שמירת האינטרסים של הנושה בהליך פשיטת רגל בעזרת עורך דין מומחה

ייצוג בבית משפט דווקא את הצד הזוכה: הליך פשיטת רגל
ייצוג בבית משפט דווקא את הצד הזוכה: הליך פשיטת רגל

הזכות להגיש בקשה לפשיטת רגל, אינה שמורה רק לחייב עצמו, אלא נתונה היא גם לנושה, הזוכה. לשם הגשת בקשה זו רצוי לפנות אל עורך דין המתמחה בנושא, אשר יטפל בכל ההליך מתחילתו ועד סופו.

תפקידו של עורך הדין המייצג יהיה לשמור על האינטרסים של הנושה לאורך ההליך ולהביא לפירעון החוב, אם הדבר ניתן.

חשוב לציין, כי זכותם של נושים להגיש בקשה לפשיטת רגל נגד החייב, מותנית בהתקיימם של שני תנאים: הראשון, הנושה מחזיק בפסק דין חלוט כנגד החייב והשני, סכום החוב עולה על הסך של 87,401 שקלים, סכום המתעדכן מעת לעת.

אולם, בית המשפט רשאי לאשר בקשה לפשיטת רגל אשר הוגשה על ידי נושה, גם בשל חוב ששיעורו נמוך יותר מנימוקים מיוחדים שיירשמו.

המצאת התראה לחייב

נפתח הליך פשיטת רגל ביוזמת הנושה, השלב הראשון יהיה לרוב בבקשה להמצאת התראה לחייב. עורך הדין המייצג את הנושה, יכין את הבקשה ויגישה בשני עותקים, אל הבקשה יצרף עורך הדין עותק של פסק הדין.

בהתראה זו, נדרש מן החייב לעשות אחת מן הפעולות הבאות: להגיש התנגדות להליך, לשלם את חובו לנושה, להבטיח את תשלום החוב, או להציע הצעת פשרה.

אי ביצוע אחת מן הפעולות הנ"ל יוצרת מעשה של פשיטת רגל, בגינו ובהתקיים תנאים נוספים, יהיה הנושה רשאי להגיש בקשה למתן צו כינוס נגד נכסי החייב. ישנן פעולות נוספות אשר יוצרות מעשה של פשיטת רגל, ביניהן, העברת נכס של החייב לאחר במרמה ויציאה מן הארץ במטרה לחמוק מתשלום החוב.

הגשת בקשה לצו כינוס

הצעד הבא של עורך הדין המייצג את הנושה, יהיה הגשת בקשה לקבלת צו כינוס נגד החייב. משניתן צו כינוס, יועברו נכסיו של החייב אל הכונס הרשמי וההליכים אשר ננקטו נגד החייב יהיו מוקפאים. אולם, עתה מתחיל למעשה החלק המרכזי של ההליך אשר במסגרתו ייתכן ויוכל הנושה לקבל את כספו מן החייב. השלבים הבאים יהיו חקירת הכונס הרשמי וזימון אסיפת נושים, במסגרתה נדונות הצעות הפשרה.

חקירתו של הכונס הרשמי

הכונס הרשמי הוא הישות האחראית על הליך פשיטת הרגל ואחד מתפקידיו הוא לערוך חקירה אודות מצבו הכספי של החייב.

במסגרת חקירתו, ינסה הכונס הרשמי להבין את השתלשלות העניינים אשר הובילה ליצירת החובות, מהו היקף החובות של החייב, האם יש ברשותו נכסים שונים והאם באפשרותו להגיע להסדר פשרה עם הנושים ולפרוע את חובו. סיומה של החקירה יהיה בכתיבת חוות דעת באשר למצבו של החייב וזו תוגש אל בית המשפט אשר דן בבקשת פשיטת הרגל.

זימון אסיפת נושים

תפקיד חשוב נוסף של הכונס הרשמי במסגרת הליך פשיטת רגל, הוא זימון אסיפת הנושים. באסיפה זו נדונות הצעות הפשרה אשר הוגשו מטעם החייב ומתקבלת החלטה אם לקבל את אחד מהסדרי הפשרה או אם לאו. החייב מגיש את הצעת הפשרה קודם כל אל הכונס הרשמי והוא מעבירה אל הנושים, בצירוף תסקיר שלו על ההצעה. כאשר החייב מגיש הצעה להסדר, חייב הוא להראות כי זו מטיבה עם הנושים יותר מכל מה שיכולים הם לקבל במסגרת הליכי פשיטת הרגל.

הנושים ועורכי דינם עוברים על ההצעה ביסודיות ומגיעים אל אסיפת הנושים כאשר דעתם מגובשת.

במסגרת האסיפה יתקיים דיון מקיף בהצעות ההסדר ואם ישנה הסכמה, יעבור ההסדר לאישורו של בית המשפט. היה והסדר הנושים אושר, הוא מחייב את כלל הנושים, לרבות נושה אשר התנגד להסדר.

לבית המשפט נתון שיקול דעת רחב בעניין זה כאשר ככלל, הסכמה של כל הנושים או מרביתם, תוביל לאישור ההסכם. עם זאת, בית המשפט ידחה הצעת הסדר בין היתר אם סבר כי היא אינה מועילה לציבור הנושים בכללותו.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915