הנפקת עסק

חברת ניכיון השיקים הנוחה והזולה בישראל!

באנר בנק אינפו

הנפקת עסק הנפקת עסק, ופעילות עסקית היא צעד אדיר עבור כל חברה, ההנפקה מציעה לציבור המשקיעים (מוסדיים ופרטיים) לרכוש חלק מהחברה וכך לגייס הון לפעילות החברה. מעבר לכך חלק מהותי בכל הנפקת חברה הוא שבעשותה כך, החברה הופכת ציבורית ומתחייבת לדיווחים שוטפים ועמידה באמות מידה משפטיות, פיננסיות וחוקיות שאינם חלות על חברות פרטיות.

בהתאם לרגישות של תהליכי הנפקה בכך שהם מיועדים לציבור המשקיעים, הנפקת עסק מצריכה בדיקות, תשקיפים, חתמים ושלל תהליכים מורכבים וארוכים שמבטיחים כי הכל מתנהל כשורה – לכן אי אפשר פשוט להנפיק כל עסק או חברה.

הנפקת עסק בבורסה בארץ ובחו"ל

חברות שבוחנות הנפקת עסק יכולות על פניו לבחור להנפיק את פעילותן לציבור בבורסה המקומית בישראל או לבחור דווקא באפשרות של הנפקה בבורסה זרה בחו"ל. בישראל רוב החברות שבוחרות באפיק של חו"ל מנפיקות בבורסות ניו יורק, בעיקר בבורסת נאסד"ק, אך יש חברות שנסחרות בלונדון, הולנד ובורסות אחרות.

מרכיבים ושיקולים בדרך להנפקה

לפני ההנפקה עצמה יש צורך לבחון מרכיבים רבים בשוק מבחינה מקצועית ולהפעיל מערך שיקולים מקצועי ביותר. חלק ממרכיבים ושיקולים אלו כוללים: להבין את הבורסה ואופן פעולתה, אילו סוגי ניירות ערך קיימים ודרכי ההנפקה שלהם, פעילות חברי הבורסה והשחקנים הרלבנטיים בשוק ההנפקות, בחינת היתרונות של הנפקה בבורסה לעומת הישארות כחברה פרטית וגיוס הון ממקור אחר, יתרונות בהנפקה בחו"ל או בארץ, הבנה מקיפה של הדרישות המחמירות מחברות ציבוריות לעומת פרטיות (דיווחים, מינוי מנהלים, משיכת רווחים וכדומה), מהו תשקיף וכיצד בונים אותו, עלויות סביב ההנפקה, קשר עם חתמים, שיטות הערכת שווי וביצוע הערכה נכונה לחברה, כיצד לשווק את ההנפקה למשקיעים מוסדיים ועוד.

תשקיף – חובה בכל הנפקה בבורסה

כל בורסה דורשת פרסום תשקיף לפני הנפקת עסק בה. התשקיף הוא מסמך משפטי מחייב ועמוס פרטים שבו מפורטים כל הפרטים לגבי החברה ופעילותה – תחומי עיסוק, הכנסות, רווחים, שווי חברה וכדומה. על פי התשקיף המשקיעים המוסדיים יכולים להחליט האם להשקיע בחברה בתהליך ההנפקה, הבורסה יכולה לבחון שאכן מדובר בחברה שראוי להנפיק ויכולה לעמוד בתנאים וגם המשקיעים הפרטיים יכולים לבחון אותו על מנת לבדוק אפשרות השקעה בחברה.

חתמים – מסייעים להנפקה וקונים מניות עודפות

כמעט בכל הנפקה בבורסה בישראל או ובחו"ל לוקחים חלק חברות חיתום, אלו חברות שקשורות לרוב לגופים פיננסיים אחרים דוגמת בנקים, בתי השקעות וכדומה. החתמים מסייעים בתהליך ההנפקה לציבור וכמו כן מתחייבים לרכוש את המניות שהציבור לא ירכוש כך שההנפקה לא תיכשל ותרד לטמיון. תמורת התחייבות רכישה זו החתמים מקבלים עמלת חיתום, ללא קשר האם כל המניות נמכרות או האם הם נדרשים לרכוש בעצמם אותן.

ברוב המקרים של הנפקת עסק חברות החיתום מציעות 80% מהמניות המוצעות להנפקה למשקיעים מוסדיים כגון חברות ביטוח, קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות נאמנות ועוד. את 20% הנותרים של המניות החתמים מציעים לאחר מכן לציבור המשקיעים הכללי – זהו היחס המינימלי וניתן להציע יותר לציבור.

רישום למסחר

לאחר סיום ההנפקה ומכירת כל המניות שהוצעו יש לרשום את החברה ומניותיה למסחר בבורסה הרלבנטית שנבחרה. הרישום מאפשר לכל משקיע למכור את מניותיו ולכל משקיע אחר לקנותן. מכאן והלאה מדובר על ענייני היצע וביקוש בעיקר, אם יותר אנשים רוצים לקנות את החברה וביצועיה חיוביים ערכה יעלה ויספקו ערך על נייר למשקיעים, ואפ יקרה להיפך אז ערכה ירד והמשקיעים יספגו הפסדים.

נקודות חשובות לגבי הנפקת עסק

הבורסה בתל אביב מקפידה על נקודות מסוימות בעת רישום למסחר והנפקת חברות, לכל בורסה בחו"ל דרישות כאלו עם קריטריונים שונים. למשל ניתן למנות את החלופות הבאות:

•    החברה צריכה להיצג הון עצמי של לפחות 25 מיליון ש"ח לאחר רישום למסחר.
•    שווי החזקות הציבור (לא מוסדיים) חייב להיות לפחות 20 מיליון ש"ח.
•    הערך המוסף בשנה לפני הרישום למסחר הוא לפחות 4 מיליון.

הנפקת עסק  היא עניין מורכב, מסובך, יקר וארוך, רק חברות בשלות או חברות בתחומים מתקדמים שזקוקות לגיוס הון מנפיקות בבורסות. בהחלט יש לכך יתרונות רבים אך לצד אלו מגיעה מחויבות ומגבלות שאינן קיימות לחברה פרטית.

אז מה היה לנו בכתבה: