גביית חובות: האם עדיף להכריז על פשיטת רגל או דרך הוצאה לפועל?

פשיטת רגל או הוצאה לפועל?גביית חובות בישראל, נעשית באמצעות מערכת ההוצאה לפועל, או באמצעות הליך של פשיטת רגל. בחלק ניכר מן המקרים, פנייה להליך של פשיטת רגל, עדיפה עבור החייב, על פני ניהול החובות בהוצאה לפועל. במאמר זה נסביר מהו הליך פשיטת רגל, מדוע הוא עדיף לעומת הליך של הוצאה לפועל ומדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי בעניין זה.

מהו הליך פשיטת רגל?

חייב אשר נקלע לחובות שאין באפשרותו לפרוע, יכול ליזום הליך של פשיטת רגל. במסגרת הליך זה, מקבל החייב הגנה משפטית: נושיו אינם יכולים לפעול נגדו ולממש את נכסיו. כמו כן, כל ההליכים אשר ננקטו נגד החייב עד אותה עת, מופסקים מיידית.

בית המשפט נותן צו כינוס לנכסי החייב והכונס הרשמי פותח בחקירה מקיפה אודות מצבו הכספי של החייב. זאת במטרה להבין אלו נכסים יש ברשות החייב, מהו היקף החובות שלו ומכאן להבין האם יש לו יכולת לפרוע את חובותיו, או אם לא.

בסיומה של החקירה, ימליץ הכונס הרשמי על הסדר תשלומים, המוגדר בזמן ומותאם ליכולת הכלכלית של החייב. סיים החייב את התשלומים שנקבעו, יכול הוא לקבל הפטר מתשלום של יתרת החוב. במקרים בהם לחייב אין יכולת פירעון כלל ולא ניתן לפרוס את החוב לתשלומים, יכול ויינתן לו צו הפטר מחובותיו וזאת בתנאי כי בית המשפט התרשם, כי החייב יצר את החובות בתום לב.

מדוע פשיטת רגל עדיפה על הוצאה לפועל?

המטרה של הליך פשיטת רגל, היא לסייע לחייב לשקם את מצבו הכלכלי וניתן להצביע על שלושה יתרונות בולטים של הליך זה על פני הליך של הוצאה לפועל:

  1. הקפאת הליכים: במסגרת הליך פשיטת רגל, מוקפאים ההליכים שננקטו נגד החייב , בכללם גם הליכים של הוצאה לפועל כגון עיקול משכורת, עיקול מטלטלין וצו עיכוב יציאה מן הארץ. לעומת זאת, כאשר החוב מתנהל בהוצאה לפועל, הרי שהחייב חשוף לכל ההליכים הללו ולרבים אחרים והדבר פוגע משמעותית ביכולתו לנהל חיים תקינים.
  2. פרמטר הזמן: ניהול תיק בהוצאה לפועל, אינו מוגבל בזמן ומשמעות הדבר, שהחוב צובר ריבית גבוהה אשר יכולה להביא למצב כי החייב לעולם לא יסיים לשלם את חובותיו. לעומת זאת, הליך של פשיטת רגל הוא תחום בזמן. זהו יתרון בולט לבחירה בפשיטת רגל, במיוחד לאור הרפורמה החדשה בהליך זה, אשר קיצרה משמעותית את אורכו של ההליך. כאשר מדובר בפשיטת רגל, החייב יודע מראש כמה זמן יימשך ההליך ויכול להיערך בהתאם.
  3. גובה החוב: בשל העובדה כי ניהול תיק בהוצאה לפועל אינו מוגבל בזמן, הרי שמסלול זה מתאים לחייב בעל חובות נמוכים יחסית ובעל יכולת פירעון. הליך של הוצאה לפועל, אינו מהווה אפוא פתרון עבור מי שחובותיו גבוהים והוא בעל יכולת פירעון נמוכה – עבור אלו הליך של פשיטת רגל הוא המסלול המתאים.

חשיבות הייעוץ המשפטי

מן האמור לעיל נראה כי להליך של פשיטת רגל, יתרונות רבים על פני ההוצאה לפועל. אולם, הדבר אינו מייתר את הצורך בקבלת ייעוץ משפטי בעניין זה. בכל מקרה שבו יצר אדם חובות כספיים, כדאי לפנות לעורך דין מומחה, אשר יבחן את הנסיבות וימליץ על המסלול העדיף לחייב.

רק כך יכול החייב להיות סמוך ובטוח כי בחר במסלול האידיאלי עבורו וכי הוא בדרך הנכונה לשיקום כלכלי.

בעת פנייה למשרד עורכי דין, חשוב מאוד לוודא כי המשרד מתמחה בתחום זה וכי הוא בעל ניסיון עשיר ורקורד של הצלחה בייצוג חייבים בפשיטת רגל ובהוצאה לפועל.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915