איך קובעים את היקף דמי מזונות עבור הילדים?


מזונות ילדים הם מהנושאים החשובים בכל מקרה גירושין. מדובר בסוגיה מורכבת, בעלת השפעה אדירה על בני הזוג וכמובן שגםאיך קובעים את היקף דמי מזונות עבור הילדים? התא המשפחתי כולו. המדובר הוא בסכומי כסף שמעניק אחד הצדדים בגירושין על מנת להבטיח את כל צרכי הילדים, מתוך עיקרון של טובת המשפחה. דמי המזונות יכולים להבטיח מצב בו הילדים יקבלו את הדרוש לצורך גדילתם התקינה גם כאשר התא המשפחתי שלהם מתפרק.

השאלה המרכזית שעולה בהקשר הזה היא באילו סכומים מדובר. התשובה היא שקשה להעריך מראש מהו גובה דמי מזונות הילדים שיידרש במקרה נתון, אולם ישנם כמה פרמטרים חשובים המרכיבים את המשוואה. חלקם הגדול מוגדר בשאלונים מפורטים אשר מחולקים להורים בתחילת תהליך הגירושין, בעוד אחרים מתגלים תוך כדי התהליך על פי מסמכים, דיווחי ההורים וכן הלאה.

מה הם צרכי הילד?

המשתנה הראשון שמשפיע על גובה דמי מזונות הילדים שעשוי להיפסק הוא צרכי הילדים, המשתנים כמובן על פי גילם, מצבם ואורח החיים אליו הם רגילים. החלוקה היא לשני סוגים של מזונות:

  • מזונות הכרחיים – הכוונה היא לצרכים הבסיסיים והמהותיים ביותר של הילדים, דוגמת מקום מגורים, מזון, ביגוד והנעלה, טיפולים רפואיים, חינוך וכן הלאה
  • מזונות מדין צדקה – צרכים שאינם הכרחיים עבור הילדים, אבל כאלו שמצפים שיקבלו מהוריהם: בילוי ופנאי, חופשות, מתנות בחגים ובימי הולדת וכדומה

המטרה בקביעת דמי המזונות, בכל אחד מהתחומים, היא למנוע ירידה ברמת ובאורח החיים אליהם הילדים התרגלו במרוצת השנים. זאת במסגרת עיקרון טובת הילד.

מהן רמות ההכנסה של ההורים?

למרות שאנחנו עדים בשנים האחרונות לשינוי מסוים, עדיין האב הוא שנושא בחובת תשלום דמי המזונות בחלק הארי של המקרים. גובה דמי המזונות לוקח בחשבון את רמת ההכנסה של הצד המממן, וכמובן שגם את השינויים שעשויים להיות בו בעקבות הגירושין. אבחנה אחרת היא בין שכיר לבין עצמאי, כאשר במקרה של שכיר מתבוננים בשכר הברוטו שלו, בניסוי מיסים ובתוספת הטבות (אם יש). עצמאי נמדד על פי הרווחים שלו, כפי שמבוטאים בדו"חות התקופתיים שהוא מגיע. יש עצמאיים שמנפיקים לעצמם תלוש שכר, מצב המחייב כמובן בחינה של התלוש.

שימו לב שבתי המשפט אינם בוחנים אך ורק את ההשתכרות של ההורה המשלם בנקודת הזמן הנוכחית, אלא גם את יכולת ההשתכרות הפוטנציאלית שלו, בהתאם למקצוע בו הוא עוסק, הכישורים, הניסיון שלו וכן הלאה.

מה הם מאפייני משמורת הילדים?

המשתנה המרכזי השלישי שמגדיר את גובה דמי מזונות הילדים קשור למשמורת הילדים ולהסדרי הראייה עליהם מוחלט או מוסכם במקרה נתון. ככל שהמשמורת מחולקת בצורה שווה יותר בין ההורים (עד כמה שאפשר, כמובן), כך שני ההורים אמורים לשאת בתשלום ובהוצאות – יש לכך השפעה מהותית על גובה דמי המזונות אשר הצד המשלם אמור להעביר מדי חודש בחודשו, בסופו של תהליך.
במילים אחרות: משמורת משותפת בין ההורים, והיעדר פערים בשכר ביניהם, עלולים לבטל את תשלום דמי המזונות. יש לציין שכאשר מדובר בילדים בגילאי 6-0, הנטייה בכל מקרה היא להגדיר את דמי המזונות הגבוהים ביותר האפשריים.

תמיד חשבו על טובת הילדים

ההחלטה לגבי גובה דמי מזונות ילדים דורשת כאמור היכרות עם לשון החוק וכניסה לפרטים הקטנים ביותר של מקרה הגירושין. יש מצבים בהם בית המשפט לענייני המשפחה או בית הדין הרבני פוסקים לגבי גובה דמי המזונות, בהתאם לאותם פרמטרים.
התרחיש השני, שלדעת רבים הוא המומלץ יותר, הוא זה בו בני הזוג מחליטים יחדיו על דמי המזונות במסגרת גישור גירושין, המסתיים בהסכם בו הם פותרים את המחלוקות השונות הצפויות בכל מקרה גירושין.

הגישור דורש ברוב המקרים התפשרות והליכה לקראת הצד השני, אולם בכוחו לאפשר חלוקה הוגנת של זכויות וחובות, בתהליך ידידותי, מהיר וזול פי כמה בהשוואה לתיקים המגיעים לכתלי הערכאות המשפטיות הרלוונטיות.

 

אולי יעניין אותך גם:

פנסיית שארים – מי זכאי לקבל פנסיית שארים?

תוכנית חיסכון ילדים – למה מומלץ בימינו לפתוח להם חיסכון?

הוצאה לפועל – מדוע וכיצד מתבצע תהליך פורמלי של הוצאה לפועל?

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915