האם כדאי להפעיל מסלול של פשיטת רגל?

האם כדאי להפעיל מסלול פשיטת רגל?
האם כדאי להפעיל מסלול פשיטת רגל?

החוק בישראל, מעניק לנושים שני מסלולים לגביית חובות: פתיחת תיק הוצאה לפועל או הגשת בקשה לפשיטת רגל. ישנם אמנם קווי דמיון מסוימים בין שני המסלולים הללו, אך במהותם הם שונים מאוד ועל כן, על הנושה לבחון היטב את המסלול המתאים אשר יקדם בצורה הטובה ביותר את פרעון החוב.

נקדים ונאמר כי הליך של פשיטת רגל אינו כדאי עבור הנושה בכל מקרה ומקרה ובנסיבות מסוימות, פנייה למסלול של הוצאה לפועל, תהיה יעילה יותר לגביית החוב.

החייב מבריח נכסים? מסלול של פש"ר

פשיטת רגל היא הליך של חדלות פרעון המיועד לחייבים פרטיים והוא מנוהל על ידי הכונס הרשמי. הליך זה יכול להיפתח ביוזמת החייב או ביוזמת הנושה, כאשר פתיחה בהליך של פשיטת רגל, תהיה צעד כדאי עבור הנושה בעיקר במקרה שבו החייב הבריח או מנסה להבריח נכסים.

מדוע? משום שבמסגרת הליך של פשיטת רגל, מתאפשר לנושה להתחקות אחר כל רכושו של החייב וכאשר הבריח החייב נכסים שלא בתום לב, ללא תמורה או בתמורה פחותה מן השווי, אלו ישובו אל קופת הכינוס.

המשמעות היא, כי נכסים אלו של החייב יוכלו לשמש לפרעון החוב. הכונס הרשמי המופקד על הליך פשיטת הרגל, ידאג למימושם של כל נכסי החייב שבקופת הכינוס ותמורתם תחולק בין הנושים השונים, בהתאם לסדר הקדימות שלהם ולגודל החוב.

יש לציין כי חלוקת התמורה נעשית במסגרת הסדר נושים, אשר צריך לקבל את אישורו של בית המשפט הדן בפשיטת הרגל.

מתי נכון לפנות למסלול הוצאה לפועל?

מסלול של פשיטת רגל, רלוונטי עבור הנושה כאשר החייב מסתיר נכסים. בהתאמה, מסלול של פתיחת תיק בהוצאה לפועל, היא המסלול המתאים יותר לנושה, כאשר מדובר בחייב ללא נכסים.

אם יבחר הנושה בהליך של פשיטת רגל, כאשר לחייב אין נכסים, עלול להיווצר מצב שבו יקבל החייב הפטר על חובותיו שהרי הכונס הרשמי המנהל את ההליך וחוקר את מצב החייב, יראה כי החייב נעדר יכולת כלכלית לשלם את חובותיו. המשמעות עבור הנושה תהיה קבלת חלק זעום מן החוב, אם בכלל.

לעומת זאת, במסגרת ניהול ההליך בהוצאה לפועל, יוכל הנושה לנקוט בצעדים שונים כנגד החייב, למשל, הטלת עיקולים על חשבון הבנק של החייב, הטלת עיקול רכב וכיוצא בזה וכך לקבל את התמורה המקסימאלית האפשרית.

חסרונות הליך הפש"ר – חשוב לדעת

כאמור מעלה, הכלל הגורף הוא כי נושה המתמודד מול חייב בעל נכסים, אשר מסתיר את נכסיו, עדיף לו לפתוח בהליך של פשיטת רגל נגד החייב ולא לפתוח נגד החייב תיק בהוצאה לפועל. כך יוכל הנושה להביא למעשה להחזרתם של אותם נכסים אל קופת הכינוס על מנת שימשו לפרעון החוב. אולם, חשוב לדעת כי להליך של פשיטת רגל ישנם גם חסרונות ועל כן, כפי שצוין בפתח הדברים, יש לבחון את נסיבות המקרה לעומקן ולקבל החלטה שקולה על כדאיות ההליך.

החסרון הראשון הוא פרעון חלקי של החוב: כאשר החייב יצר את חובותיו בתום לב והוא עומד בצו התשלומים אשר נקבע לו, ייתכן מאוד כי יינתן לו הפטר מן החובות עוד בטרם נפרע החוב במלואו. פירושו של דבר כי הנושה לא יזכה בפרעון מלא של החוב.

חסרון נוסף בהליך של פשיטת רגל, הוא כי הנושה אינו יכול לנקוט בהליכים שונים נגד החייב, כפי שניתן לעשות במסגרת ההוצאה לפועל.

אמנם, בתקופת הליך הפש"ר, מוטלות על החייב הגבלות שונות (למשל, החייב לא יכול להשתמש בכרטיס אשראי ובשיקים) אך אלו אינן מקדמות את פרעון החוב, אלא רק מונעות מן החייב לייצר חובות נוספים.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915