תשלום מזונות במהלך פשיטת רגל – האם זה אפשרי?

תשלומי מזונות מאב הנמצא בפשיטת רגלכל אב בישראל מחויב בדמי מזונות ילדים ונושא זה עולה בדרך כלל עם פרידתם של ההורים. כאשר האב אינו משלם את דמי המזונות שנקבעו, תוכל האם לפנות אל ההוצאה לפועל, או אל המוסד לביטוח לאומי, לשם קבלת תשלום מזונות הילדים. אולם, מה קורה כאשר האב מצוי בפשיטת רגל? האם עליו יהיה לשלם מזונות?

מהי פשיטת רגל?

המציאות הכלכלית הלא פשוטה, מובילה אנשים רבים לפתוח בהליך של פשיטת רגל. הליך זה מיועד עבור מצב אנשים פרטיים אשר נקלעו לחובות ואינם יכולים לפרוע אותם. הליך פשיטת רגל, מאפשר לחייב לקבל הגנה מפני הליכים משפטיים שננקטו נגדו על ידי הנושים ובמסגרתו, ניתן לגבש הסדר תשלומים עם הנושים, בו יוכל החייב לעמוד.

כמו כן, ישנה אפשרות בנסיבות מסוימות, לקבל הפטר מן החובות. מהו גורלו של חוב מזונות ילדים, במקרה שבו האב פושט רגל?

חובתו של האב לתשלום דמי מזונות ילדים, אינה מתבטלת בעקבות הליך פשיטת הרגל, אולם, יכולתה של האם לגבות את החוב, אינה מוחלטת והיא תלויה בשאלה מתי נוצר חוב המזונות, כפי שיפורט להלן.

מתי נוצר חוב המזונות?

כאשר האב מצוי בהליך של פשיטת רגל, תקבל האם את דמי מזונות הילדים, אולם, לא בכל מקרה תוכל האם לקבל את מלוא סכום חוב המזונות.

הסיבה לכך היא, כי ישנה הבחנה בין חוב מזונות ילדים אשר נוצר טרם מתן צו כינוס, לבין חוב אשר נוצר לאחר שניתן הצו.

במקרה הראשון, האם תוכל להגיש תביעת מזונות ולקבל את מלוא סכום החוב. אולם, כאשר חוב המזונות נוצר לאחר שניתן צו כינוס, האב מוגן מפני הליכים משפטיים מצד נושיו, לרבות מצד האם ועל כן במצב זה, לא תוכל האם להגיש תביעת מזונות ילדים נגד האב. קבלת דמי המזונות תהיה נתונה במקרה זה, להחלטת בית המשפט אשר דן בהליך פשיטת הרגל של האב.

בית המשפט יחליט מהו הסכום אשר יוקצב מקופת הכינוס, לטובת תשלום חוב מזונות הילדים ולעיתים בית המשפט אינו מורה על תשלום מלוא סכום החוב.

קבלת תשלום המזונות

כאמור מעלה, כאשר חוב מזונות הילדים נוצר בטרם ניתן צו כינוס לנכסי האב, תוכל האם לקבל את מלוא תשלום דמי המזונות. אולם, כאשר החוב נוצר לאחר מתן צו כינוס, ההחלטה נתונה בידיו של בית המשפט המנהל את הליך הפשיטת רגל.

במצב זה, בית המשפט צריך להחליט איזה סכום להקצות מקופת הכינוס, לטובת תשלום חוב האב במזונות.

בבואו לקבל החלטה זו, בית המשפט מחויב לאזן בין זכותם של הילדים למזונות, לבין זכותם של יתר הנושים לפירעון החוב ועל כן, ייתכן מצב שבו, הסכום אשר יוקצב לתשלום חוב המזונות, יהיה נמוך יותר מסכום החוב המלא. זאת בשונה כאמור, ממצב שבו חוב המזונות נוצר טרם ניתן צו כינוס, אז יש לחוב זה עדיפות על פני החובות האחרים והוא יפרע במלואו.

חשוב להבהיר כי היכן שהדבר מתאפשר, יורה בית המשפט על תשלום מלוא סכום חוב המזונות, אולם כאשר ישנם נושים רבים אחרים ומעט נכסים בקופת הכינוס, הרי שבית המשפט יידרש לאזן בין חוב המזונות לבין יתר החובות והדבר יבוא לידי ביטוי בסכום נמוך יותר אשר יוקצה לתשלום חוב האב למזונות ילדים.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915