החיים לאחר פשיטת רגל – איך ממשיכים מכאן?

החיים לאחר פשיטת רגל – איך ממשיכים מכאן? אנשים שצברו שצברו חובות רבים, פונים להליך פשיטת רגל, לאחר שנאלצו להתמודד בקושי רב, מידי יום, עם הליכי הליכי גביה. כאשר אדם מוכרז כפושט רגל, מעוכבים הליכי הגביה נגדו, אולם הוא הופך למוגבל בחייו הכלכליים,  וחלים עליו איסורים לא מעטים.

הגבלות על החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל

במסגרת פשיטת הרגל, החייב עובר תהליך אותו יש להבין מבחינת האיסורים וההגבלות. בין היתר נאסר עליו להקים חברה, להיות בעל מניות בחברה, יוצא גם צו מעצר כנגד בריחה מהארץ, וצו עיכוב יציאה מהארץ.

נאסר עליו לעסוק במקצועות מסוימים כמו כהונה במועצה מקומית, עריכת דין, ניהול חברה, וכולי. כמו כן הוא מוכרז לקוח מוגבל בבנקים, ואין לו אפשרות לקבל הלוואות,  לעשות שימוש בכרטיסי אשראי, ולרשום שיקים ללא אישור הנאמן.

דף חדש בחיים

בסיום ההליך יכול החייב לקבל הפטר (מחובותיו), ולפתוח דף חדש מבחינה כלכלית. מרגע זה ואילך עליו לנהל את חייו הכלכליים באופן אחראי, ולהבין כיצד לנהל את התקציב האישי והעסקי באופן שקול ואחראי.

עד כמה שזה נשמע מוזר, יש יתרונות בהכרזה על פשיטת רגל. ההפטר שמקבל החייב מאפשר לו לבצע פעולות שהיו אסורות עליו כגון פתיחת חשבון בנק, ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ, ועוד. עם זאת, יתכן שהחייב יהיה עדיין מוגבל במשך תקופה מסוימת בכל הקשור לאפשרות להיבחר לתפקיד ברשות מקומית.

השלכות עתידיות של פשיטת רגל

לפשיטת רגל עשויות להיות השלכות גם לאחר סיום ההליך וקבלת ההפטר. צריך לציין שהרישום לגבי פשיטת רגל נשמר מספר שנים במערכות הבנקאיות, ופושט רגל לשעבר גם אם קיבל צו הפטר מבית המשפט, לא תמיד יכול  לקבל אשראי, הלוואה, או משכנתא מהבנקים.

על כן עם קבלת ההפטר, חשוב למחוק נתונים בכל הקשור לפשיטת הרגל. אם ייווכח הבנק שפושט הרגל לשעבר, מוכיח מאמץ בניסיון להשתקם כלכלית, ועושה את המרב כדי לשקם את יכולת האשראי – הוא עשוי לאשר לו קבלת הלוואה או משכנתא. אדם יכול להוכיח אחריות באמצעות עמידה בתשלומים של שכר דירה, תשלום חשבונות אחזקה שוטפים, וכולי.

הבנק יבקש על פי רוב לדעת על פי מסמכים אם אדם הפך לפושט רגל בגלל כשלון חד פעמי, ואז קיים סיכוי שהבנק יאשר לו משכנתא בדרך כלל.

בנוסף, כאשר פושט רגל השיב חלקים גבוהים מהחובות שלו במהלך פשיטת הרגל – יש לו סיכוי לקבל הלוואה / משכנתא מהבנק בתוך מועד קצר.

הסרת הגבלות אחרי קבלת ההפטר

כאשר פושט הרגל מקבל את צו ההפטר המבוקש, ימחקו חובותיו, וכן יוסרו ההגבלות שהוטלו עליו במהלך ההליך. אך יש להבין שצריך לפעול באופן אקטיבי כדי להסיר את כל המגבלות, לבטל אותן, ולסגור תיקים במערכת ההוצאה לפועל.

הרשויות לא מתעדכנות בעובדה שהחייב קיבל צו הפטר, ולכן צריך להגיש בקשות לבית המשפט שפסק בתיק פשיטת הרגל, להורות למשל על הסרת עיקולים או  עיכוב יציאה מהארץ. יש לעדכן נושים שונים במתן ההפטר שאם לא כן,  אשר ימשיכו לשלוח התראות לחייב ולנסות לנקוט נגדו בהליכים.

קבלת תעודה לביטול המגבלות

עם קבלת צו ההפטר יכול החייב לפנות לבית המשפט בבקשה לקבל תעודה, המסירה את המגבלות שהיו מוטלות עליו במהלך פשיטת הרגל. מדובר בבקשה שעליו להגיש ובה לפרט שהתקיימו התנאים למתן התעודה, כלומר שפשיטת הרגל נגרמה בשל כישלון בלתי צפוי, ולא הייתה כרוכה בחוסר תום לב.

בנוסף, במשך ההליך וגם אחרי מתן ההפטר על החייב למסור אינפורמציה מלאה ולשתף פעולה עם גורמי האכיפה ועם הנאמן בקשר למימוש נכסיו, שכן אחרת עלול ההפטר להתבטל. החייב יכול לבקש מבית המשפט במסגרת התעודה להסיר את המגבלה האוסרת עליו להתמודד בבחירות לרשות מקומית.

בזכות הרפורמה בדיני פשיטת רגל: ההליך מקוצר

בעקבות הרפורמה, כאשר לחייב מוצעת תוך 18 חודש תכנית להסדר החובות, והוא יכול לסיים את ההליך ולקבל הפטר בתוך 4 עד 5 שנים. עם מתן ההפטר, ניתנת לחייב הזדמנות לפתוח דף חדש בחייו העסקיים וכלכליים, עם זאת, עליו לחתור לקראת מטרת הסרת ההגבלות, כך שיוכל להוכיח עצמו כאדם אחראי מבחינה כלכלית ועסקית.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915