פתיחת עסק, הקמת עסק

חברת ניכיון השיקים הנוחה והזולה בישראל!

באנר בנק אינפו

הקמת עסק, פתיחת עסקאנשים רבים חולמים להקים עסק עצמאי, חלק כדי להרוויח יותר כסף, חלק כדי להיות נטולי בוס ואחראים לעצמם וחלק כדי להגשים חלום ישן. לניהול עסק עצמאי יש יתרונות רבים אך כמובן גם סיכונים רבים וצורך להשקיע המון זמן ומשאבים של היזם והבעלים. הקמת עסק מצריכה כמה שלבים לפני תחילת הפעילות, שלבים שרובם בירוקרטים ומול רשויות המדינה.

פתיחת עסק – גיבוש תכנית עסקית

לפני שניגשים לתהליך של פתיחת עסק, רצוי מאוד לגבש תכנית עסקית כלשהי ולהבין באופן מקיף ומקצועי את המשמעויות והתכנון של העסק. אפשר להכין תכנית עסקית "על פי הספר" ומורכבת מאוד, בעזרת יועץ מומחה (במט"י למשל) או לשבת לבד ולחשוב היטב על מהות העסק, קהל היעד, שיווק, הכנסות/הוצאות ושאר מרכיבי העסק.

עדיף לגלות מראש שהנושא אינו ישים או רווחי מאשר להפסיד מאוחר יותר. הכוונה אינה שאסור לקחת סיכונים, פתיחת עסק היא עניין לא מובטח, בעל סיכון ועל מנת להרוויח חייבים להסתכן, אך יש עסקים שבבדיקה מקדימה ניתן לראות בבירור שאינם יעילים.

כיצד העסק מאוגד מול הרשויות

השלב הרשמי הראשון של הקמת עסק הוא החלטה על צורת התאגדות העסק מול הרשויות.
•    עוסק פטור לעסקים זעירים בעלי מחזור של פחות מ-73,300 ש"ח בשנה (ב-2012 עד 100,000). לא גובה מע"מ ולא מזדכה על מע"מ
•    עוסק מורשה: עסקים עם מחזור מעל 73,300 ש"ח, מנפיקים חשבוניות מס, מתקזזים על מע"מ.
•    חברה בע"מ: מצריך רישום ברשם החברות, תשלום מס חברות, האחריות החוקית של החברה היא החברה עצמה ולא בעליה ישירות. האחריות של הבעלים מוגבלת לכמות המניות בחברה.
•    שותפות: בין 2 עד 20 אנשים, דומה במהותה לחברה בע"מ אלא שמצריכה גם חתימת כל השותפים על הקמתה ועוד משתנים.

פתיחת תיק מע"מ

כל פתיחת עסק מחייבת פתיחת תיק במע"מ, גם לעוסק פטור שאינו גובה מע"מ ואינו מתקזז על מע"מ ששילם. הרישום במע"מ פשוט וקצר מאוד ועליו להיעשות לפני תחילת הפעילות העסקית או בשלבי ההקמה במקרים מסוימים. הרישום במע"מ כולל פירוט כל רכוש, השקעה בעסק, מחזור צפוי, מקורות מימון ועוד.

פתיחת תיק במס הכנסה

למרות שמס זה מכביד מאוד על שכירים ועצמאים כאחד, אין ברירה וחייבים לשלמו ולכן הקמת עסק מחייבת רישום תיק במס הכנסה. צעד זה מתבצע לאחר הרישום במע"מ, עצמאית או ע"י רואה חשבון. עסק עצמאי מגיש בקשה לפקיד שומה וחברה בע"מ מבצעת את כל התהליך מול מס הכנסה. עם הקמת עסק כוללת העסקת עובדים יש לפתוח תיק ניכויים. במקרים רבים תיחת תיק מס הכנסה תתלווה להצהרת הון של בעלי העסק.

פתיחת תיק בביטוח לאומי

פתיחת עסק מחייבת הרשמה בביטוח הלאומי לאחר הרישום ברשויות המס ולפני תחילת הפעילות, בעלי עסקים נדרשים למלא דו"ח רב שנתי בביטוח הלאומי לצרכי הרישום.

חברות ושותפויות – רישום ברשם החברות

פתיחת עסק של חברה או שותפות מצריך רישום ותשלום אגרות ברשם החברות והשותפויות. הרישום הוא חובה לכל גוף עסקי רלבנטי.

הליך רישיון העסק ורישוי עסקים

רוב העסקים פועלים ממיקום מוגדר כלשהו ולכן פתיחת עסק מצריכה קבלת רישיון עסק במסגרת חוק רישוי עסקים. הליך זה מתנהל בעיקר מול הרשות המקומית והוא כולל הפרדת אזורי תעשייה, מגורים, מסחר וכדומה, בדיקות שהעסק מתנהל בצורה בטיחותית ועוד. כמו כן, יש עסקים אשר לצורך הקמת עסק צריכים אישורים ממשלתיים או מגורמים אחרים.

כמובן שהקמת עסק מחייבת התייחסות לענייני ביטוח עסק וביטוח תכולה, היבטים משפטיים, עובדים ועוד מגוון רחב של נושאים תפעוליים.

הוצאות מוכרות של עוסק פטור

אם אתם עוסק פטור שרק עתה פתחו את העסק שלהם, אתם בהחלט צריכים קצת יותר הכוונה – ורצוי בליווי יועץ מס ורואה חשבון לדוח שנתי.

אם אתם עובדים מהבית אתם יכולים לציין כי חדר העבודה שלכם הוא מקום העבודה שלכם ואז ההוצאות הביתיות כמו: חשמל, גז  וכולי יוכרו כהוצאה מוכרת לטובת העסק.

כל הוצאה אחרת שקשורה לעסק – קניית כיסא חדש, דיו או טונרים למדפסות, מחשב נייד/ נייח ועוד בהחלט נחשבים כהוצאה מוכרת לעסק.

והכי חשוב – שמרו על כל הקבלות שאתם מקבלים מספקים שונים, גם אם נדמה לכם שזה לא ייחשב הוצאה מוכרת, שמרו אותן. בסוף שנה הרואה חשבון ייבחן אותן לקראת הדוח השנתי.

בכל מקרה, בכל עניין שאתם לא בטוחים בו, למשל האם טיסה לחו"ל לצורך קורס עסקי – מומלץ להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון.

אז מה היה לנו בכתבה: