פשיטת רגל בעקבות חוב מזונות

אי תשלום מזונות ומצב של פש"ר
אי תשלום מזונות ומצב של פש"ר

במציאות הכלכלית של ימינו, אנשים רבים נקלעים לחובות ועוברים הליך של פשיטת רגל. במסגרת הליך זה, מקבל החייב אפשרות להגיע להסדר תשלומים נוח עם נושיו ולעיתים, הוא אף יכול לקבל הפטר מחובותיו. אולם, בכל הנוגע לחוב מזונות, המצב המשפטי הוא מורכב יותר.

 מהי פשיטת רגל?

זהו הליך משפטי של חדלות פרעון עבור אנשים פרטיים, אשר נקלעו לחובות אשר אין באפשרותם לפרוע.

השלב הראשון בהליך הוא מתן צו כינוס, במסגרתו מועברים כל נכסיו של החייב לקופה אחת, אותה מנהל הכונס הרשמי.

השלב הבא הוא פתיחה בחקירה מקיפה אודות החייב, החקירה מנוהלת על ידי הכונס הרשמי ומטרתה היא להבין מהו היקף חובותיו של החייב, כיצד הם נוצרו והאם יש לו יכולת פירעון.

בהמשך התהליך, מועלות בדרך כלל הצעות לפשרה, על מנת להגיע להסדרים עם הנושים, כאשר בד בבד, יכול החייב לנסות ולקבל הפטר מחובותיו.

פרעון חוב מזונות בפשיטת רגל – מתי נוצר החוב?

מזונות הם תשלום הניתן באופן חודשי במקרים בהם בני השוג נפרדים. את המזונות חייב לשלם אחד מבני הזוג (לרוב זהו הגבר) ובעצם כך הוא או היא מבטיחים השתתפות בכלכלת הילדים שנותרו בחזקת בן הזוג השני. כאשר תשלום המזונות אינו משולם כדין, ניתן לתבוע את חוב המזונות.

במקרה של חוב מזונות, מבחינים בין חוב אשר נוצר טרם מתן צו כינוס נכסים, לבין חוב אשר נוצר לאחר מתן הצו.

במצב הראשון, תוכל האם להגיש תביעה נגד האב, החייב ולקבל את מלוא סכום חוב המזונות (כפי שנקבע בהסכם הגירושין/בבית המשפט) אשר בשלב זה, יש לו עדיפות על פני חובות אחרים.

אולם, במצב השני, משניתן צו כינוס, מנועה האם מלנקוט בהליכים משפטיים נגד החייב והעניין נתון להחלטתו של בית המשפט הדן בפשיטת הרגל.

הוא זה אשר יחליט איזה סכום יוקצב לצורך תשלום חוב המזונות, מתוך נכסיו של האב. חשוב לציין, כי ישנם מקרים בהם בית המשפט אינו מורה על תשלום מלוא החוב. מדוע?

צרכי הילדים מול זכויות הנושים

חשיבותם של מזונות ילדים היא ידועה וברורה, אלו נועדו בכדי לספק את צרכי הילדים ולדאוג לרווחתם. ואכן, בבואו של בית המשפט לענייני משפחה, לקבוע את סכום המזונות, בוחן הוא באופן יסודי את צרכיהם של הילדים ואת רמת החיים אלה הורגלו.

אמנם, רמת השתכרותו של האב ופוטנציאל ההשתכרות מהווים שיקול חשוב גם כן, אך בית המשפט מתמקד בטובת הילדים ובדאגה להם.

תמונת המצב מורכבת יותר כאשר מדובר בחוב מזונות הנדון במסגרת הליך פשיטת רגל, שהרי בית המשפט הדן בפשיטת רגל, חייב לשקול את זכותם של הילדים למזונות, מול זכותם של יתר הנושים לפרעון החוב.

בשל כך, יכול ויווצר מצב שבו בית המשפט מקציב סכום מסוים לתשלום חוב המזונות, אך סכום זה לא יהווה את מלוא החוב, אלא את חלקו בלבד.

זאת בשל הצורך לדאוג גם לזכויות הנושים האחרים הזכאים לקבל את כספם מן החייב. חשוב להדגיש שוב, כי המדובר בחוב מזונות אשר מועד פרעונו הוא לאחר מתן צו הכינוס. כאשר החוב נוצר טרם מתן הצו, ניתן לקבל את מלוא סכום החוב.

כיצד ייקבע סכום המזונות?

גובה תשלום המזונות אשר יוקצב מתוך כספי קופת הכינוס תלוי בשיקולים שונים ובית המשפט בוחן כל מקרה לגופו, על פי נסיבותיו הייחודיות.

כאמור מעלה, על בית המשפט לאזן בין זכות הילדים למזונותיהם, זכות חשובה ומהותית ביותר, לבין זכותם הקניינית של יתר הנושים לקבל את כספם. על כן, בית המשפט אינו יכול להתמקד באופן בלעדי בצרכי הילדים, כפי שעושה כן בית המשפט לענייני משפחה, בבואו לקבוע את גובה דמי המזונות במסגרת הליך הגירושין.

בית המשפט הדן בפשיטת הרגל ישקול בין היתר את גובה חוב המזונות, היקף יתר חובותיו של החייב, נסיבות היווצרות החובות, היקף הנכסים בקופת הפש"ר וכיוצא בזה.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915