פשיטת רגל לבעל פטנט: איך התהליך ישפיע על ההמצאה שלו?

פשיטת רגל ופטנטים
פשיטת רגל ופטנטים

במסגרת הליך פשיטת רגל, המנוהל בחסותו של בית המשפט, ממנה בית המשפט "כונס נכסים", אשר מתפקידו לרכז את כלל הנכסים השונים העומדים לרשותו של פושט הרגל, וזאת במטרה לחלקם באופן שווה בין נושיו.

לאחר תום ההליך, ומשעה שחובותיו של פושט הרגל כוסו לשביעות רצונו של בית המשפט, מונפק צו "הפטר", אשר משחרר את פושט הרגל מהתחייבויותיו, ומאפשר לו לפתוח דף חדש בחייו.

מטבע הדברים, הליך פשיטת רגל אינו הליך נעים במיוחד, כאשר נכסיו השונים של פושט הרגל, אותם אגר בשקדנות לאורך השנים, מוצאים מאחזקתו ומועברים לנושיו לצורך כיסוי חובותיו. השאלה הנשאלת בהקשר זה, היא האם הליך כינוס הנכסים מבוצע רק ביחס לנכסיו ה"פיזיים" של פושט הרגל, כגון דירה, רכב, וכדומה, או גם מתייחס לקניין הרוחני העומד לרשותו, ובין היתר בכל הנוגע לפטנטים הרשומים על שמו?

האם פטנטים ניתנים לחלוקה במסגרת הליך פשיטת רגל?

במסגרת חוק הפטנטים, תשכ"ז-1967, נקבע במפורש כי הפטנט, שהינו קניין רוחני, מוגדר כחלק בלתי נפרד מהנכסים העומדים לרשותו של אדם, ויש באפשרותו למכרו, להעבירו, או למכור את זכות השימוש בו כאוות נפשו. יחד עם זאת, החוק מבהיר כי משעה שאדם עומד בפני הליך פשיטת רגל, הרי שגם הקניין הרוחני הנמצא באחזקתו נכלל בהליך כינוס הנכסים, ובדומה לשאר הנכסים העומדים לרשותו כאשר קניין רוחני גם ניתן לעיקול.

מכך נובע, כי במסגרת הליך פשיטת רגל, החוק מאפשר את עיקולם של פטנטים הרשומים על שמו של פושט הרגל, וזאת לצורך העברתם לנושיו במסגרת פירעון חובותיו.

יתרה מזאת, במידת הצורך בית המשפט רשאי להורות על מימוש הפטנט, כאשר הרווחים הכספיים מועברים ישירות לנושים לצורך פירעון חובותיו של בעל הפטנט.

כיצד נקבע שוויו הכספי של פטנט במסגרת הליך כינוס נכסים?

מטבע הדברים, ובניגוד לנכס פיזי, אשר לרוב ניתן להעריך בקלות את שוויו הכספי, הערכת שוויו של פטנט הינה משימה קשה בהרבה, וזאת במיוחד בשעה שהפטנט המדובר טרם מומש בשטח, ומשכך לא ברור מהו שוויו הכספי בפועל. במקרים כגון אלו, הערכת שוויו הכספי של הפטנט דורשת לבצע חישוב עתידי, התלוי בגורמים רבים ושונים, וגם כך לא תמיד ניתן להגיע להערכת שווי מדויקת.

מסיבה זו, ומשעה שהיקף חובותיו הכספיים של פושט הרגל דורש גם הטלת עיקול על הקניין הרוחני העומד לרשותו, כגון פטנטים, מתפקידו של כונס הנכסים, הממונה על ההליך, לבצע הערכת שווי עתידית של הפטנט המדובר, וזאת תוך שקילת כלל המאפיינים הרלוונטיים, ולרבות תנאי השוק, מאפייניו של הפטנט, וכן הערכת הדרישה העתידית הצפויה להיווצר לפטנט מרגע שזה יוגשם במציאות.

לעומת זאת, במידה והפטנט מומש זה מכבר ונעשה בו שימוש בפועל, הרי שלרוב הערכת שוויו הכספי הינה קלה בהרבה. במקרים אלו, תפקידו של כונס הנכסים הוא לבחון את היקף ההכנסות שהתקבלו מהפטנט במהלך פרק זמן מוסכם, וכתוצאה מכך להגדיר מהו שוויו הכספי הכולל.

יש לציין, כי במסגרת חישוב השווי הכספי של פטנט מסוים, אשר זוכה לביטוי בשטח, יש גם להתחשב בהערכה העתידית ביחס להכנסות שיתקבלו מהפטנט בעתיד הקרוב, ובהתאם לתנאי השוק, ולא להסתפק רק בהערכת שוויו בעבר.

בסופו של דבר, הליך עיקול של קניין רוחני נוטה להוות הליך מסובך למדי, אשר נדרש להתחשב בשורה ארוכה של גורמים שונים, ולרבות תנאי השוק ושוויו המוערך של הפטנט בעתיד. מסיבה זו, חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום הפטנטים, וזאת לכל אורכו של ההליך.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915