זכויות העובד בעת בפשיטת רגל של מעסיק

עובדים בעת פשיטת רגל - מהן הזכויות?
עובדים בעת פשיטת רגל – מהן הזכויות?

החוק בישראל מגן על עובדים שנקלעו למצב בו מעסיקם פשט את הרגל, והם מוצאים עצמם מחוסרי משכורת ונטולי ביטחון קיומי. ההגנה על העובדים באה לביטוי בפקודת פשיטת הרגל, שמאפשרת עדיפות לבעלי חוב מסויימים בחלוקת נכסי החייב, וכן באמצעות חוק הביטוח הלאומי, שעוזר לעובדים לממש את זכויותיהם במצב של פשיטת רגל מצד המעסיק, ולקבל כספים המגיעים להם.

ההגנה על זכויות העובדים מכח פקודת פשיטת הרגל

כאשר מעסיק נקלע למצב של פשיטת רגל, זכויות העובדים עלולים להיפגע בשל חדלות הפרעון שלו, ואי יכולתו לזכות את עובדיו בשכר עבודה, פיצויי פיטורין, דמי הבראה, דמי הודעה מוקדמת, שעות נוספות, ימי חופשה, ופנסיה וכו'.

במסגרת הליך פשיטת הרגל, נחשבים העובדים לנושים בדין קדימה, כלומר הם מקבלים עדיפות בהחזרי החובות עד לסכום מסויים, וגוברים על נושים רגילים, באופן שחובותיהם יפרעו קודם, מתוך הכספים המצטברים אצל הנאמן.

חשוב לציין כי העובדים שהם בעלי החובות בדין קדימה, יקבלו יתרון בתוך הקטגוריה של הנושים הרגילים של החייב, שכן לחייב יש לפעמים גם נושים מובטחים. הנושים המובטחים הם אילו שיש בידיהם שיעבודים ובטחונות, ויש להם עדיפות על נושים הרגילים.

הפקודה קובעת כי לשכר עבודה שכולל גם פדיון חופשה, הבראה, פיצויי פיטורין וכו', וכן גמול לבעלי מוגבלות שהועסקו כמשתקמים – יש קדימות בפרעון החובות, עד לסכום שקבוע בפקודה, וזאת על פני יתרות חוב למס הכנסה, וחובות אחרים כגון מיסים עירוניים וכו'.

הגנה על זכויות העובדים על ידי הביטוח הלאומי

מטרתו של חוק ביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק תאגיד היא להגן על עובדים בעת פשיטת רגל של המעביד. העובד יכול לפנות למסלול של תשלום בפועל באמצעות המוסד לביטוח לאומי שמכיר בזכויות העובדים. ההגנות שנותן הביטוח הלאומי לעובדים במצב של פשיטת רגל מצד מעבידם, מבוססות על הפרשה מידי חודש ממשכורתו של כל עובד שכיר.

העובד זכאי לפי החוק במקרה כזה לגמלה מהביטוח הלאומי שכוללת סכומים שהמעביד חייב לו כדלקמן: שכר עבודה (שכולל גם: פדיון ימי חופשה, דמי הבראה, ביגוד, שעות נוספות נסיעות וכו'), פיצויי פיטורין, ותשלום לקופת גמל עד למקסימום שקבוע בחוק. לכספים הללו נוספים הפרשי הצמדה מיום החוב ועד לתשלום בפועל. מהגמלה שתועבר לעובד ינוכו מיסים. הכספים שהעובד זכאי להם מעבר לסכומים שקיבל בתור גמלה, יהפכו לחוב רגיל ללא זכות קדימה.

תביעה לתשלום חוב מהביטוח הלאומי

העובד צריך להגיש לנאמן את התביעה לקבלת הגמלה הכוללת את שכר העבודה ופיצויי הפיטורין, וזאת באמצעות טופס תביעה לתשלום חוב ובצירוף מסמכים תומכים כגון תלושי שכר, חוזה העסקה, מכתב פיטורין, וכו'.

לאחר שהנאמן בודק את התביעה ומאשר אותה, הוא מעביר אותה לביטוח הלאומי למימוש העברת הכספים לעובד, בכפוף למתן צו פשיטת הרגל למעסיק. העובד יוכל לערער על החלטת הנאמן בבית המשפט המחוזי במקרה שתביעת החוב נדחתה.

לענין קופות הגמל – החברה שמנהלת את הקופות תגיש תביעה כללית לנאמן בשם כל העובדים והוא יאשר ויעביר אותה לביטוח לאומי לתשלום.

תנאים למימוש הזכאות לתשלום התביעה

זכאות העובדים לקבלת הגמלה מהביטוח הלאומי מותנית בכך, שהמעביד חייב להם שכר עבודה ופיצויי פיטורין, ניתן צו לפשיטת רגל, הוצא צו כינוס נכסים, מונה נאמן, ואושרו פרטי תביעת החוב שהגיש העובד.

אם לא ניתן כנגד המעסיק צו לכינוס נכסים, יוכל העובד בעצמו להגיש כנגד המעסיק בקשה למתן צו כינוס לבית המשפט המחוזי, ולאחר שהבקשה תתקבל, הוא יוכל להגיש את תביעתו. במקרה שניתן כבר צו כינוס כנגד המעביד, יגיש העובד את תביעת החוב שלו לכונס הנכסים הרשמי שיעביר אותה לנאמן לאישור.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915