למה חובה להגביל את החייב בעת הליך פשיטת רגל?

הגבלות על חייב: הליכי פשיטת רגל
הגבלות על חייב: הליכי פשיטת רגל

פשיטת רגל פירושה חדלות פירעון, זהו מצב שבו אדם צבר חובות אשר הוא אינו מצליח לפרוע אותם והוא זקוק להגנה מפני נושיו, הנוקטים נגדו בהליכים שונים.

הצעד הראשון בהליך פשיטת רגל, הוא מתן צו כינוס אשר לאחריו מוקפאים כל ההליכים אשר ננקטו נגד החייב וזאת עד אשר יתברר האם לחייב קיימת אפשרות להגיע להסדר עם נושיו, או שמא ישנה הצדקה לתת לו הפטר מחובותיו.

בכך מסייע הכונס הרשמי המנהל את הליך פשיטת הרגל. הכונס חוקר את מצבו של הכלכלי של החייב: היקף חובותיו, קיומם של נכסים, נסיבות יצירת החוב וכיו"ב ובסיום חקירתו, כותב הוא חוות דעת המוגשת לבית המשפט. בחוות הדעת מפרט הכונס הרשמי את ממצאיו ונותן המלצתו באשר להמשך ההליכים שיש לנקוט נגד החייב.

במסגרת הליך פשיטת רגל, מוטלות על החייב הגבלות שונות אשר מטרתן למנוע ממנו ליצור חובות חדשים ולהרע את מצבו. ככלל, ההגבלות יחולו עם מתן צו פשיטת רגל, אולם לבקשתו של הכונס הרשמי, יכול בית המשפט להטיל על החייב את ההגבלות השונות כבר לאחר שהוצא צו כינוס וטרם ניתן צו פשיטת רגל.

הגבלות על החייב

כאשר החייב הוכרז כפושט רגל, יוטלו עליו באופן אוטומטי הגבלות שונות, אלא אם בית המשפט קבע אחרת. זאת בהנחה כי לא הוטלו על החייב ההגבלות בשלב מוקדם יותר, עם מתן צו כינוס הנכסים. אלו הגבלות מוטלות על החייב במסגרת הליך פשיטת רגל?

  1. לקוח מוגבל חמור בבנק: פושט הרגל יוגדר כלקוח מוגבל חמור על פי דיני הבנקאות ומשמעות הדבר היא כי הוא לא יוכל לפתוח חשבון בנק, למשוך שיקים ולעשות שימוש בכרטיס אשראי.
  1. איסור על ייסוד תאגיד: הגבלה זו משמעה כי פושט הרגל אינו יכול להקים תאגיד מכל סוג שהוא, למשל כמו חברה או עמותה והוא אף אינו יכול לשמש נושא משרה בתאגיד או להיות בעל עניין כלשהו בתאגיד, באופן ישיר או עקיף.
  1. עיכוב יציאה מן הארץ: הגבלה זו מוטלת על החייב, בדרך כלל, ממועד מתן צו הכינוס והיא תהיה ככלל, בתוקף עד לסיומו של הליך פשיטת הרגל

​לעניין ההגבלות הנ"ל, שתי נקודות אשר חשוב להבהיר: האחת, בשל חומרתן של ההגבלות, לבית המשפט קיימת סמכות לצמצם אותן או לבטלן, בהתאם לנסיבות המקרה.

השנייה, לחייב קיימת אפשרות לבקש אישור מבית המשפט לבצע חלק מן הפעולות הללו ולעיתים בית המשפט נענה לבקשה. למשל, אם החייב מעוניין לצאת מהארץ לתקופה קצובה, באפשרותו להגיש בקשה מנומקת וייתכן כי זו תתקבל וכך יתאפשר לחייב לנסוע לחו"ל לאותו פרק זמן שנקבע.

ביטול ההגבלות על החייב

עם מתן צו פשיטת רגל ולעיתים אף לאחר מתן צו הכינוס, מוטלות כאמור על החייב הגבלות שונות כפי שפורט לעיל. אולם, נשאלת השאלה, באלו נסיבות יבוטלו ההגבלות הנ"ל, בארבעה מקרים שונים:

  1. קבלת צו הפטר: נתן בית המשפט לחייב צו הפטר, הרי שפטור הוא מתשלום חובותיו וניתנה לו הזדמנות לפתוח דף חלק וחדש בחייו. לפיכך, ההגבלות השונות שהוטלו עליו בטלות.
  2. ביטול הליך פשיטת הרגל: כאשר התגלה לבית המשפט כי החייב עושה שימוש לרעה בהליך ובית המשפט קבע משכך, לבטלו, יבוטלו מטבע הדברים, גם ההגבלות החלות על החייב.
  3. הסדר עם הנושים: כאשר חתם החייב על הסדר פשרה עם נושיו לפירעון החוב וההסדר קיבל את אישורו של בית המשפט, תבוטלנה ההגבלות.
  4. החלטת בית המשפט לבטל הגבלות: כאמור מעלה, לבית המשפט קיימת סמכות, במהלך הליך פשיטת הרגל, לצמצם או לבטל הגבלות מסוימות שהוטלו על החייב.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915