הליך פשיטת רגל – פתיחת דף חדש בחיים!

הליך פשיטת רגל: כל השלבים
הליך פשיטת רגל: כל השלבים

פשיטת רגל הוא מושג שמתאר מצב שבו אדם שחייב כספים לגורמים מסוימים מפסיק להיות הבעלים של הנכסים שהיו בבעלותו. החייב נפטר מנכסיו מתוך מטרה לשלם את חובותיו וכן על מנת לקבל הזדמנות לפתוח דף חדש בעתיד תוך עיכוב ההליכים שמתנהלים נגדו.

בניגוד למה שרבים חושבים, חברה מוכרת לא פושטת רגל כי אם עוברת פירוק נכסים. כל אדם שחייב סכומי כסף מעל רף מסוים שמשתנה מעת לעת יכול להגיש בקשה לפשיטת רגל.

הצעד הראשון – הגשת בקשה

הצעד הראשון לפשיטת רגל הוא הגשת בקשה רשמית לפשיטת רגל. החייב צריך למלא חוברת רשמית שבה הוא מפרט אודות הנכסים שבבעלותו ואודות מצבו הפיננסי.

כמו כן עליו למלא טופס בקשת חייב למתן של צו כינוס ולצרף למסמכים הנ"ל כתב ויתור על סודיות ותצהיר מפורט שמתאר לפרטי פרטים את ההסתבכות הכלכלית שלו. במצבים מסוימים יידרש מילוי של טפסים נוספים בהתאם לצורך.

לאחר מילוי של כל הטפסים על החייב להגיש אותם למשרדי הכונס הרשמי באזור שבו ניהל את העסק שלו או באזור המגורים שלו ולפתוח תיק חדש שעבורו יש לשלם אגרה בגובה של 2530 שקלים (גובה התשלום משתנה מעת לעת).

לאחר תשלום האגרה עבור פתיחת התיק נקבע עבור החייב תשלום חודשי בגובה מסוים שמהווה תנאי לאפשרות של עיכוב ההליכים. כונס הנכסים הרשמי צריך לאחר הגשת הבקשה לעיין במסמכים שהוגשו לו, לגבש את עמדתו בנוגע לבקשה ולהגיש את חוות דעתו לבית המשפט.

צו כינוס נכסים

לאחר שבית המשפט קרא לעומק את חוות דעתו של כונס הנכסים ולאחר שדן בבקשה בעצמו באפשרותו להוציא צו לכינוס של נכסי החייב.

צו הכינוס למעשה מבצע את ההעברה של הנכסים שהיו ברשות החייב לפיקוח של הכונס הרשמי עד לרגע שבו יתברר האם אותו חייב יצליח להגיע לפשרה או להסדר מסוים עם הנושים שלו או שמא יוכרז אכן בסופו של דבר כפושט רגל.

כאשר בית המשפט מחליט להעניק צו לכינוס נכסי החייב עליו לקבוע במעמד ההחלטה תאריך שבו יתקיים דיון בבקשה לפשיטת רגל כשלרוב מדובר על מועד שמתקיים עד חצי שנה מיום מתן צו הכינוס. לדיון עצמו צריכים להגיע החייב, הכונס הרשמי ונושיו של החייב.

בכל אחד מהשלבים של הליך פשיטת הרגל יכול החייב להציע הסדר מסוים או פשרה עם הנושים שלו ובמידה והפשרה או ההסדר יאושרו על ידי בית המשפט, ניתן יהיה באמצעותם להביא את ההליכים של פשיטת הרגל לסיומם.

שלבי ביניים בהליך

בין המועד שבו ניתן צו הכינוס למועד הדיון בבקשה לפשיטת הרגל צריך כונס הנכסים לכנס אסיפת נושים במהלכה כל נושיו של החייב צריכים להתכנס על מנת להביע את עמדתם הרשמית בנוגע להמשך הליך פשיטת הרגל של החייב ובנוגע לדרך הטיפול בבקשה שמבחינתם נחשבת לראויה ולמתאימה ביותר. כמו כן במעמד האסיפה של הנושים ניתן יהיה לשקול את ההסדר או את הסכם הפשרה שהציע החייב במידה והציע כאלה.

במהלך תקופה זו שבין מתן צו הכינוס למועד הדיון בבקשה כונס הנכסים מקיים חקירה מקיפה ביותר על מנת להגיש את חוות הדעת הרשמית שלו לבית המשפט לקראת הדיון הממשמש ובא בבקשה.

על מנת לחקור את הבקשה יכול כונס הנכסים לזמן אליו את החייב וכן באפשרותו לדרוש לקבל לידיו כל מסמך, אישור או מידע כלשהו שנוגעים לעניינו של החייב.

בין היתר באפשרותו של כונס הנכסים לבקש מבית המשפט לנהל חקירה פומבית וגלויה של החייב וזאת על מנת לקבל גילוי שלם ומלא של כל העובדות שנוגעות לאופן ההתנהגות של החייב, רכושו של החייב ועסקאות אשר ביצע.

עד כחמישה עשר ימים לפני מועד הדיון צריך כונס הנכסים להגיש את חוות דעתו הרשמית לבית המשפט שבה יפורטו כל הממצאים של החקירה שניהל וכן את ההחלטות שהתקבלו באסיפת הנושים. כונס הנכסים צריך להגיש לבית המשפט את חוות דעתו בנוגע להליכים שצריך לנקוט נגד החייב וכן את דעתו הרשמית בנוגע ליכולת של החייב לפרוע את החובות שלו.

סוף התהליך

בתום הדיון בבקשה יכול בית המשפט להחליט על כך שהחייב פושט רגל, לדחות את הבקשה, לדחות את מתן ההחלטה או לקבוע כי לאחר ההכרזה על החייב כפושט רגל יינתן לו הפטר באופן מידי.

חשוב להבין כי הליך פשיטת רגל הוא הליך מורכב וכי כל שתיארנו לעיל הוא רק תיאור קצרצר על קצה המזלג של הליך שעלול להיות מתיש ולא פחות חשוב מכך – הרה גורל ובעל השפעה מרחיקת לכת על עתידו של החייב ומשפחתו.

אי לכך, בכל מקרה שבו אדם מגיע לסף פשיטת רגל, עליו להיעזר בעורך דין שמתמחה בתחום על מנת שילווה אותו לאורך כל הדרך באופן מקצועי ומסור.

ראו גם:

הרפורמה בהליך פשיטת רגל מקלה על חיי החייבים

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915