מדריך לחייב בהוצאה לפועל

המדריך לחייב בהוצאה לפועלעם פתיחת תיק הוצאה לפועל החייב יקבל התראה/אזהרה, ומרגע זה החוב מתחיל לצבור ריביות. על החייב לפעול באופן מיידי כדי למנוע את הגדלת החוב, ובאפשרותו להגיש בקשה לפריסת החוב, ולפעול כדי להביא לסגירת התיק בהקדם האפשרי. חשוב ומומלץ עם קבלת האזהרה על פתיחת תיק בהוצאה לפועל, לפנות לעורך דין לצורך יעוץ וייצוג.

מה הן האפשרויות העומדות בפני חייב אשר נפתח נגדו תיק הוצאה לפועל?

חקירת יכולת

אם אין לחייב אפשרות לשלם את החוב הרשום באזהרה, הוא יוכל להתייצב להליך שנקרא חקירת יכולת המתקיים בפני רשם ההוצאה לפועל.

החייב צריך להביא עימו בין היתר תעודת זהות ולמלא שאלון ומסמכים בעניין הוצאותיו והכנסותיו. חקירת יכולת בודקת את היכולת הכלכלית של החייב, והאם לקבל את בקשתו לצו תשלומים. במסגרת חקירת היכולת על החייב לגלות מסמכים המעידים על מצבו הכלכלי, כמו תלושי שכר וכולי.

בקשה לצו חיוב בתשלומים

חייב יכול להגיש בקשה לצו חיוב בתשלומים, אם אינו יכול לשלם את החוב שרשום באזהרה בתוך 20 ימים מהמועד שבו קיבל את האזהרה. כמו כן החייב יכול לבקש גם במסגרת חקירת היכולת לפרוס את החוב לתשלומים. החייב צריך להופיע לחקירה, שכן אחרת ינקטו נגדו סנקציות.

בקשה להכרזת החייב כמוגבל באמצעים

אם החייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדים שנקבעו לו, הוא יכול לבקש שיכריזו עליו כחייב מוגבל באמצעים – הליך שיאפשר לו להאריך את פריסת החובות. על החייב יוטלו במקרה זה הגבלות שונות כמו עיכוב יציאה מארץ, והגבלות הקשורות לכרטיסי אשראי, ובנקים. ראש ההוצאה לפועל יכול גם לבקש מהחייב מידע נוסף, וכן לעמוד בחקירת יכולת.

בקשה לאיחוד תיקים

חייב שיש לו תיקי הוצאה לפועל רבים ומפוזרים, יכול להגיש בקשה לאיחוד תיקים במסגרתה יבקש לאחד את כל תיקי ההוצאה לפועל התלויים נגדו. באמצעות תיק האיחוד יפרע החייב את חובותיו לנושים בסכומים לשיעורין, וישלם 3% מהחובות בכל חודש, אשר יתחלקו בין הנושים השונים.

לבקשה לאיחוד תיקים על החייב לצרף מסמכים שונים, והוא ייחקר בחקירת יכולת. אדם שיש לו איחוד תיקים מוטלות עליו הגבלות ובין היתר, איסור יציאה מהארץ, ועוד. לחייב אסור להסתיר נכסים וחובות מראש ההוצאה לפועל. במקרה של חוב מזונות לא ניתן לפתוח תיק איחוד.

בקשה להתנגדות לביצוע שטר

חייב יכול להגיש התנגדות לביצוע שטר, או בקשה להאריך לו את המועד להגשת התנגדות, וזאת כאשר הוא מתנגד לעצם קיומו של החוב. עליו לצרף תצהירים שמאמתים את עובדות הבקשה, ולפרט סיבות להגשת ההתנגדות באיחור.

עם הגשת ההתנגדות עובר תיק ההוצאה לפועל לבית המשפט, הבקשה לביצוע שטר הופכת לתביעה בסדר דין מקוצר (סוג של כתב תביעה), וההתנגדות הופכת לבקשת רשות להתגונן (בקשה מבית המשפט שיתיר לחייב להתגונן).

טענת פרעתי

חייב יכול גם להגיש בפני ראש ההוצאה לפועל בקשה "טענת פרעתי" כאשר הוא טוען שפרע את החוב לזוכה. הבקשה תהיה מנומקת עם תצהיר ומסמכים נוספים. ראש ההוצאה לפועל יכול לעכב את ההליכים נגד החייב עד תום הדיון בבקשה.

בקשה להפטר מחובות

תיקון לחוק ההוצאה לפועל שנכנס לתוקף בתחילת ספטמבר 2015, קבע כהוראת שעה למשך 3 שנים, כי חייב שהוכרז כחייב מוגבל באמצעים, ועומד בתנאים מסוימים (סכום חובות עד 800,000 ש"ח, חייב מוגבל במשך 4 שנים, וכולי ) יכול להגיש בקשה להפטר, כלומר לבקש למחוק לו חובות, למעט מזונות, חובות של משכנתא, קנס פלילי או מינהלי, חוב שנגרם בשל מעשה מרמה, וכולי. המסלול הזה מאפשר לחייב מוגבל באמצעים שממלא את צו החיוב בתשלומים, לקבל הפטר, ולשקם עצמו מבחינה כלכלית.

בקשה להקטנת חוב, עיכוב הליכים, ועוד

אם החייב הגיע להסדר עם נושיו באופן פרטי, הוא יוכל לבקש להקטין את חובו. כמו כן החייב יכול להגיש במסגרת התיק בקשות שונות לעיכוב הליכים כגון עיכוב פינוי מנכס, ביטול עיכוב יציאה בעקבות החלטת בית משפט והצגת בטחונות, ביטול עיקול חשבון בנק, ביטול עיקול מיטלטלין או הוצאתם, ביטול עיקול משכורת, וכולי.

ראו גם:

מה עדיף – איחוד תיקי הוצאה לפועל או פשיטת רגל?

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915