הכרזה על חייב מוגבל באמצעים בתהליך פשיטת רגל – מה המשמעות?

הכרזה על חייב מוגבל באמצעים בתהליך פשיטת רגלתפקידה של ההוצאה לפועל הינו לבצע גבייה של חובות, שלא שולמו במועד. בין היתר מדובר בחובות שנצברו בשל שיקים שלא כובדו, הלוואות שלא שולמו במועד, חובות לרשויות וכיוצא בזה. ההוצאה לפועל גם אחראית על מימוש פסקי דין בעלי משמעות כספית. מי שנפתחו מולו הליכי הוצאה לפועל מכונה "חייב".

במצבים מסוימים, עשויה להתבקש הכרזה כי החייב הפך למוגבל באמצעים. הכרזה כזאת מקובלת עשויה להיות חלופה לפשיטת רגל וחלק מהסנקציות, גם אם לא כולן, דומות. מהי אותה הכרזה על החייב כ"מוגבל באמצעים"? כיצד זה משפיע על החייב עצמו? על הנושים המגיעים להם כספים?

מי מוביל את ההכרזה?

מקובל להניח כי תוך כדי תהליכי פשיטת רגל ותוך כדי התקיימותם של מהלכי גבייה, עשויים גורמים שונים לבקש כי החייב יוכרז כמוגבל באמצעים. למעשה, על פי רוב הכרזה מסוג זה הינה מסלול חלופי לפשיטת רגל. ישנם מקרים שבהם היוזם יהיה החייב עצמו, במידה ונוכח כי לא מצליח לשלם את חובו כפי שהוחלט על ידי רשם הוצאה לפועל ובמידה והחליט כי צעד זה עדיף עבורו מפשיטת רגל.

מהלך כזה יכול להתקיים ביחד עם הגשת בקשה לקבלת צו תשלומים, כלומר פריסת סכום החוב לתקופה ארוכה במיוחד. עם זאת, גם הזוכה בהוצאה לפועל, כלומר מי שפתח את הליך הגביה מלכתחילה, עשוי להגיש בקשה כי החייב יוגדר כמוגבל באמצעים. במקביל לכך, גם רשם ההוצאה לפועל, שהינו בעל סמכות חוקית שיפוטית, עשוי ליזום משיקול דעתו שלו תהליך שבו יוכרז בסופו של דבר החייב כמוגבל באמצעים.

אמצעים מוגבלים לתשלום החוב

מדוע יוכרז חייב כ"מוגבל באמצעים?" הכרזה מסוג זה תתקיים כאשר אחד מהגורמים שצוינו לעיל, החייב, הזוכה או הרשם, סבור על לא קיימת מסוגלות לשלם את החוב בתוך פרק זמן מוגדר. במידה ונראה כי התשלומים שהושתו על החייב לא יביאו לגבייתו של מלא החוב בתוך פרק זמן ידוע (בשל כושר השתכרות בלתי מספק). קיימות הגדרות ברורות לגבי פרק זמן המיועד לגביית חוב בתשלומים, כך שככל שהחוב הידוע גדול יותר, הארכה לתשלום תהה ארוכה יותר.

השלכות ההכרזה מבחינת החייב

כאשר הוחלט כי חייב יוכרז כמוגבל באמצעים, רשאי רשם הוצל"פ להטיל סנקציות מסוימות בעוד שסנקציות אחרות תחולנה באופן אוטומטי. הסנקציות הללו נועדו בין היתר למנוע צבירת חובות נוספים ופיזור כספים בצורה קלה. הליך מקובל היא להשית הגדרת "מוגבל מיוחד" על החייב. זו הגדרה של בנק ישראל המטילה מגבלות על התנהלות כספית בבנקים. בנוסף, לא יוכל החייב להשתמש בכרטיס אשראי או שפעולותיו יצומצמו.

כך גם בתחום האשראי. כמו כן, בדומה למי שנמצא בהליך כינוס נכסים או פשיטת רגל, קיימת מגבלה חריפה בתחום פעילות כלכלית ויזמית. מי שהינו מוגבל באמצעים לא יוכל לפתוח חברה וגם לא לקבל על עצמו תפקיד בכיר בחברה קיימת. במידה והרשם רואה צורך בכך, עשויות לחול מגבלות על יכולתו של החייב לצאת לחו"ל. היבט נוסף שהינו בעל חשיבות – פרסום הסטטוס של החייב. מי שהוכרז כמוגבל באמצעים בהוצאה לפועל, יצוינו פרטיו במרשם של רשות האכיפה. מידע זה הינו גלוי בפני הציבור הרחב.

ההכרזה והנושים

משמעות ההכרזה מבחינת נושי החייב הינה פריסת החוב לתשלומים שסכומם החודשי בדרך כלל נמוך למדי. באופן מעשי, גביית החוב עשויה שלא להסתיים על פני שנים על גבי שנים. במידה והנושים סבורים כי צעד זה אינו ראוי ואינו חיוני, יוכלו אלה לערער על עצם ההחלטה.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915