סדרי קדימה בחלוקת רכוש בפשיטת רגל

חלוקת רכוש וקדימות לנושים מסוימיםהליכי פשיטת רגל, כפי שמוסדרים במסגרת פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980, נועדו להבטיח כי משעה שאדם מסוים הוכרז כפושט רגל, נכסיו השונים יכונסו בצורה יעילה ויחולקו לנושיו באופן שווה, וזאת בהתאם להיקף חובותיו של פושט הרגל.

במדינת ישראל, הליכי פשיטת הרגל מנוהלים על ידי הכונס הרשמי באגף האפוטרופוס הכללי, המופקד על תחום זה מכוח חוקי מדינת ישראל.

מטבעם, הליכי פשיטת רגל אינם מהווים דבר של מה בכך, ונדרשים לאזן בין שני עקרונות בסיס בעלי חשיבות ציבורית עליונה.

העיקרון הראשון מתייחס לזכותם של הנושים לזכות בפירעון חובותיהם, וזאת בצורה מלאה ככל הניתן.

העיקרון השני מתייחס לשאיפה כי הליכים אלו לא יפגעו ביכולתו של פושט הרגל עצמו "לפתוח דף חדש", וזאת באמצעות צו הפטר, הניתן מטעם בית המשפט המופקד על ניהול הליך פשיטת הרגל.

מהם סדרי הקדימה במסגרת חלוקת רכוש בפשיטת רגל?

החוק קובע, כי בעת כינוס רכושו של פושט רגל וחלוקתו המסודרת לידי נושיו, לא כל סוגי הנושים הינם בעלי זכות דומה לפירעון חובם, כאשר נושים מסוימים הינם בעלי זכות קדימה לפירעון חובותיהם ביחס לנושים אחרים.

עיקרון זה בא לידי ביטוי במיוחד משעה שנכסיו השונים של פושט הרגל אינם מספיקים לצורך השבת מלוא חובותיו, ומשכך יש צורך בהעדפה של נושים מסוימים.

במסגרת עיקרון זה, הנושים עצמם מחולקים למספר קבוצות עדיפות, וזאת בהתאם למידת זכאותם לפירעון החוב העומד לזכותם. קבוצת העדיפות הראשונה, אשר החברים בה הינם בעלי עדיפות ראשונה לפירעון החוב שלזכותם, כוללת את הנושים המוגדרים כ"נושים מבוטחים", דהיינו אלו המחזיקים בזכות קניינית על נכסיו של פושט הרגל.

בין נושים אלו יש לכלול בראש ובראשונה את רשויות המס הפועלות מכוח החוק במדינת ישראל, וכמו כן כל נושה האוחז בשעבוד קבוע בנכסים אלו.

קבוצת העדיפות השנייה כוללת את הנושים האוחזים בבעלותם ב"דין קדימה". חובות אלו כוללים בין היתר תשלום בגין שכר עבודה שלא שולם, העומד לחובתו של פושט הרגל.

בנוסף, חובות אלו כוללים גם תשלומי חובה אשר הוטלו על פושט הרגל בשנה שטרם הוצאת צו כינוס הנכסים, וזאת לרבות מיסים עירוניים או ממשלתיים שונים.

קבוצת העדיפות השלישית כוללת את שאר נושיו של פושט הרגל, אשר אינם מחזיקים בשעבוד או בזכות כלשהי על נכסיו של פושט הרגל.

קבוצת העדיפות הרביעית והאחרונה כוללת את בן זוגו של פושט הרגל, אשר זכותו ליהנות מפירעון חובותיו נופלת מזכותם של החברים בקבוצות הנושים הקודמות, כמתואר להלן.

חלוקת הרכוש בפשיטת רגל בפועל

משעה שהוחל בהליכי פשיטת רגל כנגד אדם מסוים, והוצא כנגדו צו כינוס נכסים, חלוקת נכסיו השונים מתבצעת בשיטת ה"שלבים", כאשר על מנת שנושה מסוים יזכה ליהנות מפירעון חובותיו, יש ראשית להבטיח שכל הנושים הנכללים בקבוצות העדיפות העליונות יזכו לפירעון חובם באופן מלא.

לדוגמא, על מנת שנושה המשתייך לקבוצת העדיפות השלישית יזכה לפירעון חובו, יש ראשית להבטיח כי כלל הנושים הנכללים בקבוצות העדיפות הראשונה והשנייה יזכו לפירעון חובם, וזאת באופן מלא.

יצוין בהקשר זה, כי חלוקת הרכוש בין הנושים החברים בקבוצת עדיפות מסוימת מתבצעת על בסיס עיקרון השוויון, דהיינו כלל חברי הקבוצה זכאים לפירעון חובם בשיעור שווה, ולאיש מהנושים לא ניתנת עדיפות ביחס לנושים האחרים הנכללים באותה קבוצת העדיפות.

עיקרון זה, המוכר בשם "עיקרון השוויון", עומד יחד עם עיקרון הקדימות בבסיסו של הליך חלוקת הרכוש המבוצע כחלק מהליך פשיטת הרגל.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915