פשיטת רגל בעקבות גירושין

פשיטת רגל בהליך גירושים
פשיטת רגל בהליך גירושים

פתיחה בהליך של פשיטת רגל, נעשית עקב צבירת חובות כספיים אשר החייב אינו מסוגל לפרוע אותם. הרקע להיווצרות החובות יכול להשתנות מחייב לחייב, כאשר לעיתים, פונה החייב לפשיטת רגל, במהלך או לאחר הליך גירושין.

הליך הגירושין כרוך בהפרדה רכושית בין בני הזוג, כאשר לא פעם, פעולה זו יוצרת קשיים כלכליים משמעותיים לאחד הצדדים, או אף לשניהם.

הפתרון, במקרים רבים, בוודאי כאשר היו קיימים חובות גבוהים טרם נפתח הליך הגירושין, הוא ליזום הליך של פשיטת רגל. באמצעותו, יכול החייב לגבש הסדר תשלומים עם הנושים ו/או לקבל הפטר מחובותיו.

הליך פשיטת רגל – השלבים המרכזיים

פתיחתו של הליך פשיטת רגל, היא במתן צו כינוס לנכסי החייב. משמעות הדבר היא, כי כל נכסי החייב מאוגדים יחד לקופה אחת, אשר תהיה מעתה ועד תום ההליך, בניהולו ושליטתו של הכונס הרשמי. היה ויתגבש בהמשך, הסדר פשרה עם הנושים, ידאג הכונס הרשמי למימוש הנכסים וחלוקת הפדיון לנושים, בהתאם להסכם שנחתם.

לאחר מתן צו הכינוס, פותח הכונס הרשמי בחקירה אודות החייב, בכדי לעמוד על יכולת הפירעון שלו. בהמשך, יכנס אסיפת נושים, במסגרתה, יוכלו הנושים לחקור את החייב אודות מצבו ויתנהל דיון בהצעות הפשרה שהועלו. הכונס הרשמי הוא זה המכנס את אסיפת הנושים והוא מנהל אותה.

במהלכה, יביע גם את עמדתו באשר ליכולתו של החייב לשלם את חובו, כאשר זו מתבססת על ממצאי חקירתו.

לעיתים, מסקנתו של הכונס הרשמי בעקבות החקירה, היא כי לחייב אין יכולת פירעון ויש בנסיבות העניין כדי להצדיק מתן הפטר.

קבלת הפטר מן החובות

חייבים היוזמים הליך של פשיטת רגל, שואפים לקבלת הפטר מחובותיהם, כאשר ישנם שלושה סוגים שונים של צווי הפטר: צו הפטר חלוט, צו חלקי וצו מותנה. אולם לא כל חייב יכול לקבל הפטר מחובותיו וככלל, קבלת הפטר תלויה במספר פרמטרים:

  1. נסיבות יצירת החובות: בית המשפט צריך להתרשם כי החובות נוצרו בתום לב והם אינם תוצאה של מעשים בלתי מוסריים או פליליים.
  2. יכולת פרעון: חייב אשר קיימת לו יכולת פרעון, לא יקבל הפטר מחובותיו, אלא יידרש לשלמם בהתאם ליכולת הכלכלית שלו.
  3. התנהלות החייב לאורך ההליך: חייב אשר נהג שלא בתום לב לאורך ההליך, לא יוכל לקבל הפטר מחובותיו. אחת הדוגמאות הנפוצות היא התנהלות המחמירה את מצבו הכלכלי של החייב, או ניסיון להגיע להסכם פשרה עם הנושים שלא באמצעות הכונס הרשמי.

מה בין תשלום מזונות לפשיטת רגל?

במסגרת הליך הגירושין, מלבד חלוקת הרכוש בין הצדדים, נקבע סכום דמי מזונות הילדים אשר על האב לשלם לילדיו, באמצעות האם. מה עולה בגורלו של חוב זה, בעת פשיטת רגל? הדבר תלוי בשאלה מתי נוצר החוב. כאשר מועד פרעון החוב עבר כאשר ניתן צו כינוס, מדובר בחוב בר תביעה והאם תהיה זכאית למלוא סכום חוב המזונות, כפי שנקבע בהסכם הגירושין.

לעומת זאת, כאשר החוב נוצר רק לאחר שניתן צו כינוס, נכלל חוב זה יחד עם יתר חובותיו של החייב ואז, בית המשפט אשר דן בפשיטת הרגל, יקצה סכום מסוים מקופת הכינוס לצורך לתשלום חוב המזונות, כאשר לעיתים, לא יהיה זה סכום החוב המלא.

הסיבה לכך היא, כי בית המשפט אשר דן בבקשת פשיטת הרגל, צריך לאזן בין זכות הילדים למזונות, לבין זכותם הקניינית של יתר הנושים לקבל את כספם. מטבע הדברים, כאשר היקף החובות האחרים של החייב קטן יותר, כך גדל הסיכוי כי בית המשפט יורה על תשלום מלוא חוב המזונות.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915