בתי השקעות בישראל

בתי השקעות בישראלשוק ההון הוא תחום מושך עבור אנשים רבים, חלקם פועלים בו ברמה כזו או אחרת וחלקם רוצים להיכנס אליו אך מרגישים מבולבלים ומפוחדים מכמות המידע, המכשירים הפיננסיים, הסיכונים ועוד.

לכן יש אנשים שמשקיעים בעצמם בשוק ההון ויש כאלו שמשקיעים באמצעות בית השקעות. במאמר זה נסקור סוגי בתי השקעות ואת הפעילויות העיקריות שלהם.

סוגי בתי ההשקעות בישראל

 בתי השקעות ציבוריים: אלו בתי ההשקעות הגדולים ביותר והם חברות ציבוריות שנסחרות בבורסת ת"א ונמצאים בשליטת חברות ציבוריות גדולות יותר. כיום יש רק 4 בתי השקעות כאלו.

בתי השקעות פרטיים בינוניים: חברות בבעלות פרטית שאינן נסחרות בבורסה, פעילים במגוון תחומים ומנהלים סכומים גדולים יחסית.

בתי השקעות פרטיים קטנים: אלו בעלי מאגר לקוחות מצומצם יותר ולעיתים קהל נישה, רוב הפעילות היא ניהול תיקים פרטיים.

ניהול תיקים

פעילות חשובה של בית השקעות, מדובר על ניהול תיקי השקעות פרטיים ללקוחות. לצורת השקעה זו לרוב יש סכום מינימום לכניסה כלקוח של בית ההשקעות וניהול תיק ההשקעות מתבצע באופן פרטני, על פי פרופיל לקוח ספציפי והגדרת רמת סיכון כללית יחד עם פרמטרים נוספים שמשפיעים עם אופן ניהול ההשקעות. הלקוח משלם דמי ניהול בהתאם לסכום ההשקעה.

ניהול קרנות נאמנות

בית השקעות גדול ובינוני לרוב גם ינהל קרנות נאמנות, מכשירי השקעה שזמינים לכל הציבור לרכישה בבורסה. קרן נאמנות משקיעה באפיקים מוגדרים מראש בהגדרות הקרן כך שניתן לדעת את רמת הסיכון מראש.

בית השקעות משמש כמנהל הקרן, עובדיו בוחרים את ההשקעות הספציפיות בכל קרן ומנסים להשיג את התשואה הטובה ביותר. הרווח הוא מדמי ניהול שנגבים מסכום ההשקעה בקרן של כל לקוח.

קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה

תחום יחסית חדש שאליו נכנסו בתי ההשקעות, ובו הם פעילים בתחום רק משנת 2005.

כל בתי ההשקעות הגדולים והבינוניים מנהלים מוצרי חיסכון אלו לציבור הרחב. אלו פעילויות שרק בית השקעות גדול מספיק יכול להיכנס אליהן מבחינה כלכלית וניהולית ורובן מנהלים נכסים במסלולים אלו של כמה מיליארדי שקלים.

תעודות סל

בית השקעות יכול להנפיק תעודות סל כמכשיר השקעה לציבור הרחב. תעודות אלו עוקבות אחרי מדדים מכל העולם, סחורות, אג"ח ועוד שלל אפיקי השקעה – כאשר המהות של תעודת סל היא מעקב אחר פרמטר כלשהו בשוק ההון והתחייבות לספק את תשואתו – מאפשרת השקעה במגוון ניירות ערך באמצעות החזקה של נייר אחד בלבד וגם מסחר בינלאומי באמצעות מכשיר מקומי.

ברוקראז' ומחלקות מחקר

בית השקעות יכול להציע שירותי ברוקראז' לציבור, אך בעיקר לגופים מוסדיים ועסקיים. שירותים אלו כוללים למעשה חדר מסחר מקיף שמאפשר לבצע פעולות קנייה מכירה בשוקי ההון בעולם. בנוסף, כמעט לכל בית השקעות יש מחלקת מחקר שמעסיקה אנליסטים ושאר מומחים שמנתחים את שוק ההון על היבטיו הרבים ומנסים למצוא אפיקי השקעה טובים ומגוונים.

קרנות השקעה

בית השקעות יכול גם לנהל בעצמו קרנות גידור או קרנות הון סיכון – אלו משקיעות ישירות בחברות, בנדל"ן ושאר יוזמות ופעילויות עסקיות. המטרה היא להרוויח מפעילות מסחרית או עסקית מחוץ לשוק ההון – למשל מכירת חברה או בניין לגורם אחר ברווח.

שירותים נוספים של בית השקעות

מסחר באינטרנט: בית השקעות יכול להציע לציבור וללקוחותיו גם כלים למסחר עצמאי ישירות ממחשב אישי, באמצעות פלטפורמות מסחר מקצועיות. חלק מבתי ההשקעות מחזיקים מחלקת ניהול סיכונים פנימית וחדרי מסחר ללקוחות פרטיים.

ממגוון השירותים והפעילויות ניתן ללמוד כי רוב האזרחים קשורים בצורה כזו או אחרת לבית השקעות מסוים בישראל.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915