קרן פנסיה או ביטוח מנהלים?

כל אדם צריך לחשוב כבר בנקודת הזמן הנוכחית על העתיד שלו, וזה נכון במיוחד מבחינה כלכלית. לא משנה עד כמה אנחנו חיים את ההווה ורוצים לעמוד בהוצאות המחייה שבוודאי גבוהות, כן חשוב לדאוג לשנים שלאחר היציאה ממעגל העבודה. יש כיום לא מעט פתרונות חיסכון לטווח ארוך, בחלק מהמקרים חיסכון שיכול להיפתח רק לאחר היציאה ממעגל העבודה וההגעה לגיל הפנסיה. חלק מאפיקי החיסכון האלה כולל גם היבט ביטוחי.

במאמר הבא נעסוק בהתלבטות שמאפיינת רבים בקשר לחיסכון ארוך הטווח שלהם, חיסכון לפנסיה והלאה בחיים, והיא האם עדיף לפתוח קרן פנסיה או שמא לעשות ביטוח מנהלים.

בשני המקרים מדובר במוצר שיכול להיות אטרקטיבי ושמאפשר בחירה בצורה בה ישקיעו את הכספים מבין מסלולי ההשקעה המוצעים (לכל אחד פוטנציאל רווח ודרגת סיכון שונה). כפי שתראו מיד, לכל בחירה יש יתרונות משלה וכל בחירה עשויה להתאים לאנשים אחרים.

ההבדל הראשון: התקנון

בין קרן פנסיה לביטוחי מנהלים אפשר למצוא לא מעט הבדלים. הראשון שבהם תלוי בסוג החוזה שנחתם מול הגורם הפיננסי. במקרה של ביטוח מנהלים – הלא הוא ביטוח הכולל בתוכו רכיב של חיסכון – החוזה נחתם בין המבוטח לבין חברת ביטוח. 

יש כאן תקנון שאי אפשר לשנות את תנאיו, ולכן הפתרון מתאים למי שמחפש אפיק השקעה יציב ולא בהכרח גמישות. עם זאת החוזה כאן הוא אישי, כך שבנקודת ההתחלה נראה שיש כאן יותר פוטנציאל התאמה לצורכי האדם ולמצב הכלכלי הספציפי שלו.

במקרה של קרן פנסיה, התמונה שונה. כאן התקנות שמגדיר את תנאי הפנסיה זהה אצל כל מי שחוסך באותה קרן, גם אם ישנן שאלות שהתשובה להן פרטנית ותלויה במאפייני האדם: גובה דמי הניהול למשל. חשוב לא פחות הוא שאת התקנון של קרן הפנסיה כן ניתן לשנות במצבים מסוימים.

שאלת הכיסויים

הן קרן פנסיה והן ביטוח מנהלים אמורים או עשויים לכלול כיסויים ביטוחיים, הנכנסים לתמונה במקרה בו כושר ההשתכרות של האדם נפגע: המוצר הפיננסי אמור להיכנס לתמונה בנקודה הזו ולאפשר לו לקבל כספים שיאפשרו לו להתנהל בשוטף בצורה מכובדת.

בביטוח מנהלים עיקר הדגש הוא על הרכיב החסכוני והכיסוי הביטוי אינו מובן מאליו – עם זאת כן ניתן לרכוש אותו בתוספת תשלום. נקודה חשובה ביחס לביטוח הם שבמקרה של מוות של המבוטח, חלילה, המוטבים יהיו מי שהוא הגדיר מבעוד מועד ככאלה.

קרן הפנסיה לעומת זאת כוללת כיסויים מובנים עבור אובדן כושר עבודה ומוות, כך שלא תמצאו קרן פנסיה שלא מספקת כלל פתרונות בשדה המשחק הזה. מה שכן, קיימת אופציה להתאים את תנאי הכיסויים בהתאם לדרישות ולצרכים של האדם החוסך. הבדל שקיים לעומת ביטוח המנהלים הוא שבקרן פנסיה המוטבים אינם נבחרים על ידי המבוטח. יהיו אלה השאירים שלו על פי חוק: בן או בת הזוג וכן ילדים שגילם נמוך מ-21.

דמי הניהול

דמי הניהול הם סוגיה שאנחנו ממליצים לייחס לה חשיבות רבה כאשר בוחרים חיסכון לטווח ארוך, כאשר בכוחם השלילי של דמי ניהול גבוהים לכרסם ברווחים מהחיסכון בצורה משמעותית. דמי הניהול תלויים בגובה ההפקדות, בסכומים שכבר יש בחיסכון וגם במאפיינים הקשורים לאדם, למשל ה"כוח הפיננסי" שלו: למשל אדם המקבל מענה במסגרת הסכם קיבוצי לעומת אדם יחיד.

ברמה הכללית אפשר לראות שדמי הניהול המקסימליים יהיו גבוהים יותר במקרה של קרן פנסיה ביחס לביטוח מנהלים, הן דמי הניהול מההפקדות החופשיות והן דמי הניהול על החיסכון הצבור. בכל מקרה מומלץ לבצע השוואה בין מספר מסלולים ולהתמקח עם אנשי החברה הפיננסית במטרה לשפר את התנאים ולהפחית את דמי הניהול.

אז מה היה לנו בכתבה:
באנר בנק אינפו
לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית

לורן מוסייוף מומחית פיננסית בעלת ניסיון עשיר, ליווי של אלפי לקוחות מרוצים והשתתפות בפורומים מקצועיים. מייסדת ומנהלת הפורטל בנק אינפו, המקום שמנגיש לכם את כל המידעבנושא פיננסי והשקעות נדל"ן.

074-7690915