הפטר למוגבלים במקום פשיטת רגל

הפטר למוגבליםתיקון לחוק ההוצאה לפועל בנושא מתן הפטר לחייבים מוגבלים המכונה "חוק השמיטה", נכנס לתוקף בתחילת ספטמבר 2015.

התיקון קובע הוראות לגבי מתן ההפטר לחייבים שהסיכויים שלהם להשיב את חובותיהם לנושים הינם אפסיים. ההוראה תהא בתוקף 3 שנים עד ספטמבר 2018, ומטרתה לעזור לאלפי חייבים מוגבלים בהוצאה לפועל, שאם יעמדו בתנאים הנדרשים לקבלת ההפטר – יוכלו לשקם את עתידם, ולצאת ממעגל העוני.

חייבים מוגבלי אמצעים

מדובר בחייבים שהם מחוסרי כל ששקעו בחובות, ואשר נפתחו נגדם תיקי הוצאה לפועל, והם משלמים סכומים על פי צו תשלומים חודשי שנפסק להם. כאשר חייב אינו יכול לכסות את החוב תוך שנתיים עד 4 שנים, ניתן להכריז עליו כמוגבל אמצעים, ולבצע לו חקירת יכולת במסגרתה קובעים לו צווי תשלומים חודשיים.

התשלומים נמוכים כך שאינם יכולים לכסות חובות חודשיים שתופחים בגלל הריביות, והחייבים הופכים לחדלי פירעון. חייבים מוגבלים אינם יכולים לנהל חשבונות בנק, לצאת מגבולות המדינה, להקים עסק, להשתמש בכרטיסי אשראי, וכולי.

מה היתרונות בהליך של הפטר לחייבים מוגבלים, על פני פשיטת רגל?

עד לתיקון האמור, צו ההפטר היה ניתן רק במסגרת פשיטת רגל. הליך פשיטת רגל הוא הליך ארוך ויקר הכרוך בבירוקרטיה ובתשלומי אגרות, ושכר לבעלי תפקידים. לפיכך, נרתעו חייבים רבים מהליך זה, והמשיכו לנהל את חובותיהם בהוצאה לפועל במסגרת איחוד תיקים.

הצעת החוק החדשה נותנת אפשרות להפטר גם לחייבים שלא נקטו בהליך פשיטת רגל. הליך ההפטר בהוצאה לפועל קצר יותר מהליך של פשיטת רגל, ואינו כרוך בהוצאות כה רבות: אין תשלום אגרה, ואת הפרסום מממנת רשות האכיפה והגביה. החייב לא ירשם כפושט רגל, ועם מתן ההפטר, הוא ימחק ממרשם חייבים מוגבלים. כך יכול הוא להתחיל בשיקום חייו החדשים.

תנאי הסף לקבלת הפטר לחייבים מוגבלים בהוצאה לפועל

תנאי הסף לקבלת הפטר הינם מצטברים ובין היתר: מי שהוכרז כמוגבל אמצעים מעל 4 שנים ברצף לפני הגשת הבקשה להפטר, וסך חובותיו עומד על סך של 800,000 שקלים או פחות מכך, וחובותיו לנושה בודד אינם גבוהים מ- 400,000 שקלים. למבקש ההפטר לא יהיו נכסים הניתנים למימוש מלבד משכורות או קיצבאות סוציאליות. תנאי נוסף הוא עמידה בצו התשלומים שלוש השנים האחרונות לפני הגשת הבקשה להפטר. כמו כן לא יהיו לחייב הליכים אחרים כמו פשיטת רגל.

חשוב לציין שלא ניתן לקבל הפטר בגין חובות של קנסות מנהליים, חובות משכנתא, מזונות, קנסות בגין עבירה פלילית, וכולי.

איך מגישים בקשה להפטר?

הבקשה תוגש באמצעות טפסים בלשכת ההוצאה לפועל הנמצאת במחוז או במחוז שבו מתנהל תיק האיחוד, או במחוז שבו פתוחים מרבית התיקים. חשוב להקפיד על מילוי נכון ומדויק של הטפסים שכוללים שאלות מפורטות. הבקשה תפורסם ברשומות ובעיתון יומי לצורך הגשת התנגדות, ותישלח הודעה לנושים. רשמי ההוצאה לפועל יעברו הכשרה בניהול תיק הפטר, ויקבלו סמכויות למתן ההפטר.

מהם זכויותיהם של הזוכים כאשר החייב מגיש בקשה להפטר ?

הנושים יכולים להגיש התנגדות תוך 3 חודשים מיום ההחלטה הקובעת את פתיחת תיק ההפטר. נושה יכול גם להגיש בקשה לפשיטת רגל נגד החייב.

באילו מקרים לא יינתן הפטר?

כאשר מתגלה שהחייב נהג בחוסר תום לב, העדיף נושים, רימה, או אם נמצאו בידיו נכסים ברי עיקול – אזי לא יינתן ההפטר והזוכה יהיה רשאי לבקש כינוס נכסים על הזכויות שהחייב ניסה להסתיר.

נגד ובעד התיקון לחוק

הזוכים ובאי כוחם טוענים שמדובר בהליך קיצוני למחיקת חובות לטובת החייבים. ההצעה היא בעייתית לטענתם שכן זכויותיהם נפגעות והם טוענים כי חובה לעשות איזון, ולהקפיד שאין לחייב נכסים נסתרים הרשומים בנאמנות על שם אחרים.

המצדדים בתיקון טוענים, כי התיקון יפחית עומסים מבתי המשפט וממערכת ההוצאה לפועל. לרבים מהחייבים המוגבלים באמצעים אין פתרון למצבם, והם הופכים לחדלי פירעון שלא יכולים לעמוד בתשלום חובותיהם, ונותרים שקועים במעגל העוני. התיקון בעניין ההפטר ייתן לחייבים סיכוי לצאת מהעוני ולהשתקם.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915