פשיטת רגל של בעלי עסקים

פשיטת רגל של בעל עסק
פשיטת רגל של בעל עסק

מדי שנה, ישראלים רבים בוחרים לצאת לדרך חדשה מבחינה עסקית, ולפתוח עסק קטן בבעלותם. במרבית המקרים, פתיחת עסק קטן מהווה החלטה רבת חשיבות מבחינתו של בעל העסק, ונועדה לאפשר לו להגשים את עצמו ולהטיב במידה ניכרת את מצבו הכלכלי.

דא עקא, הנתונים מוכיחים כי אחוז ניכר מהעסקים החדשים שנפתחים מדי שנה, אינם שורדים לתקופת זמן ממושכת.

הסטטיסטיקה העדכנית מראה, כי רק כ-30% מהעסקים החדשים שורדים לתקופת זמן של למעלה מ-5 שנים מיום פתיחתם, כאשר שאר העסקים נסגרים לרוב מסיבות כלכליות, מה שמטיל עול כבד על בעל העסק, ועלול אף לסבכו בצרות כלכליות של ממש.

במקרים אלו, בהם בעל העסק שנסגר מוצא עצמו במצב כלכלי קשה במיוחד, בו הוא נדרש להתמודד באופן יום יומי מול רדיפות נושיו, החוק מאפשר להכיר בו כ"פושט רגל", כאשר הגדרה מנהלית זו, אשר ניתנת מטעם בית המשפט, מעניקה לבעל העסק מרווח נשימה נדרש, וזאת בכפוף לכינוס נכסיו ולהשבה הדרגתית של חובותיו השונים לנושיו, באופן אשר מבוקר על ידי בית המשפט.

מתי בעל עסק זכאי להיות מוכר כפושט רגל?

סוגיית פשיטת הרגל בישראל, אשר מוסדרת בפקודת פשיטת הרגל, קובעת כי כל בעל עסק רשאי לפנות לבית המשפט בבקשה להכיר בו כפושט רגל, וזאת במידה ונמצא כי היקף חובותיו הכולל עומד על סכום שלא יפחת מ-16,910 שקלים, כאשר סכום זה מתעדכן אחת לזמן מה.

לחילופין, ובמידה והבקשה להכיר בחייב כפושט רגל הגיעה מצדם של נושיו, עליהם להוכיח כי סכום חובותיו עולה על 84,543 שקלים, כאשר גם סכום זה מתעדכן אחת לזמן מה.

כמו כן, ובמידה והחייב עצמו מבקש מבית המשפט להכיר בו כפושט רגל, עליו לצרף לפנייתו גם דין וחשבון מלא המפרט את מלוא הכנסותיו הכספיות השוטפות, וכן מידע מלא אודות כלל הנכסים העומדים לרשותו, וכן לרשות בן זוגו מנישואין וילדיו מקרבה ראשונה אשר מתגוררים עמו תחת קורת גג אחת.

בנוסף, על החייב לצרף גם הסכם ויתור סודיות חתום, המעניק לבית המשפט ולכל גורם אחר מטעמו את היכולת לבחון באופן מפורט את מצבו הכלכלי של מגיש הבקשה.

יש להבהיר בהקשר זה, כי אישור הבקשה להכיר באדם מסוים כפושט רגל אינו מתבצע באופן אוטומטי, ולצורך כך בית המשפט דורש מהמבקש להוכיח את נכונותו המלאה לפעול לצורך השבת חובותיו, וכן את מחויבותו לפעול בכל דרך אפשרית לצורך זאת.

מסיבה זו, ובמידה ובית המשפט מצא כי החייב ביקש להסתיר חלק מנכסיו, הרי שיש באפשרותו לדחות את הבקשה, ומשכך החייב יאלץ להתמודד בעצמו מול נושיו.

האם הגשת בקשה לפשיטת רגל מומלצת מבחינת בעל העסק?

מטבע הדברים, ההכרזה על בעל עסק מסוים כפושט רגל גוררת השלכות ניכרות על אופן התנהלותו, וזאת לרבות הגבלה על חשבון הבנק שברשותו, איסור על יציאתו לחו"ל, איסור על פתיחת עסק חדש, הגבלות על רישיון הנהיגה ועוד.

עם זאת, ויחד עם ההגבלות, ההכרה בבעל העסק כפושט רגל מעניקה לו הפוגה מרדיפות נושיו, ומאפשרת לו להשיב את חובותיו באופן הדרגתי, וזאת תוך התחשבות מלאה במצבו הכלכלי העכשווי.

לאור האמור, במקרים רבים ההכרה בבעל העסק כפושט רגל הינה בשורה חיובית ביותר מבחינתו של בעל העסק, אך יחד עם זאת, לא כך הדבר בכל המקרים. מסיבה זו, וטרם ההחלטה בדבר הגשת בקשה לפשיטת רגל, חשוב להקדים ולהתייעץ עם עורך דין מומחה, על מנת לקבל את ההחלטה הטובה ביותר מבחינתו של בעל העסק.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915