פריטת צ'קים למוטב בלבד

פריטת צ'קים למוטב בלבדזה אמנם לא נוגע לכל אחד, אבל בישראל ישנם עשרות אלפי אנשים שפשוט לא יכולים לעבוד עם צ'קים. על אנשים אלה חלות מגבלות שונות כמו הליכים בהוצאה לפועל, דירוג אשראי גרוע או הגדרתם כלקוח מוגבל בבנק. ככאלה, הם אינם רשאים לנהל חשבון בנק ולכן גם לא יכולים לבצע הפקדה של צ'קים. במקום זאת, יכולים אנשים אלה לבצע פריטה של הצ'קים, כלומר מסירת הצ'ק בתמורה לקבלת כסף מזומן ביד ומיד. אבל האם אפשר לבצע פריטת צ'קים למוטב בלבד? האם זה לא נוגד למעשה את הקונספט המרכזי של האופציה לכתוב על הצ'ק "למוטב בלבד"? על נושא זה נדבר ממש כאן בשורות הבאות וניתן לכם את כל התשובות להן אתם זקוקים.

 

מהי פריטת צ'קים ובמה היא שונה מהפקדת צ'ק?

ובכן, צ'ק הוא מסמך משפטי שניתן על ידי נותן הצ'ק למקבל הצ'ק. המסמך המשפטי הזה מאשר לבנק של נותן הצ'ק למסור למקבל הצ'ק את סכום הכסף המצוין על גבי הצ'ק בתאריך שמצוין על גבי הצ'ק, לכל המוקדם. את הצ'ק הזה יכול מקבל הצ'ק להפקיד בבנק וזה אומר שהוא לא מקבל תמורתו כסף מזומן ביד ומיד, אלא שסכום הצ'ק פשוט מתווסף ליתרת חשבון הבנק שלו. לחילופין, יכול מקבל הצ'ק לפרוט את הצ'ק כלומר למסור את הצ'ק ולקבל תמורתו כסף מזומן ביד ומייד.

אחרי שאמרנו את כל זה, נותן הצ'ק יכול להגביל מאוד את חופש הפעולה של מקבל הצ'ק, מן הסתם לא במטרה להגביל, אלא במטרה לענות על האינטרסים האישיים שלו. כך למשל, יכול נותן הצ'ק לכתוב תאריך עתידי כלומר להפוך את הצ'ק לצ'ק דחוי, אותו לא ניתן יהיה לפדות באותו היום אלא רק החל מהתאריך המצוין בו. דרך נוספת שבה יכול חופש הפעולה של מקבל הצ'ק להיות מוגבל היא הקרוס, שני קווים אלכסוניים שמשרבט כותב הצ'ק ובכך אומר לבנק שלא ניתן לפרוט את הצ'ק אלא רק להפקיד אותו. על כך אפשר להוסיף את הכיתוב "למוטב בלבד" בין שני הקווים האלכסוניים הללו, כדי להגביל את הצ'ק לא רק להפקדה בלבד, אלא להפקדה בלבד לחשבון של מקבל הצ'ק בלבד.

האם ניתן לבצע פריטת צ'קים למוטב בלבד?

שירות פריטת צ'קים הוא שירות שמוצע לציבור הרחב ובמסגרתו יכול כל אדם שמחזיק בצ'ק לפרוט את הצ'ק ולקבל תמורתו כסף מזומן ביד ומיד. במסגרת שירות זה, המחזיק בצ'ק מוסר אותו לספק השירות וספק השירות מוסר לו את סכום הצ'ק בכסף מזומן, כמובן בניכוי עמלות וריבית. כעת מחזיק ספק השירות בצ'ק ויהיה עליו להפקיד את הצ'ק בבנק בכדי שיוכל לקבל את כספו בחזרה. כאן יכולה להתעורר בעיה במקרה של פריטת צ'קים למוטב בלבד, שכן הבנק לא יאשר לספק השירות להפקיד את הצ'ק לחשבונו אם הצ'ק מיועד להפקדה אך ורק לחשבון הבנק של מקבל הצ'ק המקורי.

