כיצד להתמודד עם עיקול חשבון לאחר כניסה לפשיטת רגל?

עיקול חשבוןכאשר חייב נמצא בהליך של פשיטת רגל, הליכי הגביה נגדו מעוכבים. הנושים אינם יכולים לנקוט נגד החייב בהליכים מרגע מתן צו כינוס הנכסים, וכל ההליכים מוקפאים.

החייב נמצא מוגן מפני נושיו, ובין היתר גם מפני עיקולים בלשכת ההוצאה לפועל.

כינוס נכסי החייב ומימושם למען הנושים נקבע על ידי בית המשפט ומבוצע על ידי כונס הנכסים שמתמנה לכך. עם מתן צו הכינוס, כונס הנכסים נכנס לנעלי החייב ומנהל את נכסיו למטרת תשלום החובות.

הגבלות על פושט רגל

מי שנכנס להליך של פשיטת רגל והוטל עליו צו כינוס נכסים, נמצא נתון תחת מגבלות בכל הקשור לפעילותו העסקית. החייב אינו חופשי מבחינה כלכלית, והוא נמצא תחת פיקוח וחקירות בכל הקשור להכנסותיו, הוצאותיו והתחייבויותיו, והוא מוגבל בתנועותיו. בית המשפט יכול להורות לחייב שניתן נגדו צו כינוס (וטרם הוכרז כפושט רגל), לשלם תשלומים לכונס, אשר מנהל את נכסיו של החייב לטובת הנושים.

ניהול חשבון בנק במהלך פשיטת רגל

לאחר הליך פשיטת הרגל, החייב יכול להמשיך ולנהל חשבון בנק. לפי חוק ההוצאה לפועל ופקודת פשיטת הרגל חייב רשאי לפתוח חשבון בנק על שמו, עם זאת הוא נתון תחת הגבלות ובין היתר, אי קבלת אשראי, ואי יכולת לעשות שימוש בשיקים ובכרטיסי אשראי.

לפי פקודת פשיטת הרגל, החייב יוכל לנהל חשבון בנק ביתרת זכות בלבד ואסור שהחשבון יעמוד בחובה. החייב הופך ללקוח מוגבל בבנק, ולכל פעולה הוא צריך לקבל אישור. שימוש בחשבון הבנק במצב של פשיטת רגל יהיה שימוש מוגבל, כך שהחייב יוכל להפקיד משכורת, ולשלם דרך חשבון הבנק את ההוצאות שלו.

כיצד מתבצע עיקול של חשבון בנק?

בקשת עיקול של חשבון הבנק מוגשת ללשכת ההוצאה לפועל כאשר החייב הוא בעל חוב שלא נפרע. עיקול יוטל במסגרת תיק הוצאה לפועל.

תיק כזה נפתח לחייב על פי פסק דין שניתן נגדו בבית המשפט, על פי שיק שחולל או על פי שטר חוב. כאשר פותחים תיק הוצאה לפועל, לשכת ההוצאה לפועל תשלח לחייב התראה, והוא יעודכן בגין החוב.

חייבים מתחמקים מלקבל את ההתראה אודות פתיחת תיק ההוצאה לפועל נגדם, עם זאת ולמרות סירובם לקבל את ההתראה, קיימת פרוצדורה לגבי המסירה במצבים כאילו, כך שניתן יהיה לנקוט בפעולות גביה במסגרת התיק גם ללא מסירת ההתראה ישירות לידי החייב.

ההוצאה לפועל שולחת הודעת עיקול צד ג' לבנק. הבנק שקיבל את ההודעה מקפיא את החשבון של החייב. כספים שמופקדים לחשבון יעוקלו לטובת פירעון החוב. 3 חודשים אחרי שהוטל העיקול, יעשה שימוש בכספים שבחשבון במטרה לפרוע את החוב. הסכום שהצטבר בחשבון יעבור להוצאה לפועל ודרכה לנושים.

מי שחשבונו עוקל, לא יכול לעשות שימוש בכרטיסי אשראי, בשיקים, או להוציא כסף מהחשבון. כל שנותר הוא רק להפקיד כספים לחשבון הבנק.

בקשה להסיר צו עיקול שהוטל חשבון הבנק

כאשר נושים אינם יודעים שהחייב נמצא בפשיטת רגל, הם עשויים לנסות להטיל עיקול על חשבון החייב. צו כינוס הנכסים מעכב הליכים שנושים מבקשים לנקוט נגד החייב, אולם הוא אינו מבטל / מוחק עיקולים קיימים.

לכן, אם קיים עיקול על חשבון הבנק של חייב שנמצא בפשיטת רגל, ורוצים לבטל אותו, יש להגיש בקשה מתאימה ומנומקת לבית המשפט להסיר את העיקול (בין היתר בנימוק שהחייב נכנס להליך של כינוס נכסים ופשיטת רגל).

הבקשה תוגש לבית המשפט שדן בפשיטת הרגל. היה ובית המשפט מקבל את הבקשה, החייב צריך לדאוג לבטל את העיקול בחשבון הבנק בכל אחד מתיקי ההוצאה לפועל במסגרתם הוטל העיקול. כאשר מסירים את העיקול מחשבון הבנק, החייב יוכל להמשיך להשתמש בחשבון, אבל כמובן תחת המגבלות המוטלות עליו במסגרת הליך פשיטת הרגל.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915