פשיטת רגל של אולם אירועים – כיצד מפצים את הצד הנפגע?

האולם שחלמתם עליו פשט רגל? כל מה שצריך לעשות
האולם שחלמתם עליו פשט רגל? כל מה שצריך לעשות

עסקים רבים מגיעים לכדי פשיטת רגל או הליך של פירוק חברה. ביניהם נמצאים גם אולמות אירועים, אשר נקלעים לקשיים כלכליים ומותירים את העובדים ואת מזמיני האירועים חסרי אונים.

במקרה של פשיטת רגל, יכולים עובדי האולם לפנות אל המוסד לביטוח לאומי ולקבל גמלה אשר תכלול תשלום של שכר עבודה, קופת גמל ופיצויי פיטורים.

עבור מזמיני האירועים, ישנן אפשרויות שונות לפעולה, עליהם נעמוד מיד. נציין כי כל הנפגע מהליך פשיטת הרגל, חשוב שייוועץ עם עורך דין מומחה, אשר יבחן את נסיבות המקרה ויפעל לקבלת מלוא הזכויות של הנפגע.

עובדי האולם – פנייה אל ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי, משלם לעובדים אשר מעסיקם פשט את הרגל, את הזכויות הסוציאליות המגיעות להם לתקופה של 12 חודשים לכל היותר.

לשם קבלת התשלום, יש להגיש תביעה לגמלה וזו כוללת תשלום עבור שכר עבודה, תשלומים לקופת הגמל ופיצויי פיטורים. שכר העבודה כולל לא רק את שכר הבסיס, אלא גם תשלום עמלות או פרמיות, גמול שעות נוספות, פדיון חופשה, דמי הבראה, הוצאות נסיעה וכיוצא בזה.

יש לציין, כי לרוב, תשלום הגמלה מתאפשר רק לאחר שניתן צו פשיטת רגל ואין די בהפסקת פעילות של העסק.

המוסד לביטוח לאומי משלם לעובדים את זכויותיהם עד לסכום התקרה המקסימלית ועל כן, ייתכן מצב שבו חלק מן העובדים אינם מקבלים את מלוא הסכום לו הם זכאים. ההפרש בין הסכומים מוכר אמנם בגדר חוב של המעסיק, אך הוא נכלל יחד עם יתר חובותיו ואין לו זכות קדימה על פי חובות אחרים.

מזמיני האירועים – האם יקבלו כספם בחזרה?

מלבד העובדים של אולם האירועים, אשר נפגעו כתוצאה מפשיטת הרגל ונדרשים לפנות כאמור, על המוסד לביטוח לאומי, ישנם גם הלקוחות כמובן, מזמיני האירועים, אשר לרוב, שילמו מקדמות לבעל המקום. מה עליהם לעשות במצב של פשיטת רגל? תלוי בנסיבות המקרה. לרוב, במצב של פשיטת רגל של בעל האולם, יקרה אחד מן השניים:

  1. המקום נסגר: במצב זה, הופכים מזמיני האירועים אשר שילמו לבעל המקום, לנושים, כאשר ישנה היררכיה של נושים, בראשה עומדים הנושים המובטחים (כמו הבנקים) אשר להם יש עדיפות בתשלום החוב. אחריהם, ישנם נושים בדין קדימה ורק לאחר מכן, הנושים הלא מובטחים שלרוב, הלקוחות נכללים ביניהם ובמקרה הזה, מזמיני האירועים.
  2. הפעלת המקום: ישנם מקרים בהם מצליח הכונס הרשמי להעביר את הפעילות של אולם האירועים לחברה אחרת. לעיתים, זהו פתרון טוב עבור מזמיני האירועים, אשר מועד האירוע שלהם קרוב והם אינם יכולים למצוא מקום חלופי בהתראה קצרה כל כך. עם זאת, עליהם להיות זהירים ולוודא כי המפעיל החדש מתכוון להעניק ללקוחות את כל אשר הובטח להם בחוזה המקורי. היה והמזמינים אינם מעוניינים לקיים את האירוע, הם יכולים לדרוש את המקדמה ששילמו בחזרה.

האם ניתן לבטל את התשלום?

במקרים רבים, עם היוודע למזמינים על הליך פשיטת הרגל, הם פועלים לביטול התשלום ששילמו מבעוד מועד לבעל המקום. חשוב לומר כי טרם ביטול התשלום, יש להתייעץ עם עורך דין על מנת שלא תהיינה טענות של צד שלישי, אשר יכולות להוביל לתביעה. ככלל, אם התשלום עבור האירוע בוצע בכרטיס אשראי, ניתן לפנות לחברת האשראי ולבקש לבטל את התשלומים העתידיים שצריכים לרדת מחשבון הבנק.

אולם, כאשר מדובר על תשלום בשיקים, התמונה מעט מורכבת יותר, קל וחומר במקרים בהם השיקים אינם רשומים למוטב בלבד. על כן, ישנה חשיבות רבה לפנייה לייעוץ משפטי, לפני נקיטת פעולה כלשהי.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915