הכרזת פשיטת רגל ללא עורך דין: כדאי או לא?

חושב על הכרזת פשיטת רגל? אל תעבור את זה לבד!
חושב על הכרזת פשיטת רגל? אל תעבור את זה לבד!

פשיטת רגל הוא הליך משפטי מורכב אשר יכול להגן על חייב השקוע בחובות כבדים, מפני הליכי הוצאה לפועל ורדיפות נושים. במהלך פשיטת הרגל, רכושו ונכסיו של החייב מחולקים בין נושיו, עם זאת הוא מקבל את האפשרות להתחיל שוב את חייו מבחינה כלכלית כאשר הוא מצליח להגיע להפטר, וחובות העבר שלו נמחקים.

חייב שינסה לנהל הליך של פשיטת הרגל ללא סיוע מקצועי של עורך דין, עלול לעשות טעויות ושגיאות בניסוח הבקשות השונות, בהתנהלותו מול הגורמים המעורבים בהליך, בניהול משא ומתן מול הנושים וכו'.

התנהלות שאינה מקצועית, יכולה לפגום ולפגוע בהליך עצמו, והסיכון לכך אינו כדאי. מדובר בהליך משפטי שדורש ביצוע מקצועי ומיומן, עד להשגת התוצאות הטובות ביותר לחייב כדי שמצבו לא ירע, לפיכך, מומלץ לכל הדעות להיעזר בעורך דין בקי בתחום.

בחירת ההליך המתאים ביותר לחייב שמסובך בחובות

עורך הדין יכול לעזור לחייב לבחור בהליך הנכון והמתאים למצבו. עורך הדין יכול להעמיד את החייב בפני האפשרויות העומדות בפניו, ולהסביר לו את מהות ההליכים השונים, והמגבלות והיתרונות של כל הליך.

הליך פשיטת הרגל אינו מתאים לכל מקרה, לדוגמא, אם לחייב אין רכוש, עדיף לו לפנות לאיחוד תיקים או להכרזתו 'מוגבל באמצעים' . כמו כן, הליך פשיטת הרגל אינו מתאים לחייב שהבריח את נכסיו בשנתיים שקדמו להליך פשיטת הרגל או יותר.

הצורך להתנהל באופן מקצועי מול גורמים המעורבים בפשיטת הרגל

חייב ששקוע בחובות כבדים ומוצא עצמו נרדף ונלחץ על ידי הליכי הוצאה לפועל שננקטים נגדו, צריך לדעת התנהל מול המערכת המשפטית ומול והנושים. הדבר קשה במיוחד, מאחר והחייב מעורב רגשית במצב הלחוץ. חשוב מאוד לדאוג לליווי משפטי הולם במהלך פשיטת הרגל, שכן לתהליך עצמו יש מספר שלבים, בהם על החייב יהיה להתנהל מול גופים שונים כגון:

1. הכונס הרשמי והנאמן – עורך הדין יעזור לחייב בהתמודדות מול הכונס הרשמי ויבטיח את מינויו של נאמן הראוי.

2. התנהלות מול בית המשפט – דיון ללא גיבוי של עורך דין מקצועי עלול להביא להחלטה שיפוטית שלא תטיב עם החייב.

3. התנהלות בפשרה מול הנושים – מדובר בהליך שמצריך ידע, ניסיון, ויכולת להגיע להישגים.

4.. התנהלות בהליכי גביה מול נושים ובין היתר בנקים וחברות המיוצגות על ידי פרקליטים ולשכות משפטיות.

ניסוח משפטי והדרכה

במסגרת התנהלות ההליך יש לנסח כאמור בקשות ותצהירים, למלא טפסים, ולהתייצב בבית המשפט, בחקירות יכולת, ובאסיפות נושים. עורך הדין יכול לתת מענה מקצועי בכל הקשור לניסוחים ולייצוג וגם לחסוך זמן . כמו כן עורך הדין ידריך את החייב כיצד להתנהל, יקפיד על הדיווחים לכונס הרשמי, ויזהיר את החייב כי למען הצלחת ההליך עליו לנהוג בתום לב .

