פורקס – מה זה ואיך אנחנו יכולים להרוויח מכך

אחד השווקים הפיננסיים החשובים ביותר להשקעות הוא מטבע חוץ. לכל מדינה או גוש מדינות (דוגמא האיחוד האירופי), יש מטבע משלה, וסוחרים פרטיים או מדינות יכולות לסחור בו בדרכים שונות. הן רוכשות מטבעות חוץ, מוכרות אותו, הכל על פי תנאי השוק ובהתאם ליכולות להרוויח ממנו.

פורקס הוא למעשה מסחר במטבעות חוץ המבוססים על ההבדלים של שערי חליפין בין מטבעות שונים בעולם. כידוע, לכל מטבע יש שער חליפין בהתאם לכוחו של המטבע, בין היתר זה מבוסס על אלמנט כלכלי בסיסי של ביקוש. המסחר נעשה באופן כזה שכל משקיע בוחר באיזה מטבע לסחור ואיזה מטבע הוא רוצה לרכוש בעזרתו. חשוב להבהיר, לא מדובר בשוק ספקולטיבי, אלא שוק אמיתי לגמרי שהעסקאות בו נערכות באופן אמיתי, ולעיתים גם 24 שעות ביממה.

פורקס (קיצור לביטוי Foreign Exchange) הפך בשנים האחרונות לשוק הרבה יותר מבוסס ואינטנסיבי, בין היתר בזכות העובדה שהיום סוחרים פרטיים יכולים לבצע את המסחר שלהם בעצמם באמצעות כלים שונים ברשת, מבלי שהם יצטרכו להשתמש בגורמים חיצוניים לשם כך. לכן גם עם הזמן יכולנו לראות עלייה ניכרת במחזור העסקאות היומי והרבה יותר מסחר בין גורמים שונים,אשר באופן טבעי לא ראו אחד את השני מעולם. על פי הנתונים המסחר בשוק זה הוא הרבה יותר גדול מאשר מסחר בניירות ערך בכל הבורסות בעולם.

כיצד מתבצע מסחר בפורקס?

מסחר בפורקס מתנהל באופן הבא. כל סוחר יכול לפתוח חשבון בזירת מסחר, להשתמש בסכום כסף שעומד לרשותו בשביל לרכוש מטבע זר, ולאחר מכן למכור אותו תמורת מטבע מקומי או תמורת מטבע זר אחר בעזרתו הוא יכול להגדיל את הרווח שלו.

למשל, אם סוחר ישראלי רואה שערך הדולר ירד אז הוא ירצה לרכוש כמה שיותר, על מנת שבעתיד, הוא יוכל למכור אותם ולייצר רווח, אם וכאשר ערך הדולר יעלה. בשביל לנהל מסחר בצורה חכמה, יש להיות כל הזמן מעודכנים ולהישאר עם היד על הדופק, בשביל לדעת מה ערך המטבע והאם יש שינוי משמעותי שהופך את המסחר במטבע למשתלם.

מה יכול להשפיע על ערך המטבע?

ישנם הרבה מאוד סיבות לשינויים בערכים של מטבעות חוץ. למשל, אירועים פוליטיים מקומיים, אירועים גיאו פוליטיים (דוגמא מלחמות), אירועים כלכליים ארוכי טווח (משבר כלכלי, אינפלציה, ירידה במספר דורשי העבודה לאורך זמן ועוד) וכן אירועים פנים מדינתיים, כמו למשל אי יציבות פוליטית ושינוי משטר.

חשוב לומר, כשמדובר על מטבעות חזקים הרבה פעמים אירועים חיצוניים פחות משפיעים עליהם מאשר בעבר. כמו כן, ישנם מטבעות מסוימים שנחשבים חזקים יותר ממטבעות אחרים, למשל, דולר, לירה שטרלינג, יורו. הם נחשבים למטבעות הרבה יותר חזקים בגלל העובדה שמאחוריהם עומדות מדינות או גוש מדינות חזק, יציבות כלכלית ומשטרים מסודרים.

 

 

 

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915