המדריך לרישום סימן מסחרי

אם הגעתם לכאן, סימן שכבר הבנתם את החשיבות של רישום נכון של סימן מסחר. בין השאר, הסימן המסחרי מאפשרהמדריך המלא לרישום סימן מסחרי ליצור את הזיקה הבלעדית ביניכם לבין המוצר או השירות שאתם מספקים, מקנה לכם הקנה עליו ומקל על ההתנהלות מול גורמים המנסים להפר את הסימן המסחרי. בנוסף לכך, עשוי הסימן המסחרי לתרום במידה ניכרת למוניטין שלכם או של המוצר.
הדרך לרישום הסימן המסחרי עוברת בין כמה פעולות חשובות שיש לבצע, המביאות יחדיו לתקופת המתנה שהיא לא קצרה. במאמר הבא נציג עבורכם את השלבים המרכזיים בתהליך, יחד עם טיפים שיגדילו את הסיכויים שלכם לבצע אותו על הצד הטוב ביותר.

זה מתחיל בחיפוש סימני מסחר דומים או זהים

עוד לפני שמגישים בקשה לרישום סימן מסחרי, עליכם לוודא שאין בנמצא סימנים דומים או זהים. לעיתים, גם כאשר הכוונות של אלו הרושמים סימן מסחרי הן תמימות, מתברר שהסימן דומה מדי לסימן אחר שכבר קיים. יש כיום מאגרי סימני מסחר, הן ישראלי והן גלובאלי, בהם ניתן לבצע את החיפוש.

כמובן שגם אנשי מקצוע המסייעים בתהליך – למשל עורך דין הבקיא בסימנים מסחריים, עורך פטנטים וכן הלאה – יוכלו לבצע את הבדיקות עבור הלקוח שלהם, תמורת תשלום.

זה ממשיך בהגשת בקשה לרישום סימן מסחרי

השתכנעתם שהסימן המסחרי שאתם מעוניין לרשום הוא בלעדי ומקורי? כעת תוכלו להתקדם לשלב המרכזי, והוא ההגשה בפועל של הבקשה לרישומו של הסימן בפנקס סימני המסחר של ישראל (וכמובן שגם מדינות אחרות, אם מעוניינים בכך). כיום התהליך נעשה בעיקר באמצעות טופס הזמין באתר של רשות הפטנטים, אותו אפשר למלא באופן מקוון, וכמה מסמכים חיוניים הנדרשים.

בשלב הזה יש צורך לשלם את אגרת רישום הסימן המסחרי, שגובהה נכון לשנת 2020 הוא כ-1,600 ש"ח. אגרה זו לא תושב למגישי הבקשה במקרה של סירוב, ולכן חשוב להגיש את הבקשה רק לאחר שעושים את המחקר לגבי הסימן המסחרי ומשקיעים מחשבה בתכנון שלו.

ואז יש להמתין להחלטה

לאחר שהגשתם את הבקשה ושילמתם את האגרה, הכדור עובר לידי רשות הפטנטים. כל מה שיש לכם לעשות בשלב הזה הוא להמתין, המתנה שצפויה להימשך מספר חודשים לפחות.
מעבר לדמיון לסימנים קיימים, ייתכן שהבקשה תיתקל בסירוב מכיוון שהסימן המסחרי הוא תיאורי וגנרי מדי, כך שהוא עלול להגביל חברות אחרות שמעוניינות לשווק מוצרים באותו תחום. מקרה של סירוב הוא עדיין לא סוף פסוק. במקרה הזה ניתן להגיש ערעור, או לחלופין להגיש בקשה שונה.

פרסום ומתן הזדמנות להתנגד לרישום

אם הבקשה מאושרת, רשות הפטנטים תפרסם את דבר הסימן המסחרי ברשומות הרלוונטיות ותאפשר פרק זמן מסוים בו כל אדם או חברה יכולים להגיש התנגדות לסימן המסחרי.
בהיעדר בקשת התנגדות, הסימן המסחרי יאושר באופן סופי. הוא יהיה תקף תחילה לתקופה של עשר שנים, ולאחר מכן בהתאם לחידוש האגרה אחת ל-14 שנים.

איך עושים את זה הלכה למעשה?

החוק בישראל מאפשר לבצע את תהליך רישום הסימן המסחרי באופן עצמאי, כך שהעלות היחידה הנדרשת היא זו של אגרה. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שההגשה כרוכה בזמן, במאמצים ובידע לגבי הדרך בה חשוב להתנהל, כך שרבים ימליצו להיעזר בשירותיו של עורך דין או עורך פטנטים. הסיוע והליווי המקצועי עשויים למנוע טעויות ולאפשר התנהלות נכונה ויעילה, מה שעשוי לקצר את התהליך וגם להגדיל את הסיכויים לרישום נכון ומדויק של הסימן.

לקריאה נוספת:
פקודת סימני מסחר (נוסח חדש), תשל"ב – 1972
אתר הגשת סימני מסחר Online – משרד המשפטים
חיפוש סימני מסחר – רשות הפטנטים
Trademark Process – United States Patent and Trademark Office

 

אולי יעניין אותך גם:

חשיבות קשרים עסקיים – עצמאות כלכלית

תכנית עסקית – מטרות התכנית שהופכת את החלום למציאות בשטח

פתיחת עסק קטן – טיפים ועצות מועילות ליזם המתחיל לפני פתיחת עסק

 

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915