מדריך לזוכה בהוצאה לפועל

במדריך לזוכה בהוצאה לפועלהוצאה לפועל אפשר לפתוח תיקים של פסק דין שניתן נגד החייב, חוב מזונות, תביעה בגין סכום קצוב, שטרות ושיקים, חוב משכנתא, פסק דין לצו עשה, וכולי.

פתיחת תיק הוצאה לפועל

עם פתיחת התיק, הזוכה ימלא טופס עם פרטיו ופרטי החייב, ישלם אגרה, יצרף מסמכים כנדרש (שיק מקורי שחולל, פסק דין חלוט, וכולי). לחוב ייווסף גם שכר טרחת עורך דין (שכר טרחה א' מתחילת התיק, ושכר טרחה ב' בהמשך). הזוכה יוכל לנקוט בהליכי גביה אותם עליו ליזום אם חייב לא פורע את החוב, ולא מגיב לאזהרה שנמסרה לו בתוך 20 יום.

משלוח אזהרה לחייב

עם פתיחת תיק ההוצאה לפועל תישלח לחייב אזהרה. החייב יכול להתייצב לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל.

חשוב לציין שהזוכה יכול לנקוט בהליכי גביה כנגד החייב, גם לפני שנשלחה אליו האזהרה, וזאת כדי למנוע את העלמות החייב מהארץ, והברחת נכסיו. מדובר בבקשות מנומקות נתמכות בתצהירים שעל הזוכה להגיש במקרים כאילו.

מסירה כדין של אזהרה

חשוב לבצע מסירה כדין של אזהרה בתיק ההוצאה לפועל, ועל הזוכה לעמוד בכללי המסירה של האזהרה לחייב. אפשר למסור את האזהרה בדואר רשום באמצעות ההוצאה לפועל, במסירה אישית, או באמצעות שליח. ניתן למסור לידי החייב גופו, לידי בא כוחו, או לידי בן משפחה בוגר שמלאו לו 18 שנים. לחייב אסור להתנגד לקבלת האזהרה.

זוכה יכול לנקוט בפעולות גביה נגד החייב לאחר מסירת האזהרה, ולאחר שחלף מנין הימים המצוין באזהרה. החייב יכול  למלא אחר צו חיוב בתשלומים, לבקש חקירת יכולת, להגיש התנגדות לביצוע שטר, וכולי. במקרה שהחייב מסרב לחתום על  קבלת האזהרה,  על הזוכה לתעד זאת, ולהשאירה אותה במקום.  אם הזוכה לא מצא את החייב או מי מטעמו בכתובת הרשומה על האזהרה, הוא רשאי לבקר במקום 3 פעמים, לתעד את הביקורים, ואם אינו מצליח לבצע מסירה כדין הוא יכול להדביק את האזהרה על דלת המקום.

לזוכה יש אפשרות לבקש לבצע תחליף המצאה. מדובר בבקשה לפרסום האזהרה בעיתון או בלוחות בית המשפט, ועוד.

האפשרויות העומדות בפני הזוכה לאחר מסירת האזהרה לחייב

אם החייב לא משלם את החוב, ולא ממלא אחר ההוראות שבאזהרה, יכול הזוכה לנקוט נגדו בהליכי גביה בתוך 21 ימים ממסירת האזהרה. בין היתר יכול הזוכה לנקוט בעיקולים: עיקולי צד ג', עיקול רכב, עיקול מיטלטלין, עיקול מקרקעין, עיקול חשבון בנק, וכולי, ובהליכים נוספים. חשוב לציין שלפי החוק, יש מיטלטלין שלא ניתן לעקל:  בגדים, מצרכי מזון, מיטות, תשמישי קדושה, חפצים שמשמשים לפרנסת החייב, ועוד. הליכי הוצאה לפועל יכולים לקחת זמן רב, וגם להתיש את הזוכה במקרים רבים, לכן חשוב לא לפסול על הסף הצעות פשרה מטעם החייב.

חקירת יכולת לחייב

ראש ההוצאה לפועל יכול באמצעות חקירת יכולת לעמוד על היכולת הכלכלית של החייב לפרוע את החוב, ולשקול אם לקבל את בקשתו לתת לו צו חיוב בתשלומים או להכריז עליו מוגבל באמצעים במקרה של בקשה כזו. כמו כן גם הזוכה יכול לבקש חקירת יכולת לחייב (בעיקר במטרה לאתר רכוש ונכסים).

המסלול המקוצר בהוצאה לפועל

מדובר במסלול שבו ניתן להגיש לביצוע פסק דין כספי, שטר או שיק שחולל, ותיק תביעה, כאשר גובה החוב הוא עד 10,000 ₪, לחייב אין תיק איחוד, והוא לא מוכרז כמוגבל באמצעים. במסגרת המסלול מקוצר יופעלו הליכי גביה באופן עצמאי, על ידי יחידה שאחראית על הגביה, וזאת במשך כ – 8 חודשים. מדובר בעיקר בעיקולים, על סמך קבלת מידע ממאגרים שונים בכל הקשור לנכסים ולהכנסות החייב. לא ניתן לפעול בתיק מזונות ובתיק משכון במסגרת המסלול המקוצר.

ככלל, מה מומלץ לזוכה ?

  • הזוכה צריך לדאוג להמציא מידע לגבי החייב ונכסיו;
  • בתיק שלא מתנהל במסלול מקוצר, עליו לפעול וליזום בעצמו פעולות;
  • הזוכה זכאי לקבל מידע לפיו החייב הוכרז כמוגבל באמצעים, ויש לו איחוד תיקים;
  • הזוכה צריך לעדכן את התיק בקבלו תשלום כלשהו מהחייב;
  • אם הזוכה לא יפעל בתיק, יהפוך התיק ללא פעיל והוא עלול להיגנז;

אולי יעיניין אותך לקרוא גם:

צו חיוב בתשלומים בהוצאה לפועל – המדריך המלא

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915