתן להגיש בקשות מנומקות לבית המשפט להקל על המגבלות בכפוף להצגת ערבויות. אפשר לבקש לצאת מהארץ מסיבה מנומקת, לתקופה קצרה, בכפוף להפקדת ערבות.

צו הפטר

החייב צריך לקוות לכך שבמהלך הליך פשיטת הרגל הוא יוכל לקבל הפטר מחובותיו, ולהשתקם כלכלית. עם כניסת הרפורמה החדשה לתוקף, יכול החייב להביא לסיום פשיטת הרגל בזמן קצר ואפילו תוך כשנה וחצי מהגשת הבקשה. על החייב לעמוד בתוכנית הפירעון, והוא יקבל הפטר מותנה או חלוט בתנאים מסויימים, לאחר שיקבע כי הפך לחדל פרעון.

החייב יוכל לקבל בין היתר הפטר כאשר:

  • חובותיו נוצרו בתום לב, והוא לא פעל במרמה;
  • התנהל באופן תקין ובתום לב לאורך ההליך;
  • הוכיח מאמצים להסדיר את החובות;
  • לא הסתיר מידע מבעלי התפקידים;
  • דיווח על כל הכנסה והוצאה בדוח החודשי;

החייב צריך במקרים מסויימים להיות אקטיבי ויכול ליזום בעצמו הגשת בקשה להפטר לבית המשפט.

חשיבות בקבלת יעוץ משפטי

חשוב לקבל ייעוץ משפטי הולם באשר להחלטה לפתיחת הליך פשיטת רגל. צריך לדאוג לליווי עורך דין מקצועי שיוכל לייצג את החייב מול בתי המשפט. חשוב להעזר בעורך דין בכל הקשור למילוי הטפסים לבקשה לפשיטת רגל, וכן למילוי הדוחות החודשיים.

חשוב להגיש דוחות כספיים מדוייקים ומלאים

החייב שנמצא בפשיטת רגל מחוייב להגיש דוחות תקופתיים לגבי הוצאותיו והכנסותיו, בעת שניתן צו כינוס הנכסים ונקבע צו התשלומים. הדיווח מלמד על התנהלות הכלכלית של החייב.

  • הדיווח צריך להיות מפורט ומלא;
  • כדאי לשלוח את הדיווחים בדואר רשום עם אישורי מסירה, ולשמור עותק;
  • רצוי לצרף לדוח שוברי תשלומים חודשיים; אסמכתאות כמו תלושי משכורת, ואישורים של המוסד לביטוח לאומי;

יש לנהוג לאורך ההליך בתום לב

כדי שהחייב יוכל לקבל הפטר עליו לנהוג בתום לב, לשתף פעולה, ולגלות את כל הרכוש המצוי בבעלותו או שהוברח ואשר ניתן להיפרע ממנו. התנהלות בחוסר תום לב, עלולה לבטל את הליך פשיטת הרגל, ולהביא להליך פלילי. תום הלב ייבדק בעת יצירת החובות ובמהלך פשיטת הרגל. בית המשפט יבדוק אם החייב הונה, או רימה, אם נהג בתום לב, גילה מידע על רכושו, שיתף פעולה עם בעלי תפקידים, והופיע לחקירות.

התנהלות יום יומית בפשיטת רגל

החייב צריך לעשות מאמצים להשתכר, להוציא הוצאות סבירות, לחיות באורח צנוע, לא להמר, לחסוך ולא לפזר כספים. חשוב מאוד לציית להוראות הנאמן והמנהל המיוחד, לעמוד בתשלומים החודשיים שנקבעו, ולהגיש את הדוחות במועד. כך יוכל החייב להביא לסיום פשיטת הרגל לקבל הפטר מהחובות ולשקם את חייו הכלכליים במהרה.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915