אז האם ניתן להתגבר על בעיה זו? ובכן, התשובה היא שישנם מקרים שכן וישנם מקרים שלא, אך בכל מקרה לא כל ספק שירות מתעסק בתחום של פריטת צ'קים למוטב בלבד. פריטת צ'קים מהסוג הזה דורשת שילוב של מהלכים פיננסיים שונים שלא כל ספק שירות יודע או מסוגל לבצע אותם. המשמעות היא שאם יש בידכם צ'ק למוטב בלבד, האופציות העומדות בפניכם הן מעט יותר מוגבלות מאלו שהיו עומדות לרשותכם לו היה הצ'ק פתוח להפקדה כללית ולבטח אם כלל לא היה עליו קרוס. מצד שני, יש בדרך כלל פתרון וצריך רק להגיע לגורם המקצועי הנכון.

 

האם זה עולה יקר יותר מפריטת צ'ק רגילהאם זה עולה יקר יותר מפריטת צ'ק רגיל?

ובכן, עוד לפני שנדבר על המחיר, צריך ספק השירות לבחון את הצ'ק ואת האופציות העומדות בפניו ולהחליט האם הוא בכלל לוקח על עצמו את המשימה. ישנם מקרים בהם פשוט לא ניתן יהיה לפרוט צ'ק למוטב בלבד. במקרים אלה, אם אין לכם שום אפשרות אחרת, מומלץ לפנות לנותן הצ'ק, להסביר את הבעיה שבה אתם מצויים ולבקש להחזיר את הצ'ק המקורי ולקבל צ'ק שניתן לפרוט. במידה וספק השירות יחליט שהוא כן יכול להתמודד עם העניין, עליכם לקחת בחשבון את עלויות השירות ובמקרה של פריטת צ'קים למוטב בלבד מדובר בעמלות גבוהות יותר, שכן ההליך המקצועי הוא מורכב ומסובך יותר וכרוך גם בסיכון גבוה יותר לספק השירות.

ככלל, עבור שירותי פריטת צ'קים וניכיון צ'קים משולמים שני סוגים של עמלות: עמלה קבועה וריבית. ריבית משולמת כאשר מדובר בניכיון צ'קים דחויים והריבית משקפת למעשה את פרק הזמן שבין מועד ניכיון הצ'ק ובין מועד הפירעון שלו. כאשר מדובר בצ'ק מזומן, עלות השירות לא אמורה לכלול מרכיב של ריבית, אך עדיין תהיה כרוכה בעמלת שירות. עמלה זו צפויה להיות כאמור גבוהה יותר במקרה של פריטת צ'קים למוטב בלבד.

איפה ניתן לבצע את הפריטה?

ישנם בישראל מאות גורמים מקצועיים חוץ בנקאיים שמציעים שירותי ניכיון צ'קים ופריטת צ'קים. למעשה, פריטת צ'ק יכולה להתבצע גם בכל בנק רגיל, במיוחד אם מדובר בצ'ק מזומן. אם, לעומת זאת, מדובר בצ'ק דחוי, מבחינת הבנק ניכיון הצ'ק הוא הלוואה לכל דבר ועניין וייתכן שתידרשו להעמיד בטוחות וכן לקחת בחשבון פגיעה שוות ערך באובליגו שלכם בבנק. בכל מקרה, ספקי שירות חוץ בנקאיים יכולים לתת לכם מענה בכל מקרה ובמיוחד במקרים של פריטת צ'קים למוטב בלבד, אותה לא ניתן לבצע כלל בבנק מסחרי רגיל. יחד עם זאת, עליכם לקחת בחשבון ששיעורי הריבית והעמלות אצל ספקים אלה בדרך כלל הם גבוהים יותר מאשר בבנקים, אם כי לעיתים פשוט אין שום ברירה אחרת.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915