ניהול תיקי השקעות

ניהול תיקי השקעותכולנו מושקעים בשוק ההון בדרך זו או אחרת, חלקנו פעילים בשוק באופן פעיל, חלקנו לא מבינים בזה דבר אך מושקעים בשוק באמצעות הפנסיות וקופות הגמל וחלקנו נותנים לגורם מקצועי לנהל עבורנו את תיק ההשקעות – השורה התחתונה היא שלגבי ניהול תיקי השקעות כל אזרחי ישראל רלבנטיים לעניים והעניין רלבנטי עבורם ורצוי מאוד להבין בנושא לפחות ברמה בסיסית.

מה זה ניהול השקעות?

ניהול תיקי השקעות הוא תחום שמהותו ניהול הפעילות לגבי ניירות ערך שונים בשוק ההון – מניות, איגרות חוב, אופציות, מדדים, סחורת וכן הלאה. במקרים מסוימים ניהול תיק השקעות יכול לכלול גם נכסים שונים כגון נדל"ן וכדומה אך לרוב הכוונה היא לניירות ערך ולשוקי ההון בישראל ו/או בעולם בלבד.

סוגים עיקריים של ניהול תיקי השקעות

אם נוציא מהמשוואה את תיקי ההשקעות המוסדיים של קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וכדומה – כי אלו תיקים עצומים וכלל ציבוריים שמנוהלים על ידי גופים גדולים מאוד – נשאר למעשה עם שתי סוגים עיקריים של ניהול תיקי השקעות. ניהול אישי וניהול על ידי חברת ניהול תיקים.

מנהל אישי

ניהול אישי של תיק ההשקעות הוא מצב שבו בעל הכסף מחליט לבדו על אפיקי ההשקעה ועל כל פעילות ההשקעות בחשבונו. ההחלטות נקבעות על ידי בעל החשבון ומבוצעות באמצעות אחד מבין מגוון הגופים שמציעים שירותי מסחר – בנקים, בתי השקעות, חברות מסחר וכדומה.

חברת ניהול תיקים

כל בתי ההשקעות בישראל החלו את דרכם בתור חברות ניהול תיקים, פעילות שעדיין מהווה חשוב אצל כולן. במקרה זה הניהול בפועל של השקעות הלקוח, בעל הכסף, מבוצעות על ידי אנשי מקצוע מנהלי תיקים מהחברה הספציפית שבה הוא בחר – לרוב בית השקעות מוסמך ומאושר. פרופיל ההשקעה נקבע בצורה מפורשת בין הלקוח לחברת ניהול התיקים אך את ההשקעות בפועל מבצעת החברה תוך גביית דמי ניהול מהלקוח ולעיתים השתתפות ברווחים.

יש חברות ניהול שמבצעות ניהול תיקי השקעות ישירות מחשבון הבנק של הלקוח – דרך מתן ייפוי כוח לתחום זה בלבד – ויש חברות שבהן הלקוח מעביר אליהם כספים והן מנהלות חשבון השקעות לכל דבר מחוץ למסגרת הבנק.

בישראל ניתן לבצע ניהול תיקי השקעות על ידי גורם מקצועי (חברת ניהול תיקים) בכל אחד מבתי ההשקעות הרבים הקיימים, דרך חברות ניהול תיקים של הבנקים עצמם – כולל בשלוחות הבינלאומיות של הבנקים ובאמצעות בנקים זרים שפועלים בארץ או בחו"ל (בעיקר ללקוחות אמידים מאוד). חשוב לבחור בחברת ניהול תיקים מוסמכת ומאושרת ולא בגורם מפוקפק שמציע להשיג תשואה מובטחת או "מעשי קסמים" אחרים.

ניהול אקטיבי לעומת ניהול פאסיבי

בשנים האחרונות ניתן לראות מעין קרב תחרותי או רעיוני בין אסטרטגיות של ניהול תיקי השקעות – הכוונה היא לניהול פאסיבי של השקעות לעומת ניהול אקטיבי.

ניהול פאסיבי משמעותו השקעה בעיקר במדדים באמצעות תעודות סל, קרנות סל וכדומה – השקעה בשוק עצמו – ולא השקעה במניות ספציפיות או מכשירי השקעה ספציפיים אחרים. הפילוסופיה מאחורי ניהול תיקי השקעות פאסיבי גורסת כי לאורך זמן אי אפשר להשיג תשואת יתר על השוק וכי דרך ההשקעה הטובה ביותר היא השקעה בשוק עצמו על פני חיפוש פרטני של נייר ערך "מנצח" כזה או אחר. אסטרטגיה זו מיושמת גם בניהול אישי של תיק ההשקעות וגם במסגרת חברות ניהול תיקים – גם כאשר לא עוסקים בבחירת נייר ערך מסוים יש לדעת כיצד להשקיע ובאילו כלים פאסיביים להשקיע.

ניהול אקטיבי נוקט בפילוסופית השקעות שמנסה לנצח את השוק ולהשיג תשואת יתר על פני המדדים המובילים. מנהל התיקים בוחר באופן פרטני מניות, איגרות חוב ושאר ניירות ערך ומנסה למצוא את אלו שישיגו תשואה טובה יותר מאשר התשואה הממוצעת של השוק – קרי המדד. ניתן לנצח את השוק אך חשוב להבין כי רוב המחקרים מראים כי לאורך זמן מנהלי תיקים לא מצליחים לעשות זאת בעקביות לאורך זמן רב.

כמובן שבתוך סוגים כלליים אלו של ניהול תיקי השקעות יש פילוסופיות ואסטרטגיות נוספות כגון השקעות ערך לעומת השקעות צמיחה, ניסיון לתזמן את השוק, טווח הזמן של ההשקעה, הסתמכות על מחקרים חיצוניים או פנימיים בלבד, שיטות ניתוח פיננסיות וכן הלאה.

עקרונות חשובים לגבי ניהול תיקי השקעות

בגל סוג של ניהול תיקי השקעות שבו בוחרים, ישנם עקרונות חשובים וכלליים התקפים לרוב המקרים. בין אלו ניתן למנות ניהול סיכונים יעיל ומקצועי, הקצאת נכסים נכונה ועל פי פרופיל סיכון ומשקיע רלבנטי ומקצועי, בחינת תשואות בהתאם לטווח זמן ההשקעה הרצוי, גיוון תיק ההשקעות ולא הסתמכות על מגזר מצומצם.

שוק ההון הוא מקום מורכב ומרתק, ניהול תיקי השקעות היא אם כך משימה מורכבת שחשוב לבצע אך חשוב לבצע אותה בצורה הנכונה והיעילה ביותר עבור כל משקיע.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915