התבססות על תקבולים עתידיים וקריסה תחת נטל המימון: הימנעו מפשיטת רגל!

פותחת עסק חדש? אל תתבססי רק על תקבולים עתידיים
פותחת עסק חדש? אל תתבססי רק על תקבולים עתידיים

בעבור ישראלים רבים, ובמיוחד עבור אלו הרואים עצמם כ"בעלי חוש ליזמות", פתיחת עסק עצמאי מהווה לא פחות מהגשמת חלום, וזאת כאמצעי למימוש עצמי ותוך הגדלה ניכרת של הכנסותיהם החודשיות.

פעמים רבות, ובשלבים הראשונים של הקמת העסק, בעל העסק עלול להתמכר לתחושת האופוריה המשכרת הנובעת מהגשמת חלומו, ולאבד במידה מסוימת את הקשר עם המציאות החדגונית.

חשוב לזכור בהקשר זה, כי אף שהבסיס להקמתו של כל עסק חדש הוא הרעיון העומד בבסיסו, כאשר רעיון זה הוא בעל חשיבות מרכזית להצלחתו של העסק בעתיד, הרי שהניסיון מלמד כי מתוך כל בתי העסק שנפתחים בשנה מסוימת, כשני שליש נסגרים באותה השנה, כאשר במרבית המקרים הדבר נובע ישירות מניהול כלכלי שגוי.

בסופו של דבר, וגם במידה והעסק מבוסס על רעיון חדשני ופורץ דרך, מה שיקבע האם העסק ימשיך ויתקיים הוא קודם כל יכולתו של בעל העסק לנהל את הכנסותיו בחוכמה, ובין היתר להימנע מהתבססות בלעדית על תקבולים עתידיים.

מהי הסכנה בהתבססות בלעדית על תקבולים עתידיים?

מטבע הדברים, הקמתו של עסק חדש היא עסק יקר למדי, אשר עשוי להיאמד אף במיליוני שקלים. מאחר ומרבית האזרחים בישראל אינם מחזיקים בהון נזיל בהיקף זה, הרי שרובם נאלצים להתבסס על הלוואות שונות, ובעיקר מהמוסדות הבנקאיים.

מצב זה משעבד את בעל העסק להחזרי החוב השוטפים, ומשכך הוא נדרש להבטיח כי הכנסותיו של העסק יתממשו בהקדם האפשרי, וזאת לצורך החזרת ההלוואה בהקדם האפשרי לבנק.

עם זאת, במקרים רבים בעל העסק, אשר הונו האישי מהווה אך חלק קטן מהעלות הכוללת של העסק, ומשכך הוא מסתמך במידה רבה על ההלוואה הבנקאית, לא מחשב נכונה את תקבוליו העתידיים, ואף מצייר את אלו באופטימיות יתרה, אשר בפועל אינה מתממשת במציאות.

חשוב לזכור בהקשר זה, כי גם במידה ובעל העסק בטוח ביכולתו של העסק להניב רווחים עתידיים באופן מידי, הרי שמטבע הדברים החיים מזמנים לכולנו אירועים בלתי צפויים, כאשר אי הקפדה על "מרחב ביטחון" כלכלי צפויה להביא לקריסתו הכלכלית של העסק עוד בשעת המשבר הראשון.

סוגיה נוספת, אשר רבים מאלו הפותחים עסק לראשונה בחייהם לא שוקלים אותה לעומק, היא יכולתו של בעל העסק לגבות את התשלום מלקוחותיו.

כידוע, מוסר התשלומים בישראל לוקה בבעיות רבות, כאשר מקרים בהם בעל העסק זוכה לתשלום על שירותיו רק כעבור מספר חודשים אינם נדירים.

מסיבה זו, לא תמיד יש באפשרותו של בעל העסק להציג רווחים בהקדם, מה שעלול למנוע ממנו מלהשיב את סכום ההלוואה במועד הנדרש, ואף לסבכו בחובות גבוהים לבנק.

תוצאה לא רצויה היא סגירת העסק למעשה עקב חובות והכרזה על פשיטת רגל. מצב זה עלול לקרות אך אפשר להימנע מכלל האפשרות לחובות עתידיים ולסגירת החובות בדרכים שונות שהנפוצה בהן היא פשיטת רגל.

כיצד להימנע מהתבססות בלעדית על תקבולים עתידיים?

עיקרון הבסיס במסגרת פתיחת עסק חדש, כפי שכל בעל ניסיון יוכל לומר, הוא כי כל בית עסק קם ונופל בראש ובראשונה על סוגיית הניהול הכלכלי , וזאת בחישוב לתקופה ארוכה מראש.

הטעות הנפוצה של בעלי עסקים חדשים היא הסתפקות בחישוב לתקופה של מספר חודשים בלבד, מה שמונע מהם להכין עצמם למשברים עתידיים, אשר חשיבותם לעתיד העסק היא מכרעת.

מסיבה זו, וטרם מימוש ההחלטה בדבר פתיחת עסק, מחובתו של היזם להקדים ולגבש חישוב כלכלי עתידי, וזאת באופן רציונאלי ומחושב, ולתקופת זמן של שנה אחת לפחות קדימה.

רק חישוב זה, הכולל בחובו הגדרה של "מרחב ביטחון" כלכלי לעת הצורך, יוכל לאפשר לעסק העתידי לשרוד מעבר לשנה הראשונה, אשר מהווה במידה רבה "קו פרשת המים" מבחינה עסקית.

ראו גם:

פשיטת רגל עקב המצב הביטחוני

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915