הרפורמה בפשיטת רגל

בכל שנה נפתחים בישראל מאות רבות של תיקי פשיטת רגל. למעשה, המספר כיום מגיע גם לאלפים. יש לזכור כי כל תיק פשיטת הרפורמה בפשיטת רגלרגל, הנפתח לבקשתו של חייב או לבקשתם של נושים, טומן בחובו הליך מורכב למדי וסבוך. התוצאה – תיקי פשיטת הרגל נמצאים במערכת ומטופלים לאורך זמן רב, לאורך שנים רבות. עורכי דין מובילים הבקיאים בנושא רגל מספרים כי סגירת תיק פשיטת רגל עד לקבלת צו הפטר לאחר שש שנים נחשבת למהירה. יש גם מקרים שבהם הטיפול אורך זמן כפול מכך. רפורמה חשובה שהוביל לאחרונה כונס הנכסים הרשמי צפויה לשנות את המצב. יש לכך חשיבות רבה עבור כל הצדדים המעורבים.

מהי מהות הרפורמה החדשה בהליכי פשיטת רגל?

הליכי פשיטות רגל מבוססים על כמה שלבים חשובים. בין היתר, יש להוציא צו כינוס נכסים, לבצע חקירות יכולת של החייב, לחשוף את סך נכסיו, לבדוק יכולת השתכרות, לקבוע סכום חודשי לתשלום עבור חובות. כך, הדרך לסוף ההליך, דהיינו קבלת צו הפטר, כרוכה בעבודה רבה למערכת כולה ויש צורך בשיתוף פעולה וגישה חיובית מצד החייב. הרפורמה מבקשת להביא לקיצור ההליך כולו, בהתבסס על גורם חשוב מרכזי – שיתוף פעולה מלא, מרצון, של החייב. שיתוף פעולה כזה יאפשר להגיע למצב שבו כבר לאחר שנה וחצי או שנתיים מרגע בו החל ההליך (על ידי מתן צו כינוס נכסים), הממונה על ההליך (מנהל הכינוס) יסייע להכין הסדר מקובל לפירעון החובות.

שלא כפי שהיה עד כה, התוכנית להסדרת החובות, וזה החידוש, תכלול לוח זמנים מפורט. ניתן יהיה להגיע לכך בזמן סביר במידה ויתקיים שיתוף פעולה רצוני ומלא מצד פושט הרגל. ניתן יהיה להגיע לכך רק אם לא ינקוט צעדים כגון הסתרת נכסים או הברחת רכוש או יתחמק ממתן מידע מלא ובשקיפות. המטרה היא להצליח לקצר את זמני הטיפול בשליש לעומת המצב כיום ואולי – גם יותר.

מהן השלכות הרפורמה החדשה על פושט הרגל?

ישנם כאלה היוצאים מתוך הנחה כי לפושט הרגל יש אינטרס סמוי להאריך את הליכי פשיטת הרגל. הוא, לכאורה, מרוויח מכך שמצבו לא ברור מבחינת הנושים. הוא נמצא בחקירה, בבדיקה, לא ברור עדיין כמה יוכל לשלם מתוך סך החובות, אם בכלל. לא ניתן לנקוט נגדו בצעדים מעבר להליך שכבר מתקיים. למעשה, יש לזכור כי גם אם המצב כזה בחלק מהמקרים, הרי שעל פושט הרגל מוטלות סנקציות קשות. זאת, בנוסף לאי הוודאות, המתח והחרדה שמלווים הליך פשיטת רגל, בלי שיודעים מתי יגיע סופו של תהליך והתחלה חדשה.

במידה ופושט הרגל ישתף פעולה עם המנהל שמונה לטיפול בעניינו, במידה ויספק גילוי מלא של נכסיו וכל יתר העובדות החשובות לשם קביעת יכולת ההחזר, הוא יוכל לפתוח דף חלק ונקי בתוך פרק זמן קצר יחסית. זה יאפשר לפושט הרגל לחזור לחיים שגרתיים, לפתוח עסק חדש או להצטרף לשותפות בחברה (צעדים שאסורים לפני שהתקבל צו הפטר). סיום ההליך במהירות יאפשר את ניהולו חשבון בנק לכל דבר, ללא הגבלות קשות כגון איסור החזקת כרטיס אשראי, איסור קבלת אשראי או מתן צ'קים.

האם גם הנושים מפיקים תועלת מהרפורמה החדשה?

גם הנושים, המערכת הכלכלית והמערכת המשפטית יצאו נשכרים מרפורמה האמורה. כאשר החייבים, פושטי הרגל, ישתפו פעולה לצורך קיצור ההליך, יכנס יותר כסף לקופת הכינוס. כלומר, אחוז ניכר יותר מהחובות ישולם, ובתוך זמן קצר יותר. מבחינה המערכת הכלכלית, תהיה אפשרות לפושטי רגל לשעבר לתרום כאזרחים יצרניים, יזמים, כבעלי עסקים שלמדו מטעויות העבר. כמו כן האמון במערכת המשפטית, במערכת פשיטות הרגל והסדרי חובות יגבר ויש בכך תועלת ציבורית רחבה.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915