רוצים להגיש בקשה לפשיטת רגל? אל תעברו את זה לבד!

בקשת פשיטת רגל: עורך דין יעזור לכם לצאת מזה מהר
בקשת פשיטת רגל: עורך דין יעזור לכם לצאת מזה מהר

הליך פשיטת רגל הוא הליך מורכב שעלול להיות מתיש ביותר ומשום כך ההמלצה הגורפת מפי המומחים בתחום היא להיעזר בעורך דין מומחה להליכי פשיטת רגל על מנת לעבור את התהליך באופן היעיל והמהיר ביותר.

על מנת לעמוד על המורכבות של התהליך כתבנו עבורכם את המדריך הבא שדן בצעד הראשון בדרך לקבלת מעמד של פשיטת רגל – הגשת הבקשה לפשיטת רגל. שימו לב – מדובר רק על הצעד הראשון שגם נחשב לפשוט ביותר בכל התהליך כולו.

טופס 4 – בקשה להכרזה על החייב כפושט רגל ומתן צו כינוס

כל אדם שחייב לפחות 17482 שקלים (חובות שנוצרו בתום לב) רשאי להגיש בקשה להכרזתו כפושט רגל ולמתן צו כינוס נכסיו. את הבקשה למתן צו כינוס ולהכרזה עליו כפושט רגל עליו להגיש בשלושה העתקים: את העותק הראשון עליו להגיש לכונס הנכסים הרשמי, את השני עליו להגיש לבית המשפט המחוזי ואת השלישי עליו לשמור בידיו.

בית המשפט אליו מוגשת הבקשה הוא בית המשפט המחוזי באזור מגוריו של החייב או באזור שבו ניהל את עסקיו. על מנת לפתוח תיק יש לשלם אגרה על סך 2743 ₪ (גובה הסכום משתנה מעת לעת) ולהציג את הקבלה על תשלום האגרה עם פתיחת התיק.

על טופס הבקשה יש לרשום את הכתובת העדכנית לקבלת דברי דואר, לציין מספר טלפון עדכני ולציין את מספר הנושים ואת גובה החובות שחייב המבקש של הבקשה לכל אחד מהם בנפרד.

את המסמך הרשמי יש לכתוב כמו שכותבים תצהיר משפטי ועל המסמך צריך לחתום עורך דין. בנוסף צריך החייב לחתום על טופס התחייבות וכן לחתום על כתב ויתור על סודיות (טופס 5א).

טופס 5 – דין וחשבון על חובות ונכסים

לטופס חמש ישנם שבעה חלקים להלן:

  • חשבונות בנק וביטוחים – בחלק זה על החייב לפרט אודות כל אחד ואחד מהנכסים הכספיים שנמצאים ברשותו של החייב ובבעלות של בן או בת הזוג של החייב כמו למשל קופות גמל, חסכונות, ביטוחים, קרנות פנסיה ועוד. במידה וקיימים נכסים כספיים בידי ילדיו של החייב או בידי קטינים אחרים שמתגוררים עמו יש לציין גם אותם (יש כמובן גם לצרף אישורים מקוריים בנוגע לקיומם של כל הנכסים שצוינו לעיל במידה וקיימים).
  • נכסים וזכויות – בחלק זה על החייב לפרט אודות כלי הרכב שברשותו, אודות העברה של נכסים, אודות כל הנכסים שברשותו ועוד. גם כאן על החייב לצרף אסמכתאות כמו למשל רישיון רכב, נסח טאבו, חוזה מכר ועוד).
  • פרטים על עיסוק והכנסות – בחלק זה יש לפרט אודות מקורות ההכנסה של הבגירים שגרים תחת קורת גג אחת עם החייב ולצרף את תלושי המשכורת שלהם. כמו כן יש לציין בחלק זה את מקום העבודה של מבקש הבקשה ולצרף את שלושת תלושי השכר האחרונים וטופס 106 (או את הדו"ח האחרון שהוגש על ידי החייב למס הכנסה).
  • הליכים משפטיים – בחלק זה יש לציין את כל ההליכים המשפטיים שמתנהלים נגד החייב ואת כל ההליכים המשפטיים שנפתחו ביוזמתו של החייב.
  • הוצאות – בחלק זה יש לציין את יתרת המשכנתא או את הסכם השכירות הרלוונטי וכן לצרף אסמכתאות תקפות להוצאות בית שונות כמו למשל חשבונות חשמל וטלפון.
  • חובות – בחלק זה יש להדגיש את כל החובות שקיימים לחייב ולצרף את כל מסמכי השעבוד.
  • טופס 5 צריך להיות מוגש כשהוא מודפס, ערוך כתצהיר וכשחתום עליו עורך דין. גם טופס זה צריך להיות מוגש בשלושה עותקים ולהיות מצורף לבקשה למתן צו כינוס ולהכרזה על החייב כפושט רגל.

מפאת קוצר היריעה לא הרחבנו על האופן המדויק שבו יש למלא כל סעיף וסעיף וכן לא הזכרנו טפסים אחרים שיש למלא במקרים מסוימים בלבד.

עם זאת, כפי שאתם רואים, די במידע שהעברנו לעיל על מנת להבין את המורכבות של הצעד הראשון בלבד בהליך המורכב והסבוך של פשיטת רגל.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915