מורכבות הליך פשיטת הרגל

מדובר בהליך משפטי שיש לו מספר שלבים, והוא עשוי להתנהל במשך תקופה ממושכת. הליך פשיטת הרגל דורש איסוף של מסמכים וניירת באופן מסודר, לצורך הגשת בקשות לבית המשפט ולכונס הרשמי. ככל הליך משפטי, גם כאן נדרשים הכרת סעיפי הפקודה, והפסיקה הרלוונטיים להליך.

יש לדאוג לכך שהמסמכים המוגשים לבית המשפט המחוזי ולכונס הרשמי יהיו ללא טעות, שכן אחרת הם עלולים לגרום לכישלון ההליך. הייצוג מומלץ לאורך כל ההליכים, מהגשת הבקשה לפשיטת רגל, הבקשה לעיכוב הליכים, הדיון בבית המשפט, ההכרזה על החייב כפושט רגל, בהתמודדות בחקירות היכולת, בפיקוח על צו התשלומים, ועד להגעה להפטר.

חשיבות הליווי המשפטי בחקירות ובאסיפות נושים

חשוב מאוד שתהיה תגובה משפטית , וליווי של החייב גם באספות הנושים .מאחר ועל החייב להצהיר להגיש דיווחים שוטפים על הכנסותיו והוצאותיו, ולהתמודד עם תשלום צו חודשי ולעמוד בו, עורך הדין יעזור להבטיח את זכויותיו ולהגיע להסדר מתאים ונוח ככל האפשר, תוך שכבודו של החייב ישמר. כמו כן טיפול מקצועי של עורך דין חשוב לעניין השמירה על בית המגורים של החייב מחד, וצמצום חובותיו מאידך .

עורך הדין יסייע לחייב גם במעמד מול המנהל המיוחד שמתמנה בתיקי פשיטת רגל כדי לחקור את ההסתבכות הכלכלית, ובנוסף יבדוק באופן שוטף, באם הוגשו תיקי הוצאה לפועל חדשים נגד החייב.

עזרה מגופים שאינם מקצועיים אינה מומלצת

כאשר אדם שרוי במשבר כספי, הוא סובל בדרך כלל מלחץ כלכלי, חוסר אונים, והלך רוח ירוד. קיים חשש, שגורמים שאינם מקצועיים, ינסו לנצל את המצב, ולהבטיח לחייב עזרה, בתמורה זולה.

הליכי פשיטת הרגל מסובכים יותר מהתנהלות בתיקי הוצאה לפועל, ולכן רצוי מאוד לפנות לטיפול משפטי מקצועי בעניין .

טיפול של גורמים שאינם עוסקים בעריכת דין, כגון יועצים ומתווכים שונים, בתחומים משפטיים שיוחדו לעורכי דין, עומד גם בניגוד לחוק ולכללים, ואינו מומלץ כלל.

הצורך להגיע להפטר באופן מזורז ויעיל

כדי להגיע להפטר שהוא משאת נפשם של החייבים בפשיטת רגל, יש לשכנע את הנושים ואת בית המשפט. עורך דין מומחה בתחום יוכל להתנהל ביעילות, ולסיים את ההליך מהר ככל האפשר. אין ספק כי לחייב עצמו קשה להשיג את ההסדר הטוב ביותר עבורו, מאחר והוא אינו בקי בתחום, ומעורב רגשית ויקשה עליו להתמודד עם ניסוח מנומק הייטב של הבקשה לצו ההפטר שהיא כל משמעותית עבורו.

מקורות:

אתר סדר דין עורכי דין ברשת

אתר המשרד של דורה, כהן, ויצמן משרד עורכי דין

אתר המשרד של עו"ד קובי רם

אתר המשרד של תומר שזר, עורכי דין וגישור

אתר משרד עו"ד אורנה כלב

